sunnuntai 25. helmikuuta 2024

Koeajossa uusi Volkswagen Passat

Vihdoinkin se saapui autoliikkeeseen - uusi Volkswagen Passat! Tässä on auto, jollaista olin odottanut jo Volkswagen ID.7:n koeajosta lähtien.Vaikka ID.7 ja Passat on kokoluokaltaan samoja autoja, on työnjako selvä - Passat on polttomoottorilla, kun taas ID.7 on täyssähköinen. Passat myydään aina farmarina, kun taas ID.7 joko porrasperäisenä tai farmarina. Porrasperäistä Passatia kaipaavat joutuvat tyytymään Passatin vanhempiin korimalleihin.

Nyt konehuoneessa mylvii 1,5 eTSI bensapata - mallimerkintä kertoo auton olevan hybridi. Menneinä vuosina puolitoistalitrainen bensamoottori olisi voinut tuntua tämän kokoluokan autossa pieneltä, mutta nyt se on tätä päivää. Vaihteistona on automaatti, koska manuaalivaihteisto on häviävää perinnettä. Varustetaso on Comfort Business. Vanhaan verrattuna uusiksi on mennyt kaikki, eikä vanhasta ole säästetty muuta kuin nimi. Mainittuun ID.7:aan verrattuna, kokoluokan lisäksi samaa on digivalikoiden kautta löytyvä tietojärjestelmä. Plussaa on annettava valikoiden selkeydestä, koska sen opetteluun ei todellakaan tarvita insinöörin tutkintoa.

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen. Kun autolla lähtee ajamaan, taajamassa tulee heti fiilis, että uudistunut Passat on Volkswagenilta perusvarmaa suorittamista. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, alustatuntuma on miellyttävä, eikä mitään ylimääräisiä ja häiritseviä ääniä kuulu sisään. Myös moottoritiellä meno on varsin miellyttävää, eikä uutta Passattia auta ruveta silläkään saralla moittimaan. Mielestäni melutaso auton sisällä on hyvällä tasolla arkikäyttöä ajatellen.

Takapenkillä kävin valokuvan ottamisen verran. Myös siellä oli kokoluokka kohdillaan - istui takapenkillä sitten lapsi tai aikuinen. Nykyään autojen kokoluokka on niin hyvä, että siinä missä taksiyrittäjä saattoi aiemmin ostaa Volkswagen Passatin tai Skoda Superbin, saattaa taksiautoksi nykyään kelvata myös Golf tai Octavia. Passat hoitaa taatusti taksissakin työn kunnolla, mikäli yrittäjällä vain budjetti on myöten.

Jos olisin sitä kohderyhmää, jolle uusi Passat on tarkoitettu, olisin kiinnostunut autosta. Tällä hetkellä Volkswagen Passatin kokoluokasta löytyy esimerkiksi Citroen C5X. Kilpailijoista esimerkiksi Ford Mondeo on jo kuollut ja kuopatti, ja Citroenillakin C5 oli tovin pois mallistosta.

Mitäpä sitten Volkswagen Passat maksaa? Volkswagenin nettisivu kertoo hinnaksi 44 994 euroa.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti