tiistai 25. heinäkuuta 2023

Mehuisimmat koeajot, osa 6

Blogini päivitystahti on normaalisti vähintään kerran viikossa. Myönnän luistaneeni tästä viimeviikon osalta, koska olin lomailemassa Ylläksellä. Nyt on kuitenkin lomareissulta kotiuduttu, ja palattu sorvin ääreen tekemään sisältöjä.

Päätin aloittaa tekemällä jälleen jutun mehukkaimmista koeajoistani - koska autoja joita muistella, riittää todella paljon. Olen ollut sisällöntuottajana pian kymmenen vuotta, koska aloitin kirjoittamaan blogiani vuonna 2014. Koeajettuja autoja on listalla 1221, ja vuosien saatossa autoista olen myös kerennyt kirjoittamaan aika paljon, sekä tietenkin kuvaamaan.

Peugeot 405 vuosimallia 1988

Tämän löydön tein autoliikkeestä vuonna 2019. Joskus tämä on ollut huomattavasti yleisempi auto, mutta vuosikymmenten saatossa kahdeksankymmentäluvun neljänollavitoset on jääneet autoliikkeiden vaihtoautoriveissä vähiin. Siksi oli käytävä pyytämässä avaimet ja koeajolla, jotta voisi todentaa auton ominaisuuksia - tai niiden puutteita.

Nykyään satasia maksavat autot ovat katoavaa kansanperinnettä, jopa täysin kadonnutta. Tämä suuntaus on ollut menossa jo hyvän tovin. En muista enää tämän Peugeotin hintaa, mutta paljoa se ei tietenkään ollut.

Tälläkin hetkellä netin myyntipalstoilta löytyy muutama Peugeot 405. Kallein näistä maksaa 3100 euroa, ja sillä on ajettu 129 000 kilometriä. Se on väriltään punainen.

Jos olisi tilat korjata autoa itse, niin Peugeot 405 saattaisi silloin olla mukava harrasteauto, mutta arkikäytössä aika on ajanut siitä vahvasti ohi. Harmittaa hieman etten nykyisessä elämäntilanteessani pysty harrasteautoa pitämään, mutta voi olla että tilanne joskus vielä muuttuu.

Porsche Macan

Olin juttukeikalla, ja katselin autoja, joista voisin kirjoittaa jutun. En muista mikä oli ensimmäinen ideani, mutta kyseinen auto oli kuitenkin myyty, enkä siksi päässyt ajamaan sillä. Pian myyntirivistä löytyi kuitenkin Porsche Macan, jolla pääsin koeajolle. Porsche Macan on teknisesti sama auto kuin Audi Q5, jollaista olin ajanut jo aikaisemmin.

Ajamani Porsche Macan oli vuosimallia 2015, ja siinä oli automaattivaihteisto ja kolmelitrainen V6, tietenkin diesel. Dieselkone tekee sen, että saattaa vaatia hieman totuttelua ajatella Porschea ja dieseliä samassa lauseessa. Mutta kun ajatukseen tottuu, on auto kuitenkin arkikäyttöön varsin toimiva.

Itse viihtyisin Porsche Macanin ratissa kauemminkin, mutta koeajon jälkeen auto oli palautettava autoliikkeeseen.

Olen ajanut Macanin lisäksi Porschelta kaksi muutkain autoa: Cayenne Turbo vuosimallia 2004, sekä Panamera 4e Hybrid vuosimallia 2018. Ne vaativatkin sitten jo omat tarinansa, ja luultavasti palaan asiaan joskus tulevaisuudessa - aika näyttää.

Scania R560 V8 Topline

Scania on yksi viimeisiä kuorma-autovalmistajia, joilla on mallistossaan vielä V8. Muut kuorma-autovsalmistajat, kuten MAN ja Mercedes-Benz, ovat pitkälti hylänneet V8 moottorit, mutta Scanialla niihin suhtaudutaan vakavasti. Koska nyt esiteltävän auton hytin malli on Topline, oli se ehdottomasti valittava nyt yhdeksi autoksi.

Kun Scanian tuoreempi Next Gen näki päivänvalon, oli auton mitat jo niin isot, että Topline ei enää mahtunut mallistoon.  Topline hyttisestä autosta olisi kasvanut niin julmetun iso, ettei sitä olisi saanut enää rekisteröityä. Siksi Scanian isoin malli on nykyään Highline, mikä menneinä aikoina oli Scanian toiseksi suurin hyttimalli.

Konehuoneessa mylvii 560 hevosvoimainen V8, ja vaihteiston virkaa hoitaa Opticruise. Auto on niinsanottu kymppipyörä, eli takana on kaksi paripyöräakselia. Scanian V8 on 16 litrainen, mikä saattaa tuntua nykyisen asenneilmapiirin ympärillä varsin brutaalilta. Siksi Scaniallakin on tehty muutoksia moottoreihin - enää kaikki 500 hevosvoimaiset ja sitä isommat eivät ole kasikoneita, vaan moottorit on tarkoin harkiten joko V8 tai rivi6.

Aina kun on mahdollisuus koeajaa kuormuria, tulee itselläni mieleen, että hyvä kun ajoin autokoulussa BC kortin. Koska minulla ei ole BECE korttia, en saanut hakea tämän puolikkaanvetäjän perään kärryä. Kun sain C-kortin vuonna 2007, sai tuolloin vetää C-kortilla kuorma-autolla tyhjää kärryä. Nykyään näin ei enää ole, sillä laki on muuttunut.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti