perjantai 17. helmikuuta 2023

Koeajossa Cupra Born


Cupra eriytettiin Seatista omaksi merkikseen joitakin vuosia sitten. Nyt vuonna 2023 on saanut lukea otsikoista, kuinka emomerkki Seatia ollaan ajamassa alas, ja valmistaja haluaa siirtää painopistettä Cupraan. Ensirekisteröintitilastot on olleet selkeästi Cupran puolella.

Tästä syystä halusin käydä koeajamassa Cupra Bornia, ja fiilistelemässä sitä, mihinkä autoala on tulevaisuudessa menossa. Sähköauto sopi koeajettavaksi hyvin myös siksi, että EU on tehnyt päätöksensä polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamisesta. Autoala on isoimmassa muutoksessa sataan vuoteen - edellinen iso muutos oli 1900 luvun alussa, kun Henry Ford kehitti liukuhihnan, millä valmistaa autoja.

Cupra Bornia ajoin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Tuolloin tuntui jotenkin jännältä, että Cupra oli lainannut mallin pohjaksi perusrakenteen Volkswagenilta, kun Cupra merkkinä pohjautuu vahvasti ninemomaan Seatiin. Vähän niinkuin Polestar on lähtöisin Volvolta ja DS taas Citroenilta. Nyt kuitenkin ajatukseen on tottunut, että Cupra Born on vahvasti sukua Volkswagenille.


Koeajoon lähtenyt Cupra Born on 58 Kilowattitunnin ajoakulla. Tehoa löytyy 170 Kilowattia, eli 231 hevosvoimaa. Auto on kahdesta tehovaihtoehdosta tehokkaampi, johon on halukkaille tarjolla myös 77 Kilowattitunnin ajoakku. Jos miedompi teholukema riittää, on tarjolla myös 204 hevosvoimainen versio. Cupra Born on takavetoinen, eikä etuvetoa tai nelivetoa ole tarjolla.

Tekniikaltaan Cupra Born on kuten virkaveljensä Volkswagen ID.3. Cupra Born on lähinnä meikattu sporttisemmaksi ja nuoremmaksi. Toimintalogiikka ja hallintalaitteet on molemmissa autoissa samat - autolla lähdetään ajamaan painamalla jarrupedaali pohjaan, ja laittamalla vaihde pesään. Auto sammutetaan laittamalla vaihde P asentoon, nousemalla autosta pois, ja laittamalla auto lukkoon. Vastaavaa olen nähnyt muissakin autoissa, kuten Volvo XC40:n täyssähköversiossa sekä Skoda Enyaqissa. Tämä on tavallaan kätevää, mutta käytännössä joku voisi pohtia kyseisen tekniikan kestävyyttä. Kyseessä on myös ominaisuus, joka esimerkiksi minulta on vaatinut alkuun hieman totuttelua, mutta nykyään useamman ajokerran jälkeen sujuu ongelmitta.

Auton varustelistaus on arkikäyttöä ajatellen toimiva - on navigaattoria, ilmastointia sun muuta.


Taajamassa Cupra Born on letkeä tapaus ajaa - moni asia tuntuu olevan balanssissa. Sähköautolle tyypillisesti tehot on käytössä heti eikä kohta. Myös moottoritiellä autolla ajaa, mutta taajamassa sähköauto on kaikkein tehokkaimmillaan, koska virtaa pystyy keräämään takaisin ajoakulle moottorijarrutuksen kautta. Toki toisinaan on hyvä muistaa jarrupedaaliakin käyttää, koska jarrut jumiutuvat käyttämättömyyden takia.

Olen menneinä aikoina ollut tunnettu sähköautovastaisena ihmisenä. Edelleen toki olen sitä mieltä, että polttomoottorissa ei ole mitään pahaa, vaan se mitä siinä poltetaan. Oma sähköautovastaisuuteni on senverran alkanut murenemaan, että pakko todeta Cupra Bornin olevan miellyttävä auto ajaa. Kyyti on tasainen, eikä autoa varsinkaan uutena voi moittia. Kysymys siitä, pitäisikö ostaa Volkswagen ID.3 vai Cupra Born, selviää koeajamalla autot, ja pohtimalla sitä, mitä autoltaan odottaa? Myös tarjoukset voi pyytää autoista, ja jos päättäminen on vaikeaa, voi antaa tarjouspaperin puhua. Selvää on, että Volkswagen ID.3 ja Cupra Born kosiskelevat hieman erilaista ostajakuntaa.

 
Koska uusien polttomoottoriautoja ei enää tulevaisuudessa saa myydä, on siirtymä vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin väistämätön. Monelle ihmiselle se tarkoittaa varmasti uuden opettelua ja matkanteon suunnittelua tarkemmin. On varmasti hyvä ruveta orientoitumaan siihen, että matkanteko saattaa vaatia pari kahvikuppia enemmän, kuin mihin on polttomoottoriautolla matkatessa tottunut.

Cupra Bornissa valmistajan kertomat toimintamatkat on ihan hyvllä mallilla, sillä lyhimmillään luvataan 404 kilometriä täydellä latauksella. Kun vertailuun otetaan Cupra Born e-Boost, missä konehuoneesta potkua löytyy 231 hevosvoimaa, ja ajoakussa virtaa 77 kilowattituntia, on mahdollista päästä jo 544 kilometrin toimintamatkaan. Mainitut toimintamatkat on WLTP mitattuja, joten talvella pakkasherra ottaa osansa, ja laturilla joutuu käydä useammin. Kesällä taas oikeilla ajotavoilla voi päästä jopa pidemmälle.

Halvin Cupra Born maksaa 48 990 euroa. Koeajettu auto löytyy Jyväskylän Autotarvikkeelta. / www.jklauto.fi


Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti