torstai 9. helmikuuta 2023

Mitä autohuollossa tapahtuu? Tarjoilen yhden vastauksen

 

Autohuolto on sellainen asia, että siitä tasaisin väliajoin minultakin kysytään - missä kannattaisi huollattaa, ja mitä huollossa tehdään? Nyt sain mahdollisuuden antaa yhden vastauksen kysymyksiin. Koska omat autonhuoltokokemukset rajoittuvat nyrkkipajalle, sekä kavereideni ja vanhempieni autotalleihin, lähti yhteistyöhön Autohuolto Biltec ja BG tuotteiden Suomen maahanatuoja.

BG:n tuotteet olivat minulle vieraita vielä viime vuoden lopuille saakka, jolloin kuulin niistä LinkedInin kautta. Tuotteita on ollut Suomessa saatavilla virallisesti vuodesta 2012 alkaen. Maahantuontikuviot menivät uusiksi loppuvuodesta 2022, ja siitä alkaen maahantuoja on toiminut Jyväskylästä käsin. BG:n kotimaa on USA, mistä niitä myös toimitetaan niihin maihin, missä on toimiva maahantuonti. Jenkeissä valmistajan tuotteet myyvät hyvin, myös Suomesta löytyy isoja asiakkaita.

BG:n idea on valmistaa ja myydä eettisesti kestäviä autonhuoltotuotteita. Kyse on erilaisista huoltotuotteista, joilla voi esimerkiksi puhdistaa auton polttoainejärjestelmän. Tuotteita ei myydä suoraan kuluttajille, vaan tuotteet löytyvät yhteistyökumppaneiden hyllyistä, jotka käyttävät tuotteita huoltotoimenpiteiden yhteydessä.

 
Myönnän olleeni joskus jopa skeptinen tällaisia tuotteita kohtaan. Kaikkien valmistajien tuotteet eivät aina ole olleet hyviä, mutta kun asiaan perehtyy, on hyviäkin tuotteita tarjolla. Tuotteissa toimiva kemia on tärkeää, ja tarvittavaa kehittämistyötä BG on tehnyt itse. Jos esimerkiksi öljyn sekaan laitettava tuote olisi liuotinpohjainen, se ei silloin puhdistaisi kunnolla öljynvaihdon yhteydessä, vaan järjestelmään jäisi likaa.

BG myös vastaa tuotteiden valmistuksesta itse, eikä valmistuta niitä muualla, kuten moni muu alan tuotteiden myyjä tekee. Tällä pystytään varmistamaan laatu. BG on nykymuodossaan perustettu 1971, joten yritys ei ole alalla mikään uusi tekijä. Aikaa tuotekehitykselle on ollut.

Eräs helmikuinen tiistai otin vanhempieni auton koepotilaaksi, ja lähdin käymään Vaajakoskella toimivalla Autohuolto Biltecillä. Potilaana oli vuosimallin 2007 Skoda Octavia 1.9 TDI. Autolla oli ajettu 288 000 kilometriä. Autolle tehtiin BG Performance huolto, johon kuuluu moottorin puhdistus polttoainepuolelta ja öljypuolelta, sekä öljyn ja suodattimen vaihto, sekä uuden moottoriöljyn suojaus.

 
Huollossa moottorin on hyvä olla lämmin, koska muuten se ei puhdistu kunnolla. Tätä voisi verrata siihen, ettei kukaan tiskaa astioitakaan kylmällä vedellä. Huolto aloitetttiin lisäämällä ensimmäiset tuotteet auton polttoainetankkiin ja öljyn sekaan. Polttoainetankkiin meni lisäaineena Fuel System Performance Restoration niminen huoltotuote, öljyn sekaan BG:n listalta EPR tuotenimeä kantava puhdistustuote. Sen jälkeen auton annetaan käydä 15 - 30 minuuttia. Huollon tekevä asentaja nostaa kierroksia, koska silloin saadaan lisättyä öljyn virtausta. Se auttaa maksimoimaan puhdistuksen osalta hyvän lopputuloksen.

Kun ensimmäinen työvaihe on tehty, on aika ottaa auto nosturille. Siinä suoritetaan normaali öljynvaihto. Jos käytetty puhdistusaine on ollut hyvää, voi dieselauton kohdalla nähdä öljyn harmaasta väristä, kuinka noki lähtee öljyn mukana pois. Näin kävi myös nyt. Kun vanhat öljyt on pois, vaihdetaan öljynsuodatin, ja laitetaan uudet öljyt BG:n huoltotuotteen kanssa tilalle. Huoltotuotteen tuotenimi oli tällä kertaa BG:n listalta Doc. Sitten autoaan voi koeajaa pienen lenkin, ja tarkistaa vielä öljyt. On myös hyvä muistaa, että jos polttoainetankki ei ole täysi, saa huollosta parhaan hyödyn irti, kun käy huoltokäynnin jälkeen tankilla.

 
Miksi ja milloin auton moottori on hyvä puhdistaa? Moottorin puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota aina huoltojen yhtetydessä. Puhdistus on paikallaan myös silloin, kun auto on hylätty katsastuksessa päästöjen takia. Tämän takia yksi iso katsastusketju Suomessa tarjoaa BG:n tuotteita. Esimerkiksi diagnostiikkajärjestelmä ei kerro sitä, onko moottori likaantunut, mutta likaantuminen voi ajan kanssa aiheuttaa ongelmia. Kun mahdollista vikaa lähdetään hakemaan, saattaa moottorin puhdistaminen säästää ison kasan euroja, kun turha osien vaihtaminen ja vianhaku jää pois. Tehdyt huoltotoimenpiteet eivät lisää huoltoaikaa, vaan menevät kätevästi muun toiminnan ohessa. Moottorin puhdistuksen jälkeen esimerkiksi puristuspaineet palautuvat, joten lopputulos näkyy käytännössä auton ajettavuuden parantumisena. Myös päästöt alentuvat, mikä on helppo todentaa esimerkiksi auton määräaikaiskatsastuksessa. Moottorin puhdistaminen on mahdollista myös bensakoneelle ja hybridille. Näitä varten on olemassa omat, kyseisille autoille optimoidut huoltotuotteet.

Koska auton moottori käytännössä likaantuu ajan myötä, saa huollosta parhaan hyödyn irti säännöllisesti tehtynä. Oikeassa elämässä blogijutun huoltotoimenpiteet ovat senverran joutuisia, että odotellessa asiakas voi juoda vaikka aulassa kahvit.

Entä se oma skeptisyyteni? Siihen auttoi esimerkiksi tieto siitä, että katsastusalan merkittävä tekijä suosittelee ja käyttää BG:tä. Kun asiakkaan auto on ensin hylätty päästöjen takia katsastuksessa, ja ruvetaan ehdottamaan tuotetta kokeiltavaksi, on tuotteen parasta toimia. Asiakkaat eivät ole valittaneet, vaan käyneet katsastusasemalla jopa silloin, kun laki ei siihen velvoita. On aika kova suoritus, jos ihmisen saa vapaaehtoisesti astumaan katsastusaseman ovesta sisään. Katsastusasema ei ole ainakaan minulle ollut mikään mieluisa paikka, kun olen omaa autoani katsastanut.

Koska huolto tehtiin vanhempieni autoon, halusi isäni käydä testaamassa autoa samalla, kun tuli tarvetta käydä kaupassa. Esimerkiksi käyntiääni on aiempaan verrattuna parempi ja pehmeämpi, eron vanhaan verrattuna huomaa hänen mukaansa käytännössä. Hän kehui lopputulosta, eikä hänen kommenttiaan ole mitenkään lahjottu. Tämän perusteella käynti Biltecillä ja BG:n tuotteet olivat onnistunut valinta. Hintaa tehdylle huollolle kertyy 100 - 150 euroa, ja se suositellaan uusittavaksi 20 000 kilometrin välein.


Maahantuojan sivusto:
Www.bgprod.fi
Autohouollon sivusto: Www.biltec.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti