Nyt konehuoneessa mylvii 1,5 eTSI bensapata - mallimerkintä kertoo auton olevan hybridi. Menneinä vuosina puolitoistalitrainen bensamoottori olisi voinut tuntua tämän kokoluokan autossa pieneltä, mutta nyt se on tätä päivää. Vaihteistona on automaatti, koska manuaalivaihteisto on häviävää perinnettä. Varustetaso on Comfort Business. Vanhaan verrattuna uusiksi on mennyt kaikki, eikä vanhasta ole säästetty muuta kuin nimi. Mainittuun ID.7:aan verrattuna, kokoluokan lisäksi samaa on digivalikoiden kautta löytyvä tietojärjestelmä. Plussaa on annettava valikoiden selkeydestä, koska sen opetteluun ei todellakaan tarvita insinöörin tutkintoa.
Takapenkillä kävin valokuvan ottamisen verran. Myös siellä oli kokoluokka kohdillaan - istui takapenkillä sitten lapsi tai aikuinen. Nykyään autojen kokoluokka on niin hyvä, että siinä missä taksiyrittäjä saattoi aiemmin ostaa Volkswagen Passatin tai Skoda Superbin, saattaa taksiautoksi nykyään kelvata myös Golf tai Octavia. Passat hoitaa taatusti taksissakin työn kunnolla, mikäli yrittäjällä vain budjetti on myöten.
Jos olisin sitä kohderyhmää, jolle uusi Passat on tarkoitettu, olisin kiinnostunut autosta. Tällä hetkellä Volkswagen Passatin kokoluokasta löytyy esimerkiksi Citroen C5X. Kilpailijoista esimerkiksi Ford Mondeo on jo kuollut ja kuopatti, ja Citroenillakin C5 oli tovin pois mallistosta.
Mitäpä sitten Volkswagen Passat maksaa? Volkswagenin nettisivu kertoo hinnaksi 44 994 euroa.
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti