sunnuntai 12. kesäkuuta 2022

Viikon vaihtari - Koeajossa Chevrolet Silverado 2500 HD

 

Chevrolet Silverado on auto, jonka koeajoa olin odottanut kuin kuuta nousevaa. Jostain syystä se oli saanut aina tehdä tilaa muille autoille - Fordin F -sarjalle sekä Dodge RAM:ille. Silveradon koeajo oli lähellä jäädä tälläkin kertaa vain haaveilun asteelle, koska autosta oli kaupanteko kesken silloin, kun satuin autosta kysäisemään.

Lopulta eräs iltapäivä puhelimeni kuitenkn soi. Vaikka en heti tunnistanut numeroa, päätin kuitenkin vastata. Puhelu tuli autoliikkeestä, josta olin katsellut Silveradoa koeajoon. Jostain syystä suunnitelmat olivatkin muuttuneet, ja pääsin sittenkin ajamaan koeajolenkin Chevrolet Silveradolla. Asiakas ei ollut halunnutkaan tätä autoa, koska se oli niin iso. Tottakai Chevrolet Silverado 2500 HD on iso, varsinkin jos se on korotettu kuten tämä.

Chevrolet Silverado 2500 HD - Minkälainen se on?

Auto on vuosimallia 2016, joten se löytyy autoliikkeen vaihtoautorivistä. Ajettu sillä on 132 000 kilometriä, mikä on yllättävänkin kohtuullinen lukema. Kävelykierros auton ympäri osoittaa, ettei autossa silmämääräisesti mitään kummallisuuksia ilmene.

Konehuoneessa mylvii kuusilitrainen V8, bensakone tietenkin. Tehoa siitä löytyy 364 hevosvoimaa. Vaihteistona on automaatti, ja auton mukana tulee suorastaan syntisen pitkä varustelistaus. Auton esittelytekstin mukaan autoa on korotettu 3,5 tuuman verran, vaikka auto ei ole vakionakaan mikään pieni. Isommat renkaat on merkattu rekisteriotteeseen, joten mitään rakenteellisia muutoksia korotuksessa ei ole tehty. Auto on mahdollista palauttaa normaaliin korkeuteen, mikäli auton omistaja sitä haluaa.

Kokoluokaltaan auto on jo niin iso, että ajokortista on löydyttävä vähintään merkinnät BC1 tai BC. Jos vetäisi yli 750 kg:n peräkärryä, ei BE -kortti todellakaan enää riitä. Pitäisi olla C1E tai CE. Vaade kuorma-autokortista on sikäli hyvä, että se tekee autosta veroedullisemman ylläpidettävän. Esimerkiksi takapenkit olisi veroteknisesti aivan järjetön asia, jos kokonaispainoa olisi alle 3500 kiloa. Ajokorttiasia toisaalta rajaa ostajakuntaa, koska kaikilla ei ole kuorma-autokorttia.

Jos Silveradonsa haluaisi pienempänä, pitäisi mallimerkinnässä olla numerosarja 1500. Jos Silveradon 2500 on olevinaan liian pieni, voi aina pistää hakuun vaikkapa pykälää isomman Silveradon - sen mallimerkinnässä on 3500.

Koeajo - Miltä tuntuu General Motorsin valmistama jenkkijärkäle?

 

Avaimesta käyntiin, "käsijarru" eli oikeammin seisontajarru on Jenkkityyliin pedaalimallinen. Vaihteet löytyy viiksestä, mistä niitä on yllättävänkin luontevaa käyttää, kun asiaan vain ensin tottuu. Kuljettajan paikalta auto näyttää melkoisen isolta, ja sitä se todella on myös sen perusteella, mitä seisoin auton vieressä. Olen 170 -senttinen, ja olo tuntui nätisti sanoen aika pieneltä. Kokoiseni koeajokuski joutuu jo kiipeämään autoon sisälle.

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta kohdilleen. Kun ajoasento on kohdillaan, on olo kuljettajan paikalla kuin kuninkaalla. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, eikä mistään voi valittaa myöskään sen jälkeen, kun liikkeelle on lähdetty.

Taajamassa Chevrolet Silverado on miehekäs auto ajaa. Isoon kokoon tottuu nopeasti, mutta toki kannattaa muistaa, että itse olen aika isoilla autoilla ajanut ennenkin. Kone on toimivan oloinen sen jälkeen, kun se on ajettu lämpimäksi. Myös vaihteisto pelaa toimivan oloisesti.

Myös isommalla tiellä poikkesin ajamaan autoa. Meno on toki toimivaa, mutta rajoitin saattaa jonkun mielestä pilata fiiliksen siksi, koska tämä on kuorma-auto. Yli yhdeksääkymppiä tällä ei pääse, koska laki on laki. Kolikolla on toki kääntöpuoli myös nyt, auto on kuitenkin huomattavan veroedullinen siihen verrattuna, että se olisi B-kortillinen. Matka-ajossa rajoittimen takia tulee äkkiä ajoaikaa lisää tunti tai pari, mutta toisaalta nykyisillä bensan hinnoilla tällä tuskin matkaa tulee taitettuakaan.

Koeajon perusteella Chevrolet Silverado on autoharrastajan auto. Auto soveltuu sellaiselle joka tietää mitä haluaa ja mitä saa. Kaikkien autoihmistenkään käyttötarpeisiin se ei sovellu. Mielestäni koeajo Silveradolla oli kokemuksen arvoinen, jota on kiva muistella jatkossakin.

Ostaakko sitten Dodge RAM, Ford F-Sarjalainen, vai Chevrolet Silverado? Tämmöisen auton ostaja haluaa fiilistä, joten koeajoja kannattaa suorittaa, itse saattaisin lähteä kotiin Silveradon kauppakirjan kanssa.

Chevrolet Silverado - Onko siitä mihinkään?

Jos kestää rajoittimen ja arvostaa kunnon Amerikan tunnelmaa, on autossa todellakin asennetta. Jos rajoitin on liikaa, voi olla hyvä pohtia vielä peliliikkeitä. Voi olla, että tämän auton kanssa kaikkein parasta antia on ajaa vaikkapa kavereiden kanssa jätskille kauniina kesäpäivänä - sadepäivän kulkineeksi valikoitunee sitten joku toinen. Ehkä ostajakandidaatti saattaa olla myös jokin koneyrittäjä, joka hakee firmalleen maskotiksi autoa. Autossa on niin iso sallittu kokonaispaino, että tällä kuljettaisi helposti vaikkapa työkoneiden polttoaineet työmaalle, eikä työkoneita tarvitse sitten lähteä tankkaamaan muualle.

Vaikka auto on käytetty, mikään edullinen tämä ei ole - hintalapussa lukee hinnaksi 56 780 euroa. Kyllä sitä joku kuume itselläni on jenkkimallin pick-upia kohtaan. Lopulta autokuume lähtee ehkä vain sillä millä se on tullutkin, eli ostamalla auton. Jos polttomoottoriautoa itselleen hakee, niin kiitos EU:n jatkuvasti kiristyvien päästönormien, autoon kannattaa iskeä kiinni nyt, ennenkuin ne tappavat jenkkiautoharrastuksen Suomessakin.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti