perjantai 19. tammikuuta 2024

Mehuisimmat koeajot, osa 7

Vuosikin on vaihtunut jo hyvä tovi sitten. Huomasin, että vuosi 2023 jäi summaamatta täysin blogissa, joten nyt on aika julkaista jonkinlainen välitilinpäätös menneestä! Vuosi 2023 oli osaltani mielenkiintoinen, sillä se toi ajamieni autojen listalle muutaman uuden automerkin - BYD, Infiniti ja MG. 

Koska kiinalaisten autojen marssi kohti Eurooppaa ja Suomea on ollut todella nopeaa, on vain ajan kysymys, koska pääsee koeajamaan lisää itselle uusia automerkkejä. Jos mopoautoa ei lasketa mukaan, olen tällä hetkellä ajanut 57 eri automerkillä. Jos päätät laskea mopoauton mukaan, on automerkkejä yksi lisää. Kiinalaismerkeistä minulta on testaamatta vielä ainakin Honqgi ja Voyah, mitkä käin nopeasti miettimällä tuli mieleen. Ökymerkeistä kokematta on esimerkiksi Lamborghini, Bentley ja Ferrari.

Ajattelin tehdä välitilinpäätökseni jälleen mehukkaimpien koeajojen muodossa, koska Autovouhotuksen tauottamisen jälkeen on tullut ajateltua asioita hieman uusiksi. Sitä en tiedä palaako Autovouhotus vielä joskus takaisin, voi olla että jossain muodossaan, aika näyttää. Yksi vuoden 2023 parhaita asioita oli uuden Gopron ostaminen, mikä mahdollistaa entistäkin paremmat koeajovideot.

Nyt valitsin tähän blogitekstiin kolme mehukasta autoa, joita blogissa ei ole muistikuvani mukaan nähty Autovouhotuksen jälkeen. Ajettuja autoja listalla on 1266, joten tässä on menneiltä vuosilta muutama mehukas tapaus, joita on tullut ajettua. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, joten tarinaa on taatusti luvassa jatkossakin.

Hyundai Veloster

Hyundai Veloster on mahtavan eksoottinen kampe! Kyseistä mallia on tullut Keski-Suomen autoliikkeissä vastaan harvakseltaan, ja kun lopulta tuli vastaan Jyväskylän Autotarvikkeella, koeajolle menin heti. Syy harvinaisuudelle lienee se, että kaikki Suomessa olevat Hyundai Velosterit on tuontiautoja, eikä näitä ole saanut tässä maassa uutena maahantuojan kautta.

Hyundai Velosterin yksi erikoisuus on se, että takapenkillä on ovi vain toiselle puolelle! Tässä tapauksessa oikealle, koska ratti on vasemmalla. Koeajon ajankohta oli joskus loppuvuoden 2019 tienoilla. Jos nimi Veloster mietityttää, niin se juontaa juurensa sanoista Velocity ja Roadster.

Tämän koeajon jälkeen olen päässyt ajamaan muitakin Suomessa harvinaisia Hyundaita, kuten Hyundai Genesis Coupea, joka tuotiin Suomeen käytettynä Etelä-Koreasta.

Mercedes-Benz 260E W124

Mercedes-Benz on minulle pitkään ollut automerkeistä se juttu. On ollut mielenkiintoista päästä testaamaan iäkkäämpiäkin Mercedeksiä, joita on autoliikkeistä vuosien varrella löytynyt. Tämä W124 on vuodelta 1992, ja löysin sen autoliikkeen vaihtoautorivistä vuonna 2018. Tämän aikakauden autoja näkee tällä vuosikymmenellä tavallisen autoliikkeen riveissä enää harvakseltaan.

Auto oli myynnissä Jyväskylän Rinta-Joupilla. Se oli manuaalivaihteilla, ja ihan loistavassa ajokunnossa. Omistushistoria oli hyvä, sillä kaikki rekisteriin merkityt omistajat pystyi laskemaan yhden käden sormilla. Toki uudetkin Mercedekset ovat erittäin hienoja autoja ajaa, mutta kyllä se vain on vanhoissakin paljon fiilistä, jos ne on pidetty hyvässä kunnossa!

Peugeot 207CC

Peugeotista voisi ihan hyvin sanoa, että eihän se ole edes auto, se on Peugeot. Mutta totuus on se, että jos menee kysymään autoliikkeeseen edullista, uudehkoa ja vähän ajettua avoautoa, niin Peugeot on yksi nämä kriteerit täyttävä ehdokas. Ei muutakuin auto koeajoon, ja katto auki!

Mielestäni Peugeot 207CC on varsin leppoisa kesäpäivän kulkine silloin, kun tarkoitus on pitää kaverien kanssa hauskaa, ja poiketa ajelulla jätskikioskin kautta. Auto jätti minulle hyvän fiiliksen, sillä koeajon aikana keli suosi niin, että pääsi ajamaan katto auki. Myös pykälää isompi Peugeot 308CC on tullut testattua aikoinaan Peugeotin koeajokirtueella.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti