lauantai 8. lokakuuta 2022

Ohhoh! Alastarolla JJ:n kyydissä

 

Syyskuussa avasin sähköpostin, ja huomasin sinne tulleen mielenkiintoisen kutsun: AKK lanseeraa Suomeen uuden rata-autosarjan nimeltään Finnish Racing Championship, ja sarjaan uuden rata-autoluokan, mikä tottelee nimeä TCR Finland. Tämän pohjalta mediaa kutsutiin lehdistöpäivään Alastarolle. Paikalla olisi Jyrki Järvilehto, jonka kanssa pääsisi TCR-auton kyytiin radalle.

TCR-luokan autoja nähtiin jo tämän vuoden Secto Rallyssa Jyväskylässä, mutta nyt saatu mahdollisuus oli jotakin sellaista, että siihen kannatti ehdottomasti tarttua. Tämä tuskin toistuisi kovin montaa kertaa enää uudelleen.

Lopulta sateiselle Alastarolle ei ollut median edustajia saapunut paljoakaan, mikä oli sinänsä hyvä - saimme porukalla paremman mahdollisuuden tutustua tulevaan. Itse suuntasin Jyväskylästä kohti Alastaroa lähinnä tämän lehdistöpäivän takia, joten illan pimeydessä saikin jo suunnata kotimatkalle. Käynti oli mielenkiintoinen myös ammatillisesti, koska Alastaro Circuitilla en ollut käynyt vielä kertaakaan aiemmin.

Finnish Racing Championship ja TCR, mitä ne oikein ovat?

 

Finnish racing championship, eli FRC, tullaan ajamaan kolmen eri luokan autoilla: TCR, Legends ja V1600. Suomessa TCR on uusi, kun taas Legendsit ja V1600 on nähty jo aikaisemmin. Maailmalla TCR:ää on ajettu aiemminkin, ja nyt sen tuominen Suomeen nähtiin perusteltuna, mikäli rata-autoilun taso tässä maassa aiotaan saada nousemaan. AKK:lla on paljon pelissä, sillä sarjasta aiotaan brändätä rata-autoilun uusi pääsarja Suomeen.

TCR perustuu lähtökohdiltaan vakioautoon - esimerkiksi kori on lainattu vakioautosta, minkä jälkeen esimerkiksi aerodynamiikkaa on paranneltu. Myös sisustaan on tehty raskaita muutoksia, sen osalta auto on täysiverinen kilpuri putkirunkoineen ja kuppipenkkeineen.

Kone on kaksilitrainen turbopata, mistä tehoa löytyy autosta riippuen 330 - 350 hevosvoimaa. Autot ovat aina tehdasvalmisteisia, ja valmistajina on esimerkiksi Cupra ja Audi. Myös Toyotalla on oma TCR-autonsa. Missään mystisillä nyrkkipajoilla autoja ei ole pistetty kasaan.

 

Sarjassa tullaan ajamaan kuusi osakilpailua kaudella 2023: 20. - 21.5. Alastaro, 17. - 18.6. Motopark, 22. - 23.7. Vauhtiajot, 19. - 20.8. Porsche Ring Pärnussa, 2. - 3.9. jälleen Alastaro, sekä 16. - 17.9. Ahvenisto.

Ensimmäisellä kaudella TCR:iä tavoitellaan mukaan kymmentä autoa, mitä pidetään realistisena tavoitteena. Mukaan on mahdollista päästä myös käytetyllä autolla, mikäli maksukykyä vain löytyy. Jonkinlaisen auton saattaa löytää jo 50 000 eurolla, hyvän saa 80 000 - 90 000 eurolla.

Radalla - Miltä tuntuu olla ammattimiehen kyydissä sadekelillä?

 

Ennen radalle menemistä oli laitettava vakuutukisen takia nimet paperiin, sitten vain kypärä päähän ja odottamaan vuoroa. Autoon sisälle meneminen on helppoa sen jälkeen, kun oikea liikesarja vain löytyy.

Ratapäivän keli oi sateinen ja rata märkä. Se tieto rauhoittaa kummasti, että autoa ajaa ammattilainen - ei amatööri. Radalla muutaman kierroksen aikana huippunopeudet ovat sadekelille kovia - 170 kilometriä tunnissa. Myös mutkan alkaessa nopeudet ovat hurjia, JJ:n manatessa keliä ja renkaan pitämättömyyttä. Auto kuitenkin pysyy varmaotteisesti kuljettajan hallinnassa, eikä matkustajan paikalla pelota. Näissä tilanteissa kokematon kuljettaja saisi minut kokemaan suoranaista pelkoa. Näkee, että JJ on todellinen rattimies, ja koen olevani häneen verrattuna jopa aloittelija, vaikka monenlaisilla autoilla olen elämäni aikana kerennyt ajaa.

Ratakokemus oli kaikkineen hieno! Autosta poistuessa JJ antaa yhden vinkin: ota katon putkesta kiinni, ja kampea sitten itsesi ulos. Vinkki totisesti toimii, ja autosta poistuminen käy yllättävän helposti. Lopussa kiitos seisoo, ja kiitän JJ:tä kyydistä.

Lopputulema - Kesällä 2023 ensimmäinen kausi

Uutta rata-autosarjaa ajetaan Suomessa ensimmäisen kerran kaudella 2023. Tämä on monellakin tapaa loistava mahdollisuus nostattaa Suomalaisen rata-autoilun tasoa ylöspäin, koska TCR-autoilla on helppo lähteä ajamaan halutessaan myös ulkomaille, kun omat taidot siihen riittävät.

Viimeistään tämän mahdollisuuden jälkeen seuraan itse mielelläni TCR:ää tulevalla kaudella! Harmi vain, että JJ ei ole kilpailemassa TCR:llä, vaan kyyditsemässä median edustajia tämän päivän aikana.

Vaikka päivä oli osaltani Alastarolle vain muutaman tunnin mittainen pikavisiitti, jäi päivästä silti kerrottavaa eteenpäin. Tätä on mukava muistella vanhana kiikkustuolissa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti