Sivut

tiistai 4. helmikuuta 2025

Viikon uutuus - Koejossa Audi S5

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että joskus kannattaa olla tavoitettavissa: Olin Ylläksellä lomailemassa, kun minulle soitettiin autoliikkeestä. Soittaja tarjosi mahdollisuutta koeajaa Audi S5. En ollut kyseistä autoa vielä ajanut, vaikka ajettujen autojen listallani on noin 1400 autoa. Vastasin todellakin tulevani koeajamaan auton heti, kun olen palannut takaisin Jyväskylään! Jotkut asiantilat on korjattava silloin, kun mahdollisuutta tarjotaan.

Siinä missä Audi A5 on perusmalli, on S5 nimensä mukaisesti sporttisempi tehomalli, missä ruutia on perusmallia enemmän. Audi S5 on myös auto, mikä ei Keski-Suomessa tule mitenkään liiaksi asti vastaan. Joskus menneinä vuosina olin bongannut auton yhdestä Jyväskylän alueen autoliikkeestä, ja tiedustelinkin tuolloin koeajomahdollisuutta, mutta koeajo sai vielä odottaa tovin. Hyvää kannattaa odottaa, vai miten se meni?

Digiä löytyy nykytyyliin vaikka muille jakaa.
Konehuoneessa mylvii kolmelitrainen bensakone. Auto on kevythybridi, ja tehoa löytyy kaikkineen 367 hevosvoimaa. Koska kyse on kevythybridistä, autoaan ei voi ladata itse. Päästöt on 177 grammaa kilometrille, mikä tuntuu nykymittapuulla syntisen suurelle lukemalle. Kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, sillä bensalenkkarina tykkään testata autoja myös polttomoottorilla. Oikeastaan en edes kaipaa tähän autoon minkäänlaista latausmahdollisuutta, koska näkisin auton kohderyhmän olevan siellä, missä sytytään polttomoottoreista.

Nykyinen Audi S5 on hinnaston mukaan ostettavissa kaupasta porrasperäisenä tai farkkuna. Aikaisempia malleja on ollut tarjolla myös coupena, mutta kyseistä korimallia ei ole tarjolla ainakaan juttua kirjoittaessa. Vanhaan verrattuna myös V8 on jäänyt historiaan, nyt on tyytympinen pienempään sylinterien määrään.

Myös takapenkkitilat on toimivat.
Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille miellyttävästi kohdilleen. Kun auton käynnistää, fiilis on suorastaan äijämäinen! Insinöörien ja autotehtaan työntekijöiden laatutyö näkyy ja tuntuu, sillä mikään paikka ei nitise, ja kaikki on juuri niinkuin pitää.

Taajamassa auto on yllättävänkin leppoisa ajaa. Kaikki on hyvin balanssissa. Moottoritielle mentäessä lysti vasta alkaa, kun saa painaa kaasupedaalia! Audi S5 on todellakin ajajan auto, mikä sopii hyvin esimerkiksi paljon pidempää matkaa ajavalle henkilölle. Auto on tottakai kallis, 119 500 euroa, mistä autoveron osuus on noin 28 500 euroa. Myös autoveron osuus tuntuu nykyaikana hieman kalliilta, mutta toisaalta ne kerrat kun maksukykyä löytyy, bensalenkkari on valmis maksamaan hyvästä autosta!

Omassa tuloluokassani tämän hintaisen auton ostaminen ei ole ajankohtaista, joten joudun palauttamaan auton autoliikkeeseen. On kuitenkin sanotttava, että ne jotka eivät tästä autosta pidä, eivät ymmärrä autoista mitään! Olen itse oppinut menneen vuoden aikana, että myös Audi on loistava auto.

Koeajon mahdollisti: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti