tiistai 20. helmikuuta 2024

Viikon uutuus - koeajossa BYD Seal

Vihdoinkin se tapahtui! Eräs helmikuinen päivä sain viestin, että BYD Seal oli saapunut edellisenä yönä autoliikkeeseen. BYD on kiinalaisena automerkkinä ollut mielestäni mielenkiintoinen tapaus. BYD on Suomeen tuotavista kiinalaisista merkeistä tällä hetkellä kalleimmasta päästä. Se on myös kiinalaisista autoista se merkki, jota olen tällä hetkellä koeajanut eniten. Seuraavana tulee Maxus, vähiten olen ajanut MG:tä. BYD:iltä olen ajanut kaikki ne mallit, mitä vain Jyväskylän liikkeessä on ollut koeajettavissa: aikaisemmin Han, Tang, Atto3 ja Dolphin. Juttua kirjoittaessa katumaasturimalli Seal U tekee vasta tuloaan, enkä ole sitä vielä ajanut, mutta tieto auton tulemisesta Suomeen on olemassa.

BYD on lyhenne sanoista Build Your Dreams. Firma valmistaa myös junia ja busseja - busseja on voinut nähdä esimerkiksi pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä. Hoksasin asian kerran eräällä Helsingin reissullani sen jälkeen, kun olin päässyt itse koeajamaan BYD:ejä enemmän. Voi olla että BYD:ejä olen bussiliikenteessä huomannut aiemminkin, mutta en ole huomioinut asiaa sen tarkemmin.

Mikä sitten on BYD Seal? Kyseeessä on täyssähköauto - luonnollisesti, koska kaikki muutkin Suomeen tuotavat BYD:it on sellaisia. Ajoakun koko on 82,5 kilowattituntia, mikä on nykymittapuulla hyväksyttävä lukema.

BYD Seal on ulkoisesti mielestäni mukavan näköinen. Kuljettajan paikalla on kiva istua, ajoasento löytyy 170 senttiselle koejaokuskille mallikkaasti kohdilleen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Muutenkin laatu vaikuttaa olevan hyvää, varsinkin kun huomioidaan yleinen asenne kiinalaisia tuotteita kohtaan. Hyvää BYD Sealissa on laadun lisäksi myös uskottava toimintamatka, mikä on WLTP mitattuna jopa 570 kilometriä.

Taajamassa auto tuntuu mukavalle ajaa. Koeajopäivänä keli on liukas, ja sen huomasi. Neliveto on takavetopainotteinen, mutta hyvää kuitenkin on se, että neliveto löytyy. Auto kulkee mukavuusalueen rajoissa, kun mittarina käytetään tavallista arkea. Myöskin 80 kilometrin tuntinopeudessa peruspalikat on hyvin mallillaan, sekä mutkittelevamman Ampumaradantien auto kulki oikein mallikkaasti.

Myös auton ajoakun latausaikoja mietittäessä asiat on ok. Akku latautuu kymmenestä prosentista 80 prosenttiin 37 minuutissa silloin, kun käyttää DC pikalatausta. Latausnopeus on nimittäin yksi asia, mikä kannattaa itselleen sopivaa sähköautoa etsiessä selvittää, jos haluaa autoja vertailla keskenään.

Kiinalaisiin autoihin ei auta muuta kuin tottua Suomen markkinoilla - ne tekevät vahvasti tuloaan. BYD Seal on monella tapaa hyvä jatkumo mallistolle silloin, kun mittarina käytetään tavallista arkea. Mielenkiinnolla odotan, miltä autojen hintataso näyttää silloin, kun kiinalaisia sähköautoja rupeaa löytymään muutaman vuoden päästä vaihtoautorivistä.

BYD Seal maksaa halvimmillaan 47 690 euroa.

¨Autona lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti