torstai 14. joulukuuta 2023

No nyt on! Koeajossa Kia EV9

Minusta on ollut toisinaan hauska keksiä kaikkea, mitä KIA voisi tarkoittaa. Olen kuullut, että KIA voisi olla lyhenne sanoista kasattu ilman aikuisia, tai kivojen ihmisten auto. Eihän siinä.

Nyt Jyväskylässä Kian jälleenmyyjälle oli saatu koeajoon uusi täyssähköauto EV9. Olin jo hetkeä aiemmin lueskellut autosta juttuja lehdistä, sillä kaikkein hätäisimmät ovat autoa jo testanneet ennen niiden saapumista liikkeisiin. Auton näin ensimmäisen kerran muutamaa päivää ennen koeajoa, mutta se ei ollut silloin vielä rekisteröitynä, joten koeajo sai odottaa vielä hetken.

Kun koeajopäivä koitti, olin matkalla liikkeeseen hyvissä ajoin. Olin ensimmäinen, joka pääsi korkkaamaan autoliikkeen auton tieliikenteessä. Olen useampiakin kertoja ajanut autoja, mitkä on ajettu alle 10 kilometriä, mutta kyllä se aina vain tuntuu mukavalta - uudestaan ja uudestaan! Vähän ajettu auto on vähän ajettu auto.

Kia EV9 on valtava möhkö. Sisällä fiilis on kuin kuninkaalla! Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja 170 senttinen koeajokuski saa sen mallikkaasti kohdilleen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää - esimerkiksi vaihdevipu löytyy viiksestä, mikä mielestäni hoitaa asian hyvin. Silmämääräisesti arvioiden moni asia on arkikäyttöä ajatellen kohdillaan. Sisätilat on mielettömän isot! Niin isot ja mukavat, että pörssiyhtiön hallitus tai johtoryhmä matkustaisi auton kyydissä mielellään!

Kun autolla lähtee ajamaan, on ajotuntuma taajamassa miellyttävä. Vaikka auto on aavistuksen yli viisimetrinen möhkö, ei auto kuitenkaan lopulta tunnu niin isolta, koska ajamisen helppouteen on panostettu. Auto on myös yllättävänkin helppo pysäköidä kaupan parkkipaikalla, kiitos hyvien kamerajärjestelmien ja avustimien. Myös moottoritiellä meno on varsin mukavaa, auton kyydissä istuisi mielellään pidempäänkin.

Ajoakun koko on 99,8 kilowattituntia, ja WLTP mitattuna toimintamatka on noin 500 kilometriä. Se tarkoittaa sitä, että keliolosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka pitkälle autolla voi päästä. Talvella pakkasherra syö osansa, kun taas optimiolosuhteissa voi päästä aavistuksen pidemmälle. Tehoa sähkömoottoreista löytyy 384 hevosvoimaa, mikä rupeaa pikkuhiljaa kelpaamaan jo paatuneellekkin automiehelle. Kia EV9 on nelivetoinen.

Mukavana tietona tulee suurin sallittu perävaunun vetopaino, 2500 kg. En ole tietenkään testannut vetää autolla painavaa kärryä, mutta epäilemättä toimintasäde tippuu nopeasti, ja latauspisteellä on poikettava useammin.

Kia EV9 on jälleen auto, minkä kohdalla mietin sitä, että olisi mukava joskus istua kyydissä. Koska koeajoilla käyn yleensä yksin, ei monestikkaan ole muuta vaihtoahtoa kuin ajaa. Korealainen osaa tehdä varsinkin arkikäyttöä ajatellen hyvän ja toimivan auton, jolla tosin tässä tapauksessa alkaa olla jo melkoinen hintalappu. Kia EV9 sopii hyvin sellaiselle käyttäjälle, joka arvostaa isokokoista ja tilavaa autoa.

Koeajoauton varusteilla hintaa on 89 500 euroa. Halvimmillaan Kia EV9 lähtee omaksi 81 780 eurolla.

Auton lainasi: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti