sunnuntai 7. elokuuta 2022

Secto Rally 2022 - Kaadon jälkeen podiumille


Vaikka lopulta kävin katsomassa vain Harjun erikoiskokeen, oli rallitunnelma vähintään kunnossa. Voiton vei Viron Ott Tänak, ja kakkkoseksi ajoi Kalle Rovanperä. Kolmanneksi ajoi Esa-Pekka Lappi ilman tuulilasia, mikä hajosi kaadon jälkeen. Kaadon jälkeen podiumille ajaminen on tapahtunut aiemminkin rallihistoriassa, mutta siitä on jo tovi aikaa.

Myös pienempiä ralliluokkia palkittiin podiumilla, mutta itselleni pääasia oli tietysti uusi Rally1. Nykyään myös ralliautot ovat hybridejä, koska myös moottoriurheilun on kannettava vastuunsa ilmastotalkoissa. Menneitä on ajat, jolloin rallin ykkösluokka oli WRC saati sitten B-ryhmä. B-ryhmää en ole ikäni puolesta tositoimissa koskaan nähnyt, mutta vuosien aikana WRC on tullut tutuksi.

Itsellä ensimmäiset rallimuistot sijoittuvat yhdeksänkymmentäluvun puoliväliin, jolloin muutin Jyväskylään. Vanhempani erehtyivät viemään minut ralleihin. Rallit tulivat elämääni nuorena, vaikka varsinainen autoinnostus käynnistyi vasta autokoulun tienoilla. Nyt olen kerennyt käymään ralleissa kymmeniä kertoja, ja on tullut tavattua esimerkiksi paljon julkkiksia. Yksi heistä on Teemu Selänne.

Muistan hyvin ajan, jolloin rallikilpailun keskus oli vielä Laajavuoressa. Myös Toyota Avensiksen ensiesittely Suomessa on yhdeksänkymmentäluvulta jäänyt mieleeni, kun markkinointimateriaalia jaettiin esittelyteltassa CD-rompuilla. Kun esittelijän silmä vältti, kahmaisimme kaverin kanssa CD-romppuja molempiin käsiin ja livistimme karkuun. Rikos on ehkä jo vanhentunut 25 vuodessa.

Sittemmin rallitoiminnan mittakaava on kasvanut, ja Laajavuoren hotelli käynyt paikkana liian ahtaaksi. Siksi Paviljjongin kilpailukeskus on ollut jo hyvän tovin Jyväskylän keskustan kupeessa Paviljongilla. Myös tiedotuskanavat on siirtyneet enemmän ja enemmän nettiin.

Kun kaveriporukassa rupesi olemaan ensimmäiset ajokortit, muistan hyvin, kun erikoiskoepätkille otettiin fillarit mukaan. Auto jätettiin parkkiin mihin saatiin, ja loppumatka ajettiin polkupyörällä.

Vaikka meno on vuosien saatossa siistiytynyt paljon, on ollut myös mukava nähdä, kuinka tietyt ralliperinteet ovat säilyneet. Yksi on se, että että ihmiset nukkuvat jopa autoissaan vaikka sitten keskustan alueella.

Innokkaimmat rallifanit olivat odottamassa palkintojenjakoa jo tunteja etuajassa!
 
Palkintoja oli jakamassa esimerkiksi AKK:n toimitusjohtaja Riku Bitter ja Jyväskylän kaupunkinjohtaja Timo Koivisto.

Palkintojenjaossa yleisöä riitti, mutta tuli fiilis, että yleisöä olisi ollut normaalia vähemmän. Liekkö syynä sitten korona tai kesälomien päättyminen, tai sitten molempien yhteisvaikutus. Paviljongilla oli nähtävää lähinnä enää palkintojenjako, koska huoltoparkkia oli alettu jo purkamaan, ja rallitallit alkaneet tehdä lähtöä alueelta.

Voi olla, että jatkossakin tulee tehtyä näin, että suurin osa erikoiskokeista tulee katsottua televisiosta tai netistä. Se on varmin keino nähdä ajamista kunnolla, koska erikoiskoepätkillä autoa näkee vain muutaman sekunin ajan. Se tekee rallista moottoriurheilun ratalajeja vaikeamman valokuvattavan. Paviljongilla sitten voi lähteä katsomaan huoltoja ja bongaamaan kuljettajia, vaikka kaikkein paatuneimmille se ei tietenkään riitä. Monelle rallitunnelmaan pääsy vaatii metsässä rämpimistä vaikka sitten vesisateessa.

Palkintojenjako oli normaalisti rutiinilla ohi, näki että homma on järjestäjätaholla hallussa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti