maanantai 28. huhtikuuta 2025

Oho! Koeajossa vuosimallin 1998 Honda Prelude

Viikonloppuni alkoi varsin rauhallisissa merkeissä, eikä minulla ollut tänäkään viikonloppuna aikomusta käydä autoliikkeessä. Yleensä menen viikonloppuna autoliikkeeseen vain silloin, kun tarjolla on jokin hieman erikoisempi auto. Näin kävi nyt, kun tekemisen puutteessa päädyin selaamaan netin automyyntipalstoja, ja vastaan tuli vuosimallin 1998 Honda Prelude. Koska autoa myyvä liike oli aivan kotini vieressä, säntäsin koeajolle heti. Olen niin bensalenkkari kuin olla ja voi, ettei odottaminen ollut vaihtoehto - oli tilanne mikä hyvänsä.

En ollut ajanut Preludella tätä aikaisemmin metriäkään! Vaihteistona oli automaatti, ja konehuoneessa mylvi 2,2 litrainen bensakone, mistä löytyi tehoa 185 hevosvoimaa. Auto on etuvetoinen. Autosta huokuu urheilullisuus, sillä se on niin matala. Vaikka paljon ajankin erilaisia autoja, tulee lopulta aika harvoin istuttua näin matalassa autossa! Siksi voi olla, ettei Prelude välttämättä ole mikään huonoselkäisen auto - tai jos on, kannattaa käydä ainakin testaamassa itse.

Mittarilukeman mukaan auto on ajettu vain 80 000 kilometriä. Kun sen suhteuttaa auton ikään, on ajomäärä vuositasolla aika vähän. Jos tämä olisi minun autoni, niin tällä olisi todellakin ajettu ja nautiskeltu vain kesät! Talvella auto olisi ollut sitten talvisäilössä siellä, minne auton vain talvisäilöön saa. Itse en henkilökohtaisesti edes ostaisi talvirenkaita tähän autoon.

Auto lähtee käyntiin terveen oloisesti. Tekniikka on toimivan oloista myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi. Taajamassa auto on yllättävän hyvin balanssissa! Pidän siitä, että mitään ylimääräisiä digihärpäkkeitä ei ole, vaan auto käynnistetään avaimesta, mittaristo on vanhan koulukunnan mallia, sekä käsijarrukahva löytyy. Tulee vahvasti ajamisen fiilis, vaikka tämä automaattivaihteinen auto onkin.

Halusin testata autoa myös mukulakivillä, joten seuraavaksi oli ajettava Lutakkoon. Samalla pääsin testaamaan autoa Rantaväylällä, ja tuli vahvasti tunne, että kyllä tällä tarvittaessa pidempääkin matkaa ajaisi. Tosin kolikon kääntöpuolena on sisätilat, mitkä ei tietenkään sovellu reissuhommia tekevälle henkilölle. Ja ne mukulakivet, auto selvisi niistä hyväksytysti, vaikka urheilullisuutta on selvästi haettu.

Lopuksi vielä testattava autoa mutkittelevalla Ampumaradantiellä. Auto oli varsin mukava ajaa! Jos olisin kymppitonnin harrasteautoa vailla, olisi tässä selvästi yksi potentiaalinen tapaus, mitä voisi vähintään harkita! Eihän siinä, annan autolle hyväksynnän. Vaikka autolla ei ole enää paljoakaan hintaa, joudun peruuttelemaan auton takaisin myyntiriviin. Ehkä vielä joskus omistan oman Preluden?

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike / www.rinta-jouppi.com

lauantai 26. huhtikuuta 2025

Viikon uutuus - Skoda Enyaq Coupe

Bongasin autoliikkeestä faceliftatun Skoda Enyaqin. Koska auto oli rekisteröity ja keli varsin kohdillaan, oli auto todellakin vietävä koeajolle! Vanhaan malliin verrattuna tekniset asiat on pysyneet suurinpiirtein ennallaan, suurinpien päivityksien löytyessä auton ulkopinnalta. Vanhakin auto oli ulkonäöllisesti varsin onnistunut, mutta omasta mielestäni tämä uusi oli sitä vielä enemmän.

Koeajoautoksi valikoitui Enyaq Coupe, tietysti nelivedolla ja Sportline varustepaketilla. Koska auto on nelivetoinen, ajoakku on tietysti isoin mahdollinen, mikä antaa virtaa ulos 77 kilowattitunnin edestä. WLTP mitattu toimintamatka on 539 kilometriä, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että olosuhteiden ollessa kunnossa siihen päästään. Talvella pakkasherra ottaa tästä tietysti osansa.


Taajamassa faceliftattu Enyaq on miellyttävä ajaa, auto tuntuu kokoinaisuutena ajatellen olevan hyvin balanssissa. Esimerkiksi auton sisälle kuuluvat äänet on saatu hyvin hallintaan, ja alustatuntuma on arkikäyttöä ajatellen miellyttävää. Myös pidempää matkaa kokeilin ajaa, joten poikkesin autolla Koprilahdelle ja takaisin. Paluumatkalla kävin lenkin myös Riihivuoren maisemissa, missä pääsin todentamaan hiekkatietä. Alustatuntuma oli miellyttävä, myös Jyväskylän Lutakosta löytyvien mukulakivien osalta.

Autosta on tarjolla kaksi korimallia, joista koeajossa oli nyt Coupe. Omaan silmääni kyseinen korimalli miellyttää vahvasti silmää, ja on se, minkä valitsisin silloin, kun olen ostamassa Enyaqia tunteella. Perinteisemmän crossoverin ostaisin silloin, kun ostoperusteena on välttämätöntä käyttää järkeä.

Jos Skoda Enyaqille haluaa etsiä kilpailijaa, niin saman konsernin tuotteista vertailuun kannattaa laittaa Volkswagenilta ID.4 ja ID.5. Mainituista ID.5 vastaa nyt koeajossa ollutta Enyaq Coupea.

Mitäpä tämä lysti sitten maksaa? Halvimmillaan uudistettu Enyaq Coupe lähtee omaksi 48 600 eurolla. Tähän hintaan ei sisälly autoveroa lainkaan, koska sähköautojen ostohintaan sellaista ei sisälly. Ja mitä tulee fiilikseen, niin saattoihan minulla koeajolla olla hieman fiilis, että wau! Esimerkiksi väri on vahvasti minun mieleeni, siitä ei päästä mihinkään.


Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

maanantai 14. huhtikuuta 2025

Viikon vaihtari - koeajossa Skoda Rapid

Kiersin autokaupan pihaa, kun huomasin että myyntirivissä edessäni oli Skoda Rapid. Olin ajanut kyseistä mallia viimeksi vuonna 2013, joten kävin todellakin hakemassa autoon avaimet! Halusin fiilistellä reilun vuosikymmenen takaista kokemusta, miltä Rapid mahtoikaan tuntua? Tuntuu, että nykyään tuoreempi Scala on syrjäyttänyt Rapidin niin, ettei mallia ainakaan Keski-Suomen alueen autoliikkeistä liian usein tunnu vastaan tulevan - muualla ehkä. Juttua kirjoittaessa Skoda Rapideja on netin myyntipalstoilla myynnissä noin 80 (tilanne 14.4.2025).

Kooltaan auto asemoituu Octavian ja Fabian väliin. Vaihteistona on manuaali, ja konehuoneessa mylvii yksilitrainen bensapata. Tehoa löytyy kokonaista 94 hevosvoimaa! Vuosimalli on 2017, ja auto on ajettu 71 000 kilometriä. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevyyden rajoissa kohdilleen, eikä mikään yllätä kielteisesti. Jos autoa haluaisi kuvailla jotenkin, niin enemmän tämä ostetaan järjellä kuin tunteella. Silloin, kun sopiva käyttöauto on löydettävä melko edullisesti.

Taajamassa auto tuntuu peruskäyttöä ajatellen varsin hyvälle ajaa. Varsinkin alustatuntuma on hyvä, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu sisälle. Hyvää on myös vaihteiston toiminta, josta pidän oikein paljon. Jos ajaisin yhtään pidempää matkaa, valitsisin mielellään isomman koneen, koska kone tuntuu tehoiltaan hieman pieneltä. Tällä ajaa mieluiten lähinnä taajamassa. Muistikuvat autosta suurinpiirtein pitivät, koska on Octaviaa ja Fabiaa n tullut ajettua selvästi enemmän.

Skoda Rapidilla on hintaa enää 10 990 euroa, joten kalleimmat kilometrit on ehditty ajamaan pois. Parasta antia on ehdottomasti tavallinen arki silloin, kun auton pitää viedä paikasta A paikkaan B. Onko tämä auto sitten sinua varten, niin se selviää koeajolla käydessä, missä näkee onko auton kokoluokka oikea?


Auto myynnissä: Jyväskylän Autottarvike / www.jklauto.fi

tiistai 8. huhtikuuta 2025

Koeajossa Mercedes-Benz eSprinter - täyssähköinen retkeilyauto

Auto 25 & Mobility tapahtumassa näimme jotakin, mikä on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja Euroopassa: Kyseessä on uuden Mercedes-Benz eSprinterin pohjalle rakennettu täyssähköinen retkeilyauto. Retkeilyautoja on polttomoottorilla tehty iät ja ajat, mutta täyssähköisenä määrä on harvalukuisempi ainakin juttua kirjoittaessa.

Kun auto ennätti huhtikuun alussa Jyväskylään nähtäväksi, minuun otettiin yhteyttä ja tarjottiin mahdollisuutta koeajoon. Mahdollisuus todellakin kiinnosti! Täyssähköisiä pakettiautoja on tullut ajettua ennen tätäkin, mutta täyssähköiset retkeilyautot mainitusta syystä puuttuvat listalta. Mahdollisuus oli käytettävä, koska seuraava mahdollisuus tulee ehkä sitten joskus tulevaisuudessa.

Auto on varusteltu Suomessa, varustelutyön on tehnyt Carsport. Varusteita on showmielessä laitettu matkaan mukaan ehkä enemmän kuin normaalisti. Jos vastaavan auton haluaisi ostaa itselleen, lähtökohtana ollut Mercedes-Benz eSprinter maksaa noin 95 000 euroa. Tämän päälle tulee lisäksi asiakkaan toivomat varusteet ja muutostyöt. Carsportin Adventure muutostyö on alkaen 32 500 euroa.

Varusteista mainittavaa on kaasuliesi, hyvät lämmityslaitteet ja ilmastointi. Myös säilytystilaa ja lokeroita on ympäri autoa arkikäyttöä ajatellen tarpeeksi. Ennenkuin joku sanoo autoa kalliiksi, voi hintaa suhteuttaa esimerkiksi siihen, että joku voisi käyttää satojatuhansia euroja kesämökkiin.

Auto on on rekisteröity neljälle, ja se määrä ihmisiä mahtuu autoon hyvin. Auto vaatii vähintään C1 ajokortin, sillä kokonaispaino on 4250 kiloa. Kokonaispaino selittyy auton akustolla, mikä on auton lattian alla. Jos auton haluaisi 3500 kilon painoisena ja B-kortilla ajettavaksi, joutuisi valitsemaan polttomoottorin.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että koeajon perusteella ajaisin mieluummin tällä täyssähköisellä, koska ajomukavuus on erittäin hyvä. Näkee että yksityiskohtia on mietitty tarpeeksi paljon, koska auto tuntuu varsin hyvältä mutkittelevalla Ampumaradantiellä. Varmasti silläkin on vaikutuksensa asiaan, että akusto on sijoitettuna lattian alle, mikä pitää auton painopisteen alhaalla.

Myös mukulakivillä auton alusta tuntuu hyvältä. Voisi olettaa, että auton rouheammat renkaat tekisivät menosta epämukavaa, mutta näin ei koeajon perusteella ole - meno tuntuu arkikäyttöä ajatellen toimivalta. Myös ohjaamoon kuuluvat äänet on saatu hyvin hallintaan, meluisampiakin renkaita ja autoja on nähty. Auto on takavetoinen, millä toki voi pärjätä silloin, kun tarve siirtyä paikasta A paikkaan B.

Ajoakun koko on 113 kilowattituntia. Myös pienempää akkukokoa on tarjolla, mutta auton tullessa retkeilykäyttöön en lähtisi säästämään väärässä paikassa. Mukava tieto on se, että myös vetokoukku on mahdollista asentaa autoon. Sallittu vetopaino on 2000 kiloa, joten siihen kytkee muutakin kuin pyörätelineen.

 
Koeajon mahdollisti: Veho
Auton varustelutyöt: Carsport

perjantai 4. huhtikuuta 2025

Viikon uutuus - koeajossa Citroen e-C3

Bongasin autoliikkeen esittelyautojen rivistä Citroen e-C3:n. Koska keli oli kohdillaan, oli se tottakai koeajon paikka! Vastaavaa autoa ajoin jo tammikuussa, mutta talvi on tietysti talvi ja kevät on kevät. Välissä kerkesin koeajamaan myös uutta C3 Aircrossia, koska sellainen piipahti esittelykiertueella Jyväskylässä.

Citroen C3 on myös kevätkelillä perusmukava tapaus. Se ei petä kuljettajaa silloin, kun autoa tarvitsee pääsääntöisesti taajamassa. Jos yhtään tarvitsee tilaa enemmän, uudistunut C3 Aircross tulee vastaamaan siihen huutoon niin hyvin, että tomisi hyvin jopa taksissa!

Kuljettajan paikalla moni asia on kohdillaan. Mittaristoa katsotaan ratin yli, kuten Peugeotissakin, mutta mielestäni Citroenissa tämä on toteutettu jopa mukavammin kuin Peugeotissa. Peugeotikaan ei ajettavuudeltaan ole mikään huono, vaan järkevyyden rajoissa.

Citroen e-C3 alkaa tuntumaan varsin mielenkiintoiselta vaihtoehdolta nyt, kun kelit on alkaneet lämpenemään. Nyt ei ole sellaisia pakkasia, mitkä veisivät auton sähköistä toimintasädettä kohtuuttomasti pois.

Oman kokemukseni mukaan Citroen e-C3 tuntuu varsinkin näin keväisillä keleillä toimivalta kokonaisuudelta. Täyssähköinen Citroen C3 maksaa halvimmillaan noin 25 290 euroa, ja polttomoottorinen auto halvimmillaan noin 21 389 euroa, joten tuote ei ole ainakaan hinnalla pilattu.


Auton lainasi: Käyttöauto / www.kayttoauto.fi