keskiviikko 1. maaliskuuta 2023

Koeajossa Mercedes-Benz GLC 300e


Joitakin kuukausia takaperin koeajoin Mercedeksen uuden GLC:n dieselkoneella. GLC 220d oli tottavie kelvollinen auto sellaisenaan. Kun vihdoin, kuukausien odottelun jälkeen bongasin autoliikkeen koeajorivistä GLC:n lataushybridin, bensakoneella, oli vertailumielessä koeajolla käytävä. Vaikka olen jopa vastustanut autojen väkisin sähköistämistä, on ollut pakko todeta, että ainakin Mercedeksellä sähköistynyt mallisto on ollut mielestäni jopa mukavampi ajaa verrattuna polttomoottorisiin. Nykyään Mercedeksellä kaikki henkilöautomallit ovat vähintään kevythybridejä, mutta silti lataushybridissä ero on selkeä verrattuna kevythybridiin. Syynä esimerkiksi se, ettei kevythybridiä voi ajaa pelkällä sähköllä.

Nyt koeajoon lähtenyt auto on Mercedes-Benz GLC 300e 4Matic Premium. Lataushybridinsä haluaa dieselinä, silloin mallimerkintä on muotoa GLC 300de. Suomessa hinnaston jytkyin malli on GLC 400e, lataushybridi sekin. Koeajossa käyneen GLC 300e:n tehoarvot on seuraavat: bensamoottori 204 hevosvoimaa, sähkömoottori 136 hevosvoimaa. Vääntömomentti on 320 Newtonia bensakoneen osalta, ja 440 Newtonia sähkömoottorin osalta.


Auton teknisiä tietoja tutkiessa on mahtavaa huomata, kuinka GLC 300e taipuu myös perävaunun vetämiseen! Sallitut vetokilot on 2000 kiloa, joten auto taipuu sopivasti jo jonkinlaisen venetrailerin vetämiseen. Vielä viimevuosiin saakka markkinoilla on ollut hybridejä, joilla ei ole saanut vetää minkäänlaista perävaunua.

Mercedeksen GLC:n hinnastoa katsellessa huomaa, että moni asia on vuosien saatossa muuttunut. Nyt esimerkiksi tehokkain GLC 63 AMG loistaa hinnastosta poissaolollaan - sellaisenkin aikoinaan on saanut, ja sellaista olen täällä Suomessa ajanut.

 
Kun autolla lähtee ajamaan, on meno taajamassa tasaista, ja varsinkin sähköllä hiljaista. Jos vertailuun otetaan GLC 220d, juuri tasaisuus on se, mikä teki minuun ison vaikutuksen. Myös moottoritiellä GLC 300e on vakuuttava tapaus, mutta kolikolla on tietysti myös nyt kääntöpuoli. Lataushybridi on tehokkaimmillaan taajamassa, kun taas kevythybridi tai itselataava tai kevyhybridi saattaa sopia pykälää paremmin pitkän taipaleen ajamiseen. On siis hyvä miettiä sitä, minkälaiseen ajoon autoaan tulee tarvitsemaan.

GLC 300e:llä pääsee pelkällä sähköllä ajamaan 120 kilometrin matkan. Kun oikean käyttötarkoituksen on ymmärtänyt, saattaa optimien olosuhteiden vallitessa päästä pidemmällekkin. On hyvä muistaa, että talvella pakkasherra ottaa tästä osansa, ja laturilla joutuu käymään useammin. Optimi ajosuoritus sähköllä tapahtuu taajamassa, ja sisältää moottorijarrun käyttöä.

Latasin koeajolta videomateriaalia myös Tiktokiin. Odotettavasti väittely syntyi siitä, kumpi auto on todella parempi - koeajamani diesel kevyhybridinä, vai lataushybridi bensakoneella? Jos auton tarvitsijan tarpeita ei tiedä, voi olla hankala antaa yksiselitteisiä suosituksia. Omaan käyttööni miettisin Mercedeksen tapauksessa mukavuuden takia juurikin lataushybridiä, koska nykyään lataushybridien toimintamatkat on jo senverran lupaavalla tasolla.

Mercedeksen GLC korvasi mallistossa vanhentuneen kulmikkaan GLK:n. Jo GLK oli aikoinaan loistava auto ajaa, mutta vain ja ainoastaan muutos on pysyvää. Maailma on nykyään aivan toinen paikka kuin se oli GLK:n aikoina. Nykyään on esimerkiksi päästöihin liittyen eletään poliittisen vastuunkannon aikaa, ja jokaisen on sillä saralla kannettava vastuunsa.

Mercedes-Benz GLC maksaa halvimmillaan 67 391 euroa. Jos autonsa haluaa lataushybridinä, täytyy silloin pistää tiskiin 74 333 euroa.

Tämä auto löytyy Jyväskylän Käyttöauton esittelyautojen rivistä -> www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti