maanantai 16. kesäkuuta 2025

Koeajossa Ford Transit Custom lataushybridi

Huomasin sattumalta, että Fordin jälleenmyyjällä Jyväskylässä oli koeajettavissa Ford Transit Custom lataushybridi. Aikaisemmin olin käynyt ajamassa täyssähköisen Transit Customin, joten lataushybridi vaikutti sen jälkeen varsin mielenkiintoiselta autolta! Hybridin ja sähkön lisäksi mallistossa on tarjolla diesel. Joten erilaisia vaihtoehtoja löytyy hyvin eri käyttötarpeisiin.

Lataushybridissä polttomoottorin virkaa hoitaa 2,5 litrainen bensakone. Sähkömoottorin kanssa yhteistehoa löytyy 232 hevosvoimaa, ja pelkällä sähköllä pääsee noin 50 kilometriä. Auto on aina etuvetoinen, ja hybridissä varustetasoksi on valittavissa Trend, Limited tai Sport.

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille mieluisasti kuntoon. Taajamassa ajotuntuma on miellyttävän ja hiljaisen oloinen, koko paketti on hyvin balanssissa. Myös kahdeksankympin rajoitusalueella homma toimii. Kaikkein parhaimmilaan auto on taajamassa, missä se vaikuttaa sopivan hyvin esimerkiksi kaupunkialueella tapahtuvaan jakeluun.

Moni asia on arkikäyttöä ajatellen kunnossa - auton kantavuus on vähän yli tuhannen kiloa, ja perään saa laittaa aina 2300 kilon painoisen peräkärryn. Se tarkoittaa sitä, että autolla voi vetää jo jonkunlaista asuntovaunua tai venetraileria. Auton kokonaispaino on 3225 kiloa.

Ford Transit Custom pohjautuu samalle perusrakenteelle Volkswagen Transporterin kanssa, ja sen huomaa. Olen ajanut myös uusinta Transporteria, ja autot tuntuvat hyvin pitkälti toistensa kopioilta. Jos istuisi silmät kiinni kyydissä, olisi vaikea erotella, kummalla autolla ajaisi.

Ford Transit Custom Phev maksaa halvimmillaan 47 820 auroa. Halutessasi voit käydä koeajamassa Fordin ja Volkswagenin, ja kilpailuttaa sitten molemmat merkit.

Auton lainasi: Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

perjantai 13. kesäkuuta 2025

Viikon vaihtari - Skoda Octavia G-Tec

Kiersin autoliikkeen pihaa, kun vastaani tuli mielenkiintoinen vaihtoauto - Skoda Octavia G-Tec vuodelta 2020. Konehuoneessa mylvi 1,5 litrainen bensakone, vaihteistona automaatti, korimalli farmari. Olen joskus ajanut maahantuojan kaasu-Octavialla viikon, ja todennut auton tietyissä tilanteissa järkeväksi. 

Kaikille kaasuautot eivät sovi, mutta niille joille sopii, kyseessä on vähintäänkin järkevä vaihtoehto liikkua. Juttua kirjoittaessa yllätyin siitä, että nyt on jopa Oulun yläpuolelle saatu yksi kaasun tankkauspiste lisää - Gasumin paikka löytyy Rovaniemeltä! Oulu ja Rovaniemi on pohjoisimmat paikat, missä kaasuautoonsa saa kaasua. Tämä yhdistettynä kaasuauton kymmenen litran bensatankkiin johtaa siihen, ettei kaasuautoilla paljoa tehdä pohjoisen lomareissuja. Aikaisemmissa kaasu-Octavioissa on 50 litran bensatankki, ja siksi ne soveltuvat joihinkin tilanteisiin paremmin.

Viisivuotiaalla autolla on ajettu 124 000 kilometriä. Se ei vaikuta paljolta, kun suhteuttaa siihen, että farmarimallin Skoda Octavia on niin käyttöauto kun voi olla. Mistään harrasteautosta ei ole kyse. Silmämääräisesti arvioiden auto vaikuttaa siistiltä.

Auto lähtee terveen oloisesti käyntiin, ja on sitä myös sen jälkeen, kun moottori on ajettu lämpimäksi. Myös vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti. Mutkittelevan Ampumaradantien auto hoiti kotiin oikein mallikkaasti, eikä moitteen sijaa löydy! Myös matka-ajoa olen tehnyt vastaavalla Octavialla, ja auto on selvinnyt kokemuksieni ja muistikuvieni mukaan siitä mukavuuden rajoissa.

Itse tykkään kaasuautoista paljon! Harmi vain, kun Volkswagen konserni ei enää kehitä kaasuautoja, joten jatkossa omansa joutuu  etsimään vaihtoautorivistä. Tässä on yksi potentiaalinen vaihtoehto 14 900 euron hintaan. Jos mietit kaasuauton järkevyyttä, niin ainakin Kaasuautoilijat Ry on koonnut kartan Suomessa olevista kaasun tankkauspisteistä. Kyseiseen karttaan kannattaa perehtyä, ja miettiä, ajaako sellaisella alueella, että kaasua pääsee järkevyyden rajoissa tankkaamaan?

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

maanantai 9. kesäkuuta 2025

Koeajossa Toyota Proace Max

Isot pakettiautot on asia, missä on Toyotalla ollut mallistossaan iso puutos. Nyt kyseinen asia on muuttunut, ja iso paku löytyy Toyotalta! Tarjolla on Toyota Proace Max, jollaista kävin ajamassa jälleenmyyjällä Jyväskylässä. Testiin lähti täyssähköinen iso Proace.

Jos haluaa verrata Proacea edeltäjäänsä Hiaceen, niin mennyttä ei ole ikäva. Hiacesta tuli kuljettajalle vähintään kihti ja reumatismi! Proace on jo alun alkaen ollut selvä parannus vanhaan, ja nyt esimerkiksi 170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon mallikkaasti kohdilleen. Kihti ja reumatismi ei enää ole kuljettajan riesana.

Toyota Proaxe Maxin kanssa amasta puusta on veistetty esimerkiksi Citroen Jumper, Fiat Ducato ja Opel Movano. Konsernisukulaisuus näidne kanssa näkyy selvästi. Blogissani nähtiin talvella Citroen Jumper.

Toyota Proace Max on hinnaston mukaan tarjolla polttomoottorilla ja sähköllä. Polttomoottori on hinnastossa 140 ja 180 hevosvoimaisena, ja täyssähköinen on tarjolla 270 hevosvoimaisena. Se mikä näistä sopii parhaiten sinun käyttöösi, selvinnee miettimällä ensin se, millaiseen tarpeeseen auto tule?

Taajamassa auto on hyvin balanssissa! Ylimääräiset äänet on saatu vaimennettua hyvin, ja auton mitat on helppo hahmottaa. Lutakosta löytyneet mukulakivet auto hoiti mallikkaasti, samoin mutkittelevan Ampumaradantien. Myös moottoritiellä kävin koittamassa, mutta selvästi parastaan sähköpaku antaa taajamassa. Jos ajaisi paljon pitkää matkaa, joku saattaisi harkita vielä polttomoottoria.

Paraneeko auto sitten merkkiä vaihtamalla? Mielestäni kyseessä on jossakin määrin fiilisjuttu. Asiaa voi yrittää ratkoa pyytämällä tarjouksia vastaavasta Citroenista, Peugeotista, Opelista ja Fiatista. Jos olet fanaattisesti jonkun tietyn merkin kannattaja, voit toki mennä suoraan kyseisen merkin myyntitiskille täyttämään tilauskaavaketta.

Halvin Proace Max EV maksaa 75 590 euroa. Polttomoottorilla auto maksaa edullisimmillaan 46 265 euroa. 

Auton lainasi: Ok Auto Jyväskylä / www.okauto.fi

maanantai 2. kesäkuuta 2025

Auton penkit puhtaaksi? Testissä Kärcher Puzzi 8/1

Vanhemmillani oli aikomus myydä kakkosauto pois, ja ostaja oli tulossa katsomaan autoa. Totesimme yhteistuumin, että istuimet voisi vielä putsata, jotta olisi mukavampi tehdä autokauppaa. Tältä pohjalta otin suunnaksi Kärcher Centerin, missä työkaluksi löytyi Puzzi 8/1. Kyseessä on Kärcherin tekstiilipesureista pienin malli. Sitten laite matkaan ja kotia putsaamaan autoa!

Laite on itsessään helppo käyttää - noin viisikymmentäasteista vettä pesuaineliuokselle varattuun säiliöön, ja kaksi pesuainetablettia sisään. Toisesta virtanapista saa laitettua päälle pesuaineliuoksen syötön, jonka jälkeen pesuaineliuoksen saa ruiskutettua liipaisinta painamalla. Toisesta virtanapista imuri päälle, ja imuroi lian ja möskän pois! On tärkeää, että pintaa pitkin suutinta vedetään - ei työnnetä.

Lopulta laitteesta innostuimme niin, että istuimet oli putsattava kummastakin pihassa olevasta autosta. Lopputulos on varsin toimivan oloinen. Yläkuvassa on lähtökohta.

Ja tässä on lopputulos:

Koska likavesisäiliö on valkoinen, auton istuimista irronnut lika erottuu vähintään selvästi. Käytön pääätteeksi loput pesuvedet voi imua hyödyntäen siirtää likavesiastiaan, josta ne on helppoa kaataa pois.

Kaikkineen pesutulos on onnistunnut! Vastaavan laitteen voi löytää vuokrattavaksi Kärcherin liikkeestä, tai vaikkapa läheiseltä huoltoasemalta. Se on saavutettuun hyötyyn nähden varsin hyvä hinta, joten kannattaa vähintään kokeilumielessä hakea laite vuokralle, jos laitteelle vain on käyttöä.

 Blogisteksti on tehty yhteistyössä Kärcherin kanssa / www.karcher.fi

maanantai 26. toukokuuta 2025

Järkevän ihmisen auto: Koeajossa Volkswagen Caddy

Toisen koeajon aikana päätin kiertää muutamien autoliikkeiden pihoissa ihan vain nähdäkseni, onko minulle tullut lisää koeajettavaa? Ja olihan sitä! Silmään pisti Volkswagen Caddy lataushybridi, joten koeajo oli sovittava. Ulkoisesti auto on pysynyt kutakuinkin samana, mitä se oli vanhoina hyvinä aikoina. Isoimmat muutokset löytyy pelllin alta.

Auto on peruspalikoiltaan tuttua ja turvallista Volkswagenia. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille mallikkaasti kohdilleen. Ajoasento on moneen muuhun Volkswageniin nähden ikäänkuin pystyssä, ja siitä tulee enemmän mieleen pakettiauto kuin henkilöauto. Se on asia, mihin varmasti aikanaan tottuu, ja tarvittaessa kannattaa käydä itse koeajolla todentamassa.

Kävin autolla ensimmäisenä vanhempieni luona, koska oli saatava kuvat vanhempieni myyntiin tulevasta kakkosautosta. Heti kävi hyvin selväksi, että peruskäyttöä ajatellen Caddy on vähintään loistava ajettava! Auto on mukavan hiljainen, ja varsinkin taajamassa hyvin balanssissa. Sisälle kuuluvat äänet on saatu vaimennettua hyvin. Auto on myös järkevän oloisesti pysäköitävissä, oli sitten pysäköintipaikkana omakotitalon piha tai kaupan parkkipaikka.

Seuraavaksi halusin kokeilla matka-ajoa, ja lähdin käymään Hankasalmella. Suunnaksi otin Neste Jari-Pekan, missä ajattelin ottaa kahvikupin. Sen jälkeen paluu takaisin, ja auto hoiti homman kotiin myös reissuajossa, kun ilta teki tuloaan. Koska pelkällä sähköllä pääsee kulkemaan yli sadan kilometrin matkan, on moni asia kunnossa varsinkin sen jälkeen, jos autoaan pääsee ja viitsii ladata kesken päivänkin. Pelkällä sähköllä kulkee ainakin teoriassa hyvin myös työmatkat.

Volkswagen Caddya on näkynyt hyvin myös taksissa, joten on helppo todeta, että tälläkin hetkellä Caddyn parasta antia on tavallinen arki. Auto on myös kohtuullisen hintainen ostaa, sillä hinnaston mukaan edullisimmillaan viisipaikkaisen auton saa 36 319 eurolla. Tarjolla on myös seitsemänpaikkainen auto karvan vajaaseen 40 000 euron hintaan.

Ostaisinko minä tämmöisen Caddyn? Jos olisin edullisen tilatötterön tarpeessa, niin kyllä!

Auton lainasi: Jyväskylän autotarvike / www.jklauto.fi

lauantai 24. toukokuuta 2025

Täyssähköinen lippulaiva - Koeajossa Volvo EX90

Volvo EX90 oli auto, jollaista olin jo hetken katsellut autoliikkeessä. Lopulta totesin, että koeajo on joko kysyttävä, tai sitten se jää. Koeajolle lähdin toukokuisena päivänä, jolloin aurinko paistoi ja keli oli muutenkin kohdillaan!

Mallimerkintä kertoo, etä kyseessä on iso ja täyssähköinen auto. Tämä on käytännössä sähköistettu XC90, joten auto on kaikkea muuta kuin pieni ja hintelä. Kuljettajan paikalla on paljon digiä, mutta siihen kuitenkin tottuu melko nopeasti muutaman tunnin koeajon aikana.

Auton speksit on vähintään vakuuttavat - kyseessä on Twin performance plus. Se tarkoittaa sitä, että tehoa löytyy 517 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 910 Newtonia. Aika hurjaa, mutta elämä on! Ajoakun kapasiteetti on 107 kilowattituntia, ja ilmoitettu toimintamatka on WLTP mitattuna 613 kilometriä. Mielestäni lukemat ovat aika vakuuttavia. Tästä johtuen auto myös painaa kuin synti, sillä suurimman sallitun kokonaispainon kerrotaan olevan 3390 kiloa. Auton omapaino on yli 2800 kiloa. Perään saa laittaa 2200 kiloa painavan peräkärryn, joten autolla vetää myös venetraileria tai asuntovaunua.

Taajamassa auto on toimivan oloinen ajettava silloin, kun kuljettajalta löytyy tarpeeksi malttia. Auto kiihtyy todella nopean oloisesti! Auton alusta on todella mukavan oloinen esimerkiksi mutkittelevalla Ampumaradantiellä, tai Lutakossa löytyviltä mukulakiviltä. Auton hiljaisuus lisää premium tunnelmaa.

Kun autolla kurvaa moottoritien rampille, lysti vasta alkaa! Kaikkein parastaan auto tuntuu antavan silloin, kun autollaan tykkää ajaa paljon, mielellään pidempiä siirtymiä. Kaikkien auto tämä ei ole, mutta se kenelle auto sopii, se antaa todella paljon! On erittäin helppo kuvitella esimerkiksi ison konsernin toimitusjohtajan juovan aamukahvinsa auton takapenkillä, ja katsovan Excel-taulukoita samalla, kun oma kuljettaja vie töihin.

Ostaisinko minä tämmöisen auton? Tuloluokassani tämä autohankinta ei ole mahdollinen, mutta jos olisi, tuntuisi se houkuttelevalta! Kysymys lähinnä kuuluisi, voiko alle nelikymppinen omistaa Volvon? Oikea vastaus on kyllä! Mutta on hyvä kuitenkin pitää mielessä se, että hinnat alkaen malli maksaa noin 98 000 euroa, ja muutaman satasen päälle.

Auton lainasi: Hämeen Auto / www.hameenautovaruste.fi

tiistai 20. toukokuuta 2025

Viikon vaihtari - koeajossa Mercedes-AMG CLA 45 4Matic

Tämä oli taas niitä kertoja, kun ajattelin ihan vain käydä pyörähtämässä autoliikkeen pihassa. Mitään sen suurempia odotuksia ei ollut. Sitten näin pihassa jotakin todella mielenkiintoista - nimittäin Mercedes-AMG CLA 45 4Matic! Sellainen puuttui syntilistaltani täysin, joten kävin pyytämässä myyjältä avaimet koeajoa varten. Koska CLA AMG on hieman harvinaisempi, koeajomahdollisuutta ei voinut ohittaa. Joskus aikaisemmin olen vastaavan bongannut Jyväskylän alueen autoliikkeistä, mutta silloin koeajo jäi kysymättä.

Koeajoon löytynyt auto oli vuosimallia 2014, ja ajettu sillä oli 184 000 kilometriä. Tehoa löytyi 360 hevosvoimaa, ja neliveto sekä automaattivaihteisto vakiotavaraa. Kun miettii autoiluhistoriaani, niin odotukset autoa kohtaan olivat kovat: Minulla oli 2015 alkuvuodesta Mercedeksen maahantuojan järjestämällä Rukan reissulla testissä vastaava A 45 AMG, millä pääsin kokeilemaan jäärataa. Olen ajanut hyvän matkaa yli 1400 eri autolla, joten kaikkia ajamiani autoja en enää muista. Mainittu A 45 AMG on jäänyt mieleen!

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille hyvin kohdilleen. Auto lähtee terveen oloisesti käyntiin, ja kone käy hyvin myös sen jälkeen, kun se on lämmin. Taajaamassa auto on hyvin balanssissa, vaikka hieman tuntuukin sille, että 40 tai 50 kilometrin nopeusrajoitus on lähinnä tämän auton kuljettajan kiusaamista. Melkein pitäisi päästä kesällä testaamaan autoa jonnekkin radalle!

Kun tällä autolla pääsee moottoritien rampille, alkaa ilo ja lysti! Siinä alkaa paatunutkin automies innostumaan! CLA AMG sopii parhaiten paatuneelle autoharrastajalle, jolle tavallinen on liian mietoa. Koeajolenkillä kävin testaamassa myös perinteeksi muodostuneen mutkittelevan Ampumaradantien, minkä auto hoiti kotiin oikein mallikkaasti. Autolla ajaisi totisesti mielellään myös pohjois-Norjan mutkaisilla teillä!

Hintaa autolla on enää 29 990 euroa, mikä tuntuu aika vähältä kun suhteuttaa siihen, mitä on tarjolla. Kalleimmat kilometrit on totisesti ajettu jo pois, joten auto on jo monen tavallisen palkansaajan ostettavissa. Autossa ehdottomasti parasta antia on hauskuus, sillä ainakin matka määränpäähän on aina hauska!

Ostaisinko minä tämän auton? Jos se olisi tuloluokassani mahdollista, niin kyllä! Tälläkin kertaa judun peruuttamaan auton takaisin autoliikkeen myyntiriviin, ja palauttamaan avaimet. Ehkä vielä jonakin päivänä minullakin on tämmöinen auto ainakin harrastekäytössä, niin ainakin haluaisin uskoa.

 
Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike / www.rinta-jouppi.com