perjantai 28. heinäkuuta 2023

Viikon vaihtari: Jaguar S-Type R - kyttägeenien jäljillä

Loman jälkeen lähdin kiertelemään ja katselemaan autoliikkeiden valikoimaa, kun vastaan tuli Jaguar S-Type R 4,2 V8 vuosimallia 2002. Olen aikaisemmin koeajanut vuoden 2004 S-Typeä miedommalla 2,7 litraisella kutoskoneella. Jytkympi ja väkevämpi S-Type R on tuttu siitä, että Suomessa poliisilla ollut käytössä vastaava auto, tietysti poliisivarusteilla ja TM-50 rekisteritunnuksella. Kyseinen poliisi-Jaguar on jo eläkkeellä, ja viettää eläkepäiviään Mobilian automuseossa. Auton rekisteritunnus juontaa juurensa siitä, että Tekniikan Maailma lahjoitti poliisille kyseisen Jaguarin.

Jaguar S-Type R on uutena ollut varsin uskottava auto. V8 tuottaa tehoja 396 hevosvoimaa, ja kuluttaa bensaa kuin olisi nälkäkuoleman partaalla. Kyseessä oli tehokkain kasikone, mikä S-Typeen oli tarjolla. Miedoimmillaan tarjolla oli 2,5 litrainen V6. Voimanlähteinä autoon on ollut tarjolla niin bensaa kuin dieseliä. Päästöjä V8:n omaavassa S-Type R:ssä on nykymittapuulla runsaasti - 314 grammaa sadalle kilometrille. Autolla on ajettu ikään nähden todella vähän, 164 000 kilometriä. Auto on kuitenkin jo reilu 20 vuotias, ja kun ajomäärän suhteuttaa siihen, ei se enää vuositasolla ole paljoa.

Vaihteistona on automaatti. Auton varustelistaus tietää kertoa seuraavaa - nahkapenkit, ilmastointi, metalliväri, lämmitettävä tuulilasi, nopeuteen reagoiva ohjaustehostin... Auto on takavetoinen, mikä on oikeastaan iso syy sille, miksi en näkisi tätä kovinkaan järkevänä talviautona. Neliveto olisi tietysti järkevä, mutta tavallaan kuitenkin pilaisi tunnelman, koska näin yleisellä tasolla Jaguaria kohtaan on tietynlaisia odotuksia.

Autoon on vaihdettu suorat putket, joten autoa käynnistettäessä äänimaailma on normaalia jytkympi. Jos totta puhutaan, niin näillä polttoaineiden hinnoilla sietääkin kuulla sen, kuinka bensa palaa moottorissa! Jos tämä ei miellytä, alkuperäisen putken saa kaupanteon yhteydessä mukaan, ja sen voi halutessaan vaihtaa takaisin. Minulle itselleni polttomoottorin ääni tuo kuitenkin hymyn! Kuljettajan paikalla on edelleen miellyttävä istua - valittaa ei voi mistään. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille sähkösäätöjen kautta kohdilleen, ja olo on kuin ruhtinaalla. Sitten vain vaihde pesään ja baanalle.

Taajamassa auto on miellyttävän oloinen ajaa. Nykymittapuulla auto ei ole mitenkään järkevä, koska päästöt pitää saada minimoitua, eikä polttoainekkaan ole enää halpaa. Kuitenkin hupitakuu on niin kauan voimassa, kun on varaa ylläpitää autoa. Koska autossa on V8, on järkevyyttä olla bensakauppiaan ja korjaamoyrittäjän kaveri. Muuten voi tulla autoa tankatessa ja huollattaessa nopeasti itku, kun näkee laskun.

Koeajon aikana auto tuntui keräävän katseita ainakin heiltä, jotka ymmärtävät autoista. Tottahan se on, että Jaguar S-Type R on edelleen varsin katu-uskottava tapaus. Olisi oikeastaan mukava palata aikakoneella niihin aikoihin, kun poliisi-Jaguar oli vielä valtion palveluksessa jahtaamassa rosvoja, ja nähdä kyseinen auto työssään.

Myös moottoritiellä auto toimii - jalkoihin tällä ei jää. Ajotuntuman ja fiiliksen puolesta ajaisin Jaguarilla mielellään paljon paljon enemmänkin. Käyttöautoksi tätä on vaikeaa kuvitella - auto menee hyvin suurella todenäköisyydellä harrastekäyttöön, ostaja tietää mitä haluaa ja mitä saa.

Jaguar S-Typen korvasi sittemmin Jaguar XF, jollaista olen myös päässyt ajamaan. Oma ajatukseni kuitenkin on, että jos olisin harrasteautoa hakemassa, niin S-Type säväyttää minua varsinkin muotoilun osalta enemmän. XF olisi sitten potentiaalinen käyttöauto, jollaisia on löydettävissä jo varsin kohtuulliseen hintaan.

Kaikki hauska loppuu aikanaan, ja niinpä jouduin tälläkin kertaa palauttamaan auton autoliikkeeseen. Jos brittiläiset autot kiinnostavat, niin Jaguar S-Type R on nykyään varsin edullinen hankittava siihen nähden, mitä se on menneinä vuosikymmeninä maksanut.

Jaguar S-Typellä on hintaa enää 13 990 euroa. Jaguar on kalliin auton maineessa, mutta nykyisellään toimivan Jaguarin voi saada hyvinkin edullisesti. Varsinkin jos malttaa pitää hetken aikaa silmät auki.

 Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti