perjantai 1. joulukuuta 2023

Viikon uutuus - Koeajossa Volkswagen ID.7

Yksi loppuvuoden eniten odottamiani autouutuuksia on Volkswagen ID.7. Sellainen kävi ennakkokiertueella Jyväskylässä syksyllä, mutta varsinaiselle koeajolle pääsin vasta marraskuun lopulla. Koeajovarauksen tein heti, kun huomasin sosiaalisesta mediasta, että koeajoautot olivat saapuneet Jyväskylän jälleenmyyjälle. Auto jätti hyvän vaikutelman jo myyntihallissa, kun pääsi hetkeksi istahtamaan auton takapenkille ja kuljettajan paikalle.

Koen Volkswagen ID.7:n siksi mielenkiintoisena autona, että se ei ole crossover, kuten vaikkapa ID.4 ja ID.5 on. Tällä hetkellä markkinoilla on paljon crossovereita, koska ne on perinteisesti myyneet hyvin. Jos ID.7:aa haluaisi kuvailla jollakin, on se ikäänkuin "sähkö-Passat". ID.7 on Volkswagenin malliston lippulaiva, ja sen huomaa nopeasti sen jälkeen, kun kiertää autoliikkeen myyntihallissa autoja ympäri. Näkee, että ID.7:n kohdalla asioita on mietitty niin, että hyvääkin on saaatu paranneltua.

Toimintamatka on WLTP mitattuna 617 kilometriä. Oikealla ajotavalla ja optimiolosuhteissa hieman pidemmälle voi päästä, mutta talvella pakkasherra ottaa osansa. Ajoakku on 77 kilowattituntia. Se on samankokoinen, mitä löytyy ID.4 ja ID.5 malleista. Autosta löytyy tehoa 286 hevosvoimaa, mikä on arkikäyttöä ajatellen riittävästi. Vääntömomentti on 545 Newtonia. Loppuvuodesta 2023 autot ovat vielä takavetoisia, nelivetoautot on tulossa tarjolle vuoden 2024 aikana.

Silmämääräisesti arvioiden ID.7 pitää sisällään varsinkin yhden yksityiskohdan, jota ei juuri muilla näe - latauspistokkeen luukku aukeaa ylöspäin, minkä voisi kuvitella olevan varsinkin talvella lumikelissä hyvä asia. Vastaavaa olen nähnyt vain Nissan Leafissa, ja silloinkin puhutaan erilaisesta autosta kuin ID.7.

Kuljettajan paikalla ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. 170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon kohdilleen mukavasti. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, ja kaikki se mitä kuljettaja ajon aikana tarvitsee, löytyy kätevästi. Jos on ajanut muilla Volkswagenin ID-sarjan autoilla, niin seiskasta voi löytää tuttuja elementtejä - auto esimerkiksi käynnistetään painamalla jarrupedaali pohjaan, ja laittamalla vaihde pesään!

Myös auton sisätilat ansaitsevat maininnan, sillä ne on hyvät! Takapenkillä kävin valokuvan ottamisen verran, ja sinne mahtuu aikuinen ihminen hyvin sen jälkeen, kun kuljettajalla on ajoasento kohdillaan. Myös tavaratilaa on ajateltu, ja sen huomaa. Tavaratilan koko on 532 litraa. Jos olisin taksiyrittäjä, voisin kuvitella, että ID.7 olisi potentiaalinen taksiauto silloin, kun henkilöautomallista taksia tarvitsee.

Taajamassa ID.7 on leppoisa tapaus ajaa. Mitään häiritseviä ääniä ei kuulu sisään, ja alustatuntuma on muutenkin miellyttävä. Kaikki tuntuu olevan sopivasti balanssissa. Myös moottoritiellä homma toimii, eikä valittaa voi. Itse jään kaipaamaan lähinnä nelivetoa, mutta sekin asiantila tulee ajan mittaan korjautumaan. Mukavana tietona on se, että autoon saa vetokoukun, sekä sallittu vetomassa on 1000 kiloa. Se riittänee useimmille arkikäyttöön, kun klapit on saatava kuljetettua kesämökille. Ei tarvitse montaa vuotta kelata taaksepäin, kun vetokoukkua ei saanut läheskään näin moneen hybridiin ja sähköautoon, mitä vuonna 2023 on tarjolla.

Kokonaisuutena ajatellen Volkswagen ID.7:ssa on moni asia kunnossa. Omilla sosiaalisen median tileilläni pohdittiin sitä, että tekeeköhän Skoda tästä autosta oman painoksensa - ja jos tekee, milloinka sen julkaisu olisi? En tiedä, mutta jos tulee, menee peli mielenkiintoiseksi, koska auto on niin hyvä että tästä on hyvä jatkaa.

Koeajolla oli mukana myös Gopro, joten koeajovideo tuli kuvattua.

Volkswagen ID.7 maksaa halvimmillaan 59 390 euroa. Koeajoautossa lisävarusteita oli rastitettu mukaan noin kymppitonnilla. Mukaan olisi mahdollista rastittaa myös panoramakatto, mikäli omaa autoaan haluaisi vielä parannella lisävarusteilla. Jos minä ostaisin ID.7:n, panoramakatto olisi nelivedon lisäksi toinen, minkä minä haluan.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti