keskiviikko 10. tammikuuta 2024

Viikon uutuus - Koeajossa Ford Transit Custom

Vuosi vaihtui, ja sisällöntuottajan roolissa olen palannut takaisin sorvin ääreen. Vuoden ensimmäinen koeajo oli uudistunut Ford Transit Custom, jonka bongasin autoliikkeen esittelyhallista jo vuoden 2023 puolella.

Aiempaan verrattuna auton kokoluokka ja mallinimi on pysyneet samana, mutta moni muu asia on uudistunut. Uusi perusrakenne mahdollistaa nyt myös täyssähköisen version, ja sellainen on myös tulossa - syystä, sillä myös pakettiautopuoli on viimevuosina sähköistynyt voimakkaasti. Ford Transit Customista nähtiin lataushybridi jo edellisen malliversion aikana, ja sellainen oli hetken aikaa koeajettavana Jyväskylässä Fordin liikkeessä. Tällä kertaa konehuoneessa mylvii kuitenkin kaksilitrainen ja 136 hevosvoimainen dieselkone. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen automaatti, ja vetotapa neliveto. Nelivetopakulle on toisinaan tarvetta, jos kuljetustarve sattuu esimerkiksi raksatyömaalle tai muuten huonommalle tielle. Nelivedon lisäksi hinnastossa on tarjolla etuvetoinen Transit Custom, kun autossa on jonkinlainen polttomoottori. Täyssähköinen Transit Custom on takavetoinen.

Jos automaattivaihteisto ei kiinnosta, Fordin nettisivujen tutkiskelu paljastaa, että myös manuaalivaihteisto on edelleen tarjolla. Nelivedosta joutuu silloin kuitenkin tinkimään, koska neliveto on tarjolla vain automaattivaihteiston kanssa. Manuaalivaihteiseen Transit Customiin on tarjolla mekaaninen tasauspyörästön lukko lohtua tuomaan. Muut tarjolla olevat moottorin tehovaihtoehdot ovat 110 hevosvoimaa, 150 hevosvoimaa sekä 170 hevosvoimaa.

Uuden Transit Customin tietoja tutkaillessa mukava asia on se, että esimerkiksi Fordin sähköpakulla voi vetää teknisten tietojen mukaan jopa 2300 kiloa painavaa kärryä. Fordin sähköpakussa kerrotaan olevan WLTP mitattuna pisimmillään 317 kilmetrin toimintasäde. Se tarkoittaa sitä, että optimioloissa siihen päästään, ja esimerkiksi talvella toimintamatkan ollessa vähemmän. Ford Transit Customin sähköversion voi ladata 10% lataustasosta 80% saakka 32 minuutissa, sillä autosta löytyy 125 kW DC pikalataus. Akkupaketin kapasiteetti on 65 kilowattituntia (käytettävissä oleva teho).

Jos Fordin sähköpakua haluaisi verrata muihin markkinoilla oleviin sähköpakuihin, esimerkiksi Volkswagen ID.Buzzissa on pidempi toimintamatka, mutta Ford pystyy tarjoamaan isommat vetokilot peräkärrylle. Nämä ovat asioita, millä voi olla autoa valitessa merkitystä - asiakkaan tarpeet ratkaisevat.


Nyt takaisin dieselpakuun. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, mikä saattaa olla auton käyttötarkoitus huomioiden hyväkin asia. Syystä että onpahan yksi rikkoutuva osa vähemmän, kun jättää sähköt pois kuljettajan istuimesta. 170 senttinen koeajokuki saa ajoasennon mieluisaksi kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Vanhaan verrattuna vaihdekeppi on siirtynyt viikseen, mistä sitä on mukavaa käyttää sen jälkeen, kun ensin tottuu.

Taajamassa Ford Transit Custom on leppoisa tapaus ajaa. Työkalumaisuus loistaa poissaolollaan, fiilis on kuin ajaisi isoa henkilöautoa. Ymmärrän täysin, mikäli joku haluaisi ostaa pakettiauton jopa ainoaksi autokseen! Tarvittaessa autoon saa tuunattua erilaisia sisustusratkaisuja, kuten takapenkit, jääkaapit, mikroaaltouunin, yöpymismahdollisuuden ja niin edelleen. Itse pidän pakettiautoissa siitä, että niissä istutaan hieman korkeammalla kuin normaaleissa henkilöautoissa, jolloin ennakointi helpottuu, koska näkee kauemmaksi.

Taajamassa Ford Transit Custom on kokonsa puolesta helppo ajettava. Auto on mitoiltaan sellainen, että sillä on helppo mennä uusiin paikkoihin, mutta tarvittaessa kyytiin mahtuu niin tavarat kuin ihmiset. Auto on myös tarpeeksi iso siihen, että se kulkee moottoritielläkin vakaasti silloin, kun on tarve ajaa pidempää matkaa. Vaihteisto vaihtaa mukavan oloisesti, ja pysyy koeajon ajan mukavuusalueella.

Koeajon päätteeksi on aika peruuttaa auto takaisin autoliikkeen esittelyautojen riviin. Peruutuskamera tuottaa selkeää kuvaa, sekä autossa on myös peruutustutka, mikä tekee auton peruuttamisesta parkkipaikalla kohtuullisen helppoa. Auton kokoa on turha pelätä, siihen tottuu kyllä.

Dieselkäyttöisenä uudistunut Ford Transit Custom on uskottava tapaus. Mielenkiinnolla jään odottamaan täyssähköisen virkaveljen koeajoa. Lataushybridi pakettiautossa on myös mielenkiintoinen tapaus - tämä Ford on ajamistani autoista numero 1266, ja pakettiautoa olen lataushybridinä ajanut muistaakseni vain kerran. Olen tottunut siihen, että yleensä pakettiauto käy selkeästi joko dieselillä tai sähköllä.

Halvin Ford Transit Custom maksaa melko tarkalleen 42 000 euroa, ja sillä saa omakseen dieselpakun.

Auton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti