maanantai 6. maaliskuuta 2023

Euroopan ensimmäinen täyssähköinen pick-up - Koeajossa Maxus T90 EV


Maxusin täyssähköinen pick-up oli jotain, mitä olin odottanut jo useamman kuukauden tulevaksi. Maahantuojalla oli ollut tulevan pick-upin osalta sosiaalisessa mediassa hyvä pöhinä päällä, joten maahantuojan somekanavia seuraavilta auto ei ole jäänyt huomaamatta. Lopulta se päivä koitti, että autot saatiin toimitettua jälleenmyyjille koeajoon, joten suuntasin Jyväskylässä Bayerncarille koeajamaan autoa. Ennen koeajopäivää olin nähnyt auton vain kuvista.

Maxus T90 EV on ensimmäinen Eurooppaan myyntiin asti ehtinyt täyssähköinen lava-auto. Ford F150 Lightning kävi vierailulla Suomessa, ja jotkin mediat sitä pääsivätkin ajamaan. Mutta myyntiin asti Ford ei tällä mantereella ehtinyt ennen Maxusin tuotetta. Tästä johtuen Euroopassa myytävistä tuotteista Maxusille ei vielä ole mitään suoraa vertailukohtaa, koska muut myytävät pick-upit ovat täällä polttomoottorilla.

 
Maxusin pick-up on harmillisesti takavetoinen, eikä nelivetoista autoa ole tarjolla. Koska täyssähköautoja koskee autoverovapaus, tästä johtuen auto on viisipaikkainen. Jos auto olisi polttomoottorilla, tulisi pelkästään takapenkin osalta autoveroa maksettavaksi aivan posketon summa. Tämän takia polttomoottorilla olevista pick-upeista on Suomessa leivottu C-kortillisia versioita. Maxusin etuna on kuitenkin se, että viisipaikkaisella pick-upilla pääsee kelien salliessa ajamaan rajoitusten mukaan, myös satasta, kun C-kortillisella autolla vastaan tulee rajoitin viimeistään 89 km/h nopeudessa. Maxusin tapauksessa nopeus on rajoitettu 120km/h.

Maxusissa kuljettajan paikalla hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon säädettyä mieleisesti kohdilleen. Tunnelma on jopa premium, koska sisusta on nahkaa, ja ajoasento säädetään penkin osalta sähkösäädöillä. Pari asiaa kuitenkin poikkeavat nykyajan trendeistä - käsijarru on perinteistä kahvamallia, ja auto käynnistetään perinteisesti avaimella.

 
Kun lähtee ajamaan, on ajotuntuma taajamassa varsin miellyttävä. Konehuoneesta löytyy tehoa 177 hevosvoimaa, ja vääntömomentti on 310 Newtonia. Mikään ei paista yksin ajaessa häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, joskin täyssähköautolla saa parhaan hyödyn irti taajamassa, missä moottorijarrua pystyy hyödyntämään. Ajoakun koko on 88,5 kilowattituntia, ja toimintamatka valmistajan lupaamana vähintään 336 kilometriä. Tosin on hyvä muistaa, että talvella pakkasherra ottaa osansa, ja laturilla joutuu käydä useammin, ja vastapainoksi kesällä voi päästä aavistuksen pidemmälle, oikean ajotavan löydyttyä.

Maxus T90 EV on varsin toimivan oloinen työkalu esimerkiksi kiinteistönhuollon tehtäviin, tai kyseisen toimialan yrittäjän autoksi. Mukaan mahtuu tarvittaessa ihmisiä, ja lavalle mahtuu huoltomiehen tarvitsemia työkaluja. Takapenkki on sopivan kokoinen myös aikuiselle ihmiselle.

Takavetoisuuden lisäksi Maxusin toinen heikkous on maailmanpoliittinen tilanne. Jos pystyy unohtamaan politiikan, ja suhtautumaan autovalintaan järjellä, on Maxus potentiaalinen vaihtoehto. Halpa tämä ei ole, mutta oikean työtehtävän osuessa kohdalle, tarjoilee auto sopivasti vastinetta rahalle.

Olen itse suhtautunut hieman skeptisesti Kiinassa valmistettuihin autoihin, mutta ainakin Maxus on todistanut nämä ennakkoluulot vääriksi. Laatuvaikutelma autossa on hyvä, eikä autoa voi sen osalta moittia mitenkään. Aiemmin koeajoin myös Maxus Euniq 6:n, kyseisestä autosta jäi myös vastaavat fiilikset.

Mielenkiinnolla odotan Maxusilla myös pidempää koeajoa, kunhan sellainen tulee mahdolliseksi. Kiinalaisista merkeistä myös BYD tekee tuloaan Eurooppaan, joten mielenkiinnolla jään odottamaan myös sitä.

 
Koeajettu auto löytyy Bayerncarilta -> www.bayerncar.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti