perjantai 16. helmikuuta 2024

Koeajossa Volkswagen Caddy

Myös järkeviä ajoneuvoja on kiva käydä testailemassa. Yksi järkivalinta mistä minun on pitänyt jo hyvän tovin kirjoittaa, on Volkswagen Caddy. Sellainen lähti koeajoon eräs helmikuinen maanantai, kun poikkesin Volkswagenin liikkeeseen alkujaan aivan muista syistä. Volkswagen Caddy kiinnosti minua myös siksi, koska Tourania ei enää valmisteta, sillä kyseinen malli on päätetty korvata muilla tuotteilla.

Tällä kertaa auton konehuoneessa mylvii 1,5 litrainen bensapata. Hinnaston mukaan tarjolla on myös kaksilitrainen dieselpata. Vaihteistona on automaatti, mikä tottelee Volkswagen tuntien nimeä DSG. Auto on seitsemänpaikkainen henkilökuljetin, myös pakuversio on saatavilla. Itseäni hieman yllätti se tieto, että uusin Volkswagen Caddy tehdään yhteistyössä Fordin kanssa. Tosin ulkonäköä on muutettu, jottei tarjottaisi ostajille kahta identtisen näköistä autoa. Autoissa on todellakin muitakin ulkonäöllisiä eroja kuin vain merkki keulalla. Myös Volkswagen Amarok ja Ford Ranger on nykyään samanlaisen yhteistyön tulosta, joten Ford ja Volkswagen tuntuvat selkeästi sopivan yhteen.

Jos Volkswagen Caddy on autona vieras, on kyseessä yksi pienimpiä autoja, mitä Volkswagen myy pakettiautona. Isompia vastaavia autoja on Transporter ja Crafter. Volkswagen Caddya on voinut nähdä jopa invataksina!


Volkswagen Caddy vaikuttaa kuljettajan paikalla istuessa varsin toimivalta, kun mittarina käytetään tavallista arkea. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Auto on seitsenpaikkainen, ja penkkirivejä on kolme. Toinen penkkirivi on vielä hyvän kokoinen, ja siellä istuu mielellään aikuinenkin. Kolmas penkkirivi on niin pieni, ettei ainakaan isokokoinen henkilö istu siellä enää huvikseen - ei ainakaan pitkää matkaa. Joissakin tapauksissa harkitsisin kolmannen penkkirivin jättämistä pois, kun tilaan uutta autoa.

Taajamassa Volkswagen Caddy on järkevän auton oloinen. Koska lähdin koeajolle hieman yllättäen, sain startata auton kylmästä, siten että Webasto oli ollut päällä hetken. Auto hoiti homman silloinkin järkevästi. Mikään ei paista taajamassa häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, ja auto soveltuu myös pidemmille reissuille.

Volkswagen Caddyn voisi kuvitella hyvin esimerkiksi taksikäyttöön. Miksei myös perheelle silloin, kun auton on oltava puhtaasti tila-auto, eikä mikään crossover ole vaihtoehto.


 

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti