torstai 2. helmikuuta 2023

Kiihtyy melkein kuin Ferrari Testarossa - Koeajossa Ford Explorer

Kuluvalla viikolla tein ensimmäiset koeajot sen jälkeen, kun sain uuden blogini pystyyn. Ford Explorerin lisäksi toinen koeajettu auto oli Kia Ceed, josta kirjoitan jutun lehteen. Aajattelin, että ensimmäinen virallinen, uuteen Mikon Autoblogiin julkaistu koeajo ei voi olla mikä tahansa auto, vaan sen on oltava kunnolla mehukas tapaus. Ford Explorer oli tarjolla olevista autoista lähimpänä tätä.

Ford Explorer on mielenkiintoinen auto - ja niin mehukas tapaus, mitä tavallisessa autoliikkeessä myytävä auto vain voi olla. Kun päästöjä pitää nistiä alaspäin, päätettiin Fordilla tuoda Eurooppaan pykälää järeämpi Explorer. Ajatus kuulostaa äkkiseltään jotenkin päinvastaiselta - joltain missä ei ole logiikkaa lainkaan. Ford Explorer on lisäksi omapainoltaan 2500 kilon painoinen möhkö, josta löytyy tehoa niin paljon, että kiihtyvyys on noin puoli sekuntia Ferrari Testarossaa hitaampi. Suurin sallittu kokonaispaino on 3160 kiloa, joten kiihtyvyyden vertaaminen Ferrariin ei tulisi ensimmäisenä mieleen, vaikka niin voi totisesti tehdä.


Pääsin ajamaan Exploreria ensimmäisen kerran vuonna 2021. Toinen mahdollisuus tuli vuoden 2023 alussa, kun bongasin sellaisen Jyväskyläläisen autoliikkeen pihasta. Avaimet oli lopulta käytävä pyytämässä, koska edellinen koeajo jätti niin mukavan fiiliksen.

Kolmelitrainen V6 ja sähkömoottori tuottavat tehoja yhteensä 457 hevosvoimaa. Polttomoottorin osuus tästä on 350 hevosvoimaa, ja sähkömoottorin osuus 107 hevosvoimaa. Neliveto kuuluu luonnollisesti asiaan. Auto on lataushybridi, joten päästöt on saatu sen varjolla puristettua 71 grammaan sadalle kilometrille. Käytännössä noihin päästöihin pääseminen tarvii latauspisteellä käymistä. Vääntömomentti on 825 Newtonia, joten vääntöä löytyy riittävästi. Pelkällä sähköllä pääsee 45 kilometriä, ja maavara on miedoimmillaan 167 milliä.

Varustetasoja Ford Exploreriin on tarjolla kaksi: ST-Line ja Platinum. Hintaeroa näillä on noin 1500 euroa, siinä missä halvin Explorer maksaa 93 489 euroa. Lisäksi hintaan tulee päälle asiakkaan toivomat varusteet, joten koko paketille saa kerrytettyä varsin ison hintalapun. Hinnasta arvioitu autovero on vähän yli 4000 euron suuruinen.

Koeajolle lähtiessä autoliikkeen myyntipäällikkö vain totesi, että älä sitten menetä ajokorttiasi! Taajamassa Ford Explorer on leppoisa auto ajaa, jos kaasujalka pysyy hallinnassa. Explorer on hyvä auto sellaiselle, jolla löytyy liikenteessä tarvittavaa malttia. Myös maantieajossa Ford Explorer on äärimmäisen miellyttävä tapaus ajaa. Myös kaupunkialueella kävin ajamassa Exploreria, ja auto on siellä koostaan huolimatta ylltättävän helppo ajettava, koska ulos näkee hyvin.

Peräkärryä on taatusti hyvä vetää Explorerilla, sillä suurin sallittu vetopaino on 2500 kiloa. Autossa on myös Blis, eli kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, mikä huomioi myös perävaunun.


Olen monta kertaa sanonut, että auton voi ostaa joko tunteella tai järjellä. Ford Explorerissa vaikuttaa kohtaavan jossain määrin molemmat - ainakin jos pankkitilillä on tarpeeksi saldoa. Moottoriradalla tätä voisi olla mielenkiintoista koittaa, mutta parhaimmillaan tämmöinen maastomörkö on jossain muualla - kuten tavallisessa arjessa, jos arkeensa haluaa ripauksen luksusta. Osa tehoista ja kiihtyvyydestä menee Suomen teillä varmasti hukkaan, mutta toisaalta vannoutunut autoharrastaja haluaa taatusti kunnon auton, mikä herättää tunteita puolesta tai vastaan. Ford Explorer on näihin tarkoituksiin loistava tapaus, koska kylmäksi se ei varmasti jätä.

Tässä on auto, mistä varmasti jokaisella on jokin mielipide. Itse olen varsinkin menneinä vuosina ollut sähköautovastainen henkilö, mutta liikenteen sähköistyminen on ollut vain pakko sulattaa ja hyväksyä. Asennekuntoutus osaltani jatkuu vielä sähköautojen koeajojen merkeissä. Siirtymä sähköön on ollut viimeisen neljän vuoden aikana todella nopeaa. Kun huomioidaan se, mitä uutuuksia seuraavan kolmen vuoden aikana on tulossa, alkaa polttomoottoriautot olla enää vähemmistössä. Teoriassa polttomoottoriauton voisi vielä tehdä, mutta käytännössä kaikki päästörajat on vedetty niin tiukalle, ettei sellaista ole enää järkevää myydä. Koska jos päästörajat ylittyvät, tulee se autonvalmistajalle todella kalliiksi.


Ford Exlporerissa on tottakai hyvää myös sisätilat. Autosta löytyy kolme penkkiriviä, ja tavaratilan koko kasvaa heti sen jälkeen, kun kolmannen penkkirivin taittaa alas.

Jos aivan tavallinen arkiauto riittää, voi ostaa hyvillä mielin vaikkapa Nissan Qashqain ja Toyota Corollan. Kyseisissä autoissa ei ole mitään vikaa. Mutta jos haluaa yhden auton arkeen ja juhlaan, ja maksukykyä riittää, vastaa Ford Explorer tähän huutoon loistavasti. Itse ajan niin paljon erilaisella autokalustolla, että omaksi autoksi haluaisin ihan jonkun halvan perusauton, tai sitten jonkun todella kalliin luksusauton. Tämä siksi, että halpa perusauto voi vain seistä parkkipaikalla sen aikaa, kun lainassani on maahantuojan pressiauto. Luksusautoa on taas mielenkiintoa käydä ulkoiluttamassa omalla vapaa-ajalla.

 
Jatkossa ainakin minä koen lataushybridien tulevaisuuden mielenkiintoisena seurattavana asiana. Esimerkiksi leasingyhtiöillä on olemassa dataa, jonka mukaan leasingkäytöstä palautuneita lataushybridejä on ladattu liian nihkeästi. Se on johtanut siihen, että päästöt eivät ole olleet luvattuja. On helppo ajatella, että tällä saattaa olla vaikutusta tulevaisuudessa poliittisiinkin päätöksiin autoilun osalta. Autot ja varsinkin polttomoottori tuntuu tällä hetkellä muistuttavan jopa kirosanaa, senverran pahalta päästöt monen mielestä tuntuvat.

Oli miten oli, Ford Explorer on hieno auto ajaa, siitä ei päästä mihinkään. Jos Fordilta haluaa katsella miedompaa maastohenkistä autoa, on sellainen esimerkiksi Ford Kuga tai Ford Puma.


Auton lainasi: Käyttöauto Oy, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti