perjantai 2. helmikuuta 2024

Korkkasin pränikän auton! Koeajossa uusi Mitsubishi Colt

Mitsubishi Coltista tulee mieleen video, missä Vesa Toskala vedättää toimittajaa. Tarkoitus oli vastata jääkiekkoa koskeviin kysymyksiin suomeksi, kun toimittaja kysyy englanniksi. Toskala kertoi haastattelussa esimerkiksi ensimmäisestä autostaan, joka sattui olemaan Mitsubishi Colt.

Mitsubishi Colt on myös auto, jollaista en ole aiemmin ajanut. Koin että sivistyksessäni on aukko, koska Colt on ollut menneinä aikoina Suomen teillä yleisempi näky mitä nyt. Koeajoon tarjoutui mahdollisuus vihdoin vuoden 2024 alussa, kun Colt teki tauon jälkeen paluuta mallistoon, ja koeajoautot oli saatu jälleenmyyjälle.

Mitsubishi Colt on läheistä sukua Renault Cliolle, samaan tapaan kuin Mitsubishi ASX on sukua Renault Capturille. Coltin ja Clion kohdalla sukulaissuhteen näkee selvästi, samoin kuin ASX:n ja Capturin kohdalla. Vaihteistona on nyt automaatti, ja konehuoneessa mylvii 1.6 litrainen bensapata hybriditekniikan kanssa. Tehoa löytyy 145 hevosvoimaa, ja auto on etuvetoinen, vaikka näin talvikelillä saattaisikin nelivetoa kaivata. Varustetasoja on tarjolla kolme - Invite, Intense ja Instyle. Nyt auton varustetasona oli Instyle.

Koeajon päivänä keli oli julmetun liukas, koska lämpötila oli jossakin plussan ja miinuksen välimaastossa. Se mikä kuitenkin lämmitti mieltä, oli se, että pääsin korkkaamaan täysin uuden auton! Autolla oli ajettu ennen minua vain 16 kilometriä. Alkuun oli otettava näytön suojamuovit pois. Sitten ajoasento kohdilleen käsisäätöjen kautta, ja auto käyntiin. Uuden auton korkkaamisessa on aina oma fiiliksensä, ja vanhoissa, varsinkin museorekisteröidyissä autoissa oma fiiliksensä.

Hallintalaitteiden sijoittelu autossa on järkevää, 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon kohdilleen hyvin. Taajamassa auto on leppoisan oloinen ajaa, moni asia vaikuttaa olevan balanssissa. Koeajolenkki piti sisällään myös moottoritietä, mistä Mitsubishi Colt selvisi toimivan oloisesti. Koska auton sisätilat eivät ole mitkään megalomaanisen isot, niin auto on parhaimmillaan sellaiselle henkilölle, joka ajelee pääasiassa taajamassa yksin tai kaksin, ja silloin kun takapenkin tilantarve on arvioitu omaan käyttöön sopivaksi. Myöskään mikään maastoauto ei ole kyseessä, sillä Mitsubishi Coltin maavara on 142 milliä. Mitään häiritseviä asioita ei koeajon aikana ilmene, ja esimerkiksi sisätilan äänet on järkevällä tasolla.

Mitsubishi Colt sopii parhaiten henkilölle, joka etsii kohtuuhintaista arjen käyttöautoa. Mikään harrasteauto ei ole kyseessä, eikä ostos ole mitenkään tunneperäinen. Mitsubishi Colt on nimenomaan järkivalinta. Uuden Mitsubishi Coltin hinnat alkavat 19 900 eurosta, ja siihen rahaan autonsa saa yksilitraisella bensakoneella ja manuaalivaihteilla. Esimerkiksi dieseliä ei ole Suomen hinnastossa lainkaan. Vielä kun muutaman vuoden malttaa odottaa, rupeaa Coltia todennäköisesti löytymään myös vaihtoautorivistä, jolloin kalleimmat kilometrit on ajettu pois. Silloin uusi Mitsubishi Colt vasta järkevä valinta onkin, kun hyvän vaihtoauton ensin löytää.

Auton lainasi: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti