perjantai 26. tammikuuta 2024

Viikon vaihtari - Koeajossa Ford Ranger Thunder

Olin hetken katsellut autoliikkeessä Ford Rangeria. Tällä kertaa kyseessä ei ollut mikä tahansa Ranger, vaan erikoisversio Ranger Thunder! Thunder pohjautuu varustetasoista Wildtrakiin, mitä on paranneltu joillakin yksityiskohdilla. Vähän samaan tapaan kuin aikaisemmin ajamani Ford Ranger Stormtrak. Ranger Thunderin tummanharmaa värisävy on niin synkeä, että siihen verrattuna Wildtrak ja Stormtrak tuntuvat väriläiskiltä. Thunderin värisävy ja nimi lupaa ukkosta - ja rajua sellaista.

Nyt koeajoon lähtenyt auto on vuosimalliltaan 2021, ja ajettu 48 000 kilometriä. Se on ollut aikaisemmin yhdellä omistajalla. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen dieselpata, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa. Vääntöä on 500 Newtonia. Vaihteistona on kymmenenvaihteinen automaatti - sama kuin Ford Mustangissa! Auto on rekisteröity kuorma-autoksi, koska siitä saa verohyötyä auton viisipaikkaisuudesta johtuen. Neliveto on luonnollisesti vakiotavaraa. Ja niille jotka haluavat vetää Rangerillaan kärryä - kyllä, 3500 kiloa painavan kärryn saa laittaa perään. Vetokoukku luonnollisesti tästä autosta löytyy.

Aikaisemmin olen ajanut useampia erilaisia Rangereita - varustetasoina on ollut esimerkiksi Limited ja Wildtrak, ja päässyt näillä poikkeamaan aika pahassakin maastossa. On tullut todettua, että Ranger on osaavan kuljettajan käsissä maastokykyinen auto.

Ulkoisesti kaikki näyttää siistiltä. Sama siisti linja jatkuu, kun autoon menee sisälle. Varsinkin auton ulkopuolelta erottaa selvästi, ettei kyseessä ole mikään vakiomalli. Työkalumaisuus loistaa poissaolollaan, ja muutenkin Rangerin kuljettajan paikalla olo on miellyttävä. Vaikka kyseessä on erikoispainos, huomaa sukulaissuhteen Wildtrakiin selvästi. Tuttuja palikoita on paljon.

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta 170 senttiselle kuskille kohdilleen. Takapenkillä tilat on oikein mallikelpoiset. Taajamassa auto on leppoisan oloinen ajaa. Ajotuntuma on niin hiljainen ja mukava, että Ranger Thunder menee vaikka ainoana autona tavalliseen arkeen! Tämä tuntuu siltä, että ajaisi kuin isoa henkilöautoa. Itse pidän siitä, että autossa istutaan hieman korkeammalla kuin tavallisessa henkilöautossa, jolloin ennakointi helpottuu.

Ranger Thunder on tuttuun tapaan kuljettajan toiveiden mukaisesti joko takavetoinen tai nelivetoinen. Nelivedon asetuksista löytyy myös hidas puoli silloin, kun kuljettajan oma usko ja luotto ylittää fysiikan lait, ja autollaan jää jumiin johonkin pahaan paikkaan. Arkikäyttöä ajatellen ohjaamo on kaikkein tilavin, mikä Fordin mallistossa tottelee nimeä Double Cab.

Myös moottoritiellä meno on toimivaa, mutta rajoitin syö hieman fiilistä. Ajokorttivaatimus on vähintään BC1. Esimerkiksi pitkillä lomareissuilla tämä tekee äkkiä tunnin lisää ajoaikaa. Mutta toisaalta, kolikolla on aina kääntöpuoli, ja nyt se on raha. Silloin kun pitkillä reissuilla ei ole kiire, auto hoitaa siinäkin tarpeen varsin mallikkaasti. Mikäli ajokorttivaatimus tai rajoitin on ongelma, on olemassa myös paljon Rangereita, joihin riittää B-ajokortti.

Autossa ei havaittu koeajon perusteella mitään vikaa. Syy sille, miksi joku ostaa nimenomaan Ford Ranger Thunderin, eikä mitään muuta Rangerin versiota, on fiilis. Jos oman Rangerinsa ostaa vain ja ainoastaan työkäyttöön, on mallistossa tarjolla arkisempia kulkineita, joihin tohtii asentaa sitten auraa ja hiekoitinta. Jos itse omistaisin Ranger Thunderin, johtuisi se siitä, että haluan nauttia jostain, mitä vain harvalta löytyy. Ford Ranger Thunder on nimenomaan tunneperäinen valinta.

Euroopan alueelle Ford Ranger Thundereita toimitettiin 4500 kappaleen erä. Jyväskylässä Fordin liikkeessä oli aikoinaan esittelyhallissa Thunder, mutta koeajolle ei silloin päässyt. Oli mukavaa päästä tyyppäämään auto näin muutaman vuoden viiveellä. Suosittelenko autoa? Tiettyihin tarkoituksiin kyllä.

Ford Rangerille kilpailevia malleja on esimerkiksi Volkswagen Amarok ja Isuzu D-Max.

Hintaa autolla on 49 750 euroa.

Auto myynnissä: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuva ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti