perjantai 29. joulukuuta 2023

Viikon uutuus - BMW i5

 

Vuosi 2023 lähenee loppuaan. Yksi vuoden viimeisiä koeajoja oli BMW i5, jollainen oli loppuvuoden mittaan jäänyt minulta koeajamatta. Auto on takavetoinen, ja täyssähköauto, kuten aiemmin nähdyt i4 ja i7, sekä joskus muinoin nähty i3. Jännä muuten, että muinoin nähty i8 on lataushybridi, vaikka auto onkin nimetty samalla logiikalla Bemarin sähköautojen kanssa. Kaikkia äsken listattuja autoja olen päässyt ajamaan - joko käytettyinä tai uusina.

Auton nimeämislogiikka on selkeä - i5 sähköistää valmistajansa 5-sarjan. Hintalappu on komea, sillä autoliikkeen sivuilla esittelyauton hinnaksi kerrotaan 91 490 euroa. Valmistajan sivuilta löytyy tieto, että hinnat alkavat 75 400 eurosta. Siihen rahaan lähtee omaksi i5 eDrive40, auto on sillä hinnalla myös takavetoinen. BMW i5 M60 xDrive maksaa sitten hulppeat 104 500 euroa. Vaikka hintalappu on melkoinen, niin hyvää on se, että neliveto on saatavilla. Koeajolla oli tyytyminen takavetoiseen autoon, nelivetoauton koeajon jäädessä jonnekkin myöhäisempään ajankohtaan.

Jos Bemarin sähköiselle vitoselle haluaa jotakin vertailukohtaa, kannattaa vertailuun ottaa Mercedes-Benz EQE ja Volkswagen ID.7. Näistä Volkswagen on edukkain saman kokoluokan sähköauto.

BMW:n uusi viitossarja tulee tarjolle vielä polttomoottorin kanssa sekä lataushybridinä, mutta koko mallitarjonta ei tule ainakaan virallisen maahantuojan kautta meikäläisten maahan.

Sopiiko takaveto ja Suomen talvi samaan lauseeseen? Ajoasento löytyy kaikkineen sähkösäätöjen kautta. Kun lähtee ajamaan, meno on taajamassa miellyttävän oloista. Koeajopäivänä tiet oli aurattu hyvin, joten taajamassa ajotuntuma oli miellyttävä. Koeajon aikana tuli kahteen kertaan olo, että neliveto olisi kiva, mutta muuten ajotuntuma oli taajamassa toimiva. Jos ajokeli olisi heikompi, nelivetoa tekisi todennäköisesti enemmän mieli. Se on Suomen talvi huomioiden aivan mahdollinen tilanne.

Myös moottoritiellä ajotuntuma toimii, vaikka taajamassa sähköauto onkin taloudellisempi. Sisätilojen puolesta auto on myös arkikäyttöä ajatellen toimiva - varsinkin kun huomioidaan se, että farmarimallikin on tiedossa. Täyssähköinen farmariauto on siitä jännä, ettei se vielä ole mikään järin yleinen ilmestys. Myös takapenkkitilat aikuista ajatellen toimii. On helppo kuvitella, että autolla esimerkiksi taksikuski ajaa helposti työpäivän jos toisenkin. Tarvittaessa auto ja kuski lounastauon tai kahvitauon ajaksi latautumaan, ja homma jatkuu.

WLTP mitattu toimintamatka on 581 kilometriä. Se tarkoittaa sitä, että optimioloissa vähintään siihen pääsee, jopa aavistuksen pidemmälle. Esimerkiksi talvella kylmä ottaa veronsa, eikä niin pitkälle pääse. Ajoakun koko on 81,2 kilowattituntia, ja tehoa takavetoisesta versiosta löytyy 340 heovosvoimaa. BMW i5 olisi minun valinta nelivetoisena, pienempi i4 on takavetoisena talvioloissa ehkäpä aavistuksen mieluisampi.

BMW i5 on arkikäyttöä ajatellen toimiva kampe sille, kenellä on varaa maksaa autostaan, ja auton kokoluokka on sopiva. Jos koeajettu i5 eDrive40 on olevinaan liian mieto, tarjoaa i5 M60 xDrive tehoa 601 hevosvoimaa. Se on enemmän kuin BMW e60 / e61 korimallin M5:n aikoina, jolloin konehuoneessa mylvi viisilitrainen V10. Kaukana ovat kuitenkin nuo ajat.

BMW i5 eDrive40 on järkivalinta, kun taas i5 M60 xDrive vaikuttaa ainakin jossain määrin tunnepitoiselta autolta - ainakin paperila.

Auton lainasi: Hedin Jyväskylä / www.hedinautomotive.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti