keskiviikko 20. joulukuuta 2023

Viikon vaihtari - MG Marvel R

Vaikka MG on minulle merkkinä uusi tuttavuus, on merkillä takanaan jo pitkä historia. MG on alkujaan brittiläinen merkki, minkä sittemmin kiinalaiset ostivat. MG:n nykyinen omistaja on SAIC Motor, jonka toinen Suomessa myytävä merkki on Maxus. Maxusia olen päässyt ajamaan jo aikaa ennen kuin julkaistiin tieto siitä, että MG:tä myydään Suomessa.

Tällä hetkellä MG:lle ei ole virallista maahantuontia Suomessa. Se tarkoittaa sitä, että kaikki meikäläisten maahan myytävät MG:t on ainakin paperilla käytettyjä autoja, koska ne on ensin rekisteröity Ruotsissa. Ensin MG:tä ilmoitti tuovansa Hedin, mutta nyt vaihtoautopalstoja katsoessa kävi ilmi, että esimerkiksi Jyväskylän Rinta-Joupilta löytyi yksi MG - tottakai Ruotsin tuonti. En ollut MG:tä räplännyt edes myyntihallissa, joten tiesin haluavani ajaa autoa. Koeajolle lähdin heti, kun auto oli laitettu koeajoa varten kilpiin (punatekstiset tarralaput).

MG on kiinalaisista sähköautoista nopeasti vilkaistuna halvimmasta päästä. Halvimmillaan MG4 Standard lähtee omaksi 27 900 eurolla. Esimerkiksi BYD maksaa enemmän.

Autoliikkeessä löytynyt MG Marvel R oli ajettu noin 7000 kilometriä. Se on takavetoinen täyssähköauto, missä ei ole suoraan sanottuna mitään krumeluureja. Hintalapussa kerrotaan hinnaksi 37 880 euroa. Siihen rahaan tarjolla on esimerkiksi ilmastointiautomatiikka, navigointi, mukautuva vakinopeudensäädin, sekä tutkat edessä ja takana. Auto on vuosimallia 2023, joten se on käytännössä kuin uusi. Nettiä selatessa löysin tiedon, että Marveliin on lisähintaan tarjolla myös neliveto.

Kuljettajan paikalla 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon kohdilleen järkevyyden rajoissa. Hallintalaitteiden sijoittelu on arkikäyttöä ajatellen toimivaa. Kun autolla lähtee ajamaan, takavetoisuuden huomaa selvästi. Autolla toki pärjää taajamassa, mutta joissakin tilanteissa talvipäivänä nelivetoa huomaa kaipaavansa. Kun lähdin ajamaan Laukaaseen päin, tiellä missä on 80 kilometrin tuntinopeus, on paketti arkikäyttöä ajatellen toimivaa. Samoin Kuormaajantiellä, mikä on vakiokoeajoreittejäni mutkittelevana tienä. Jos harkitsisin kiinalaista sähköautoa, niin ajotuntuman perusteella ainakin tarjouksen voisin pyytää, jotta voin vertailla autoa muihin vaihtoehtoihin.

Muutaman tunnin koeajon perusteella mieleeni tulee se, että MG:n parasta antia on tavallinen arki silloin, kun auton ei tarvitse säväyttää liikaa, mutta on löydettävä kohtuuhintainen täyssähköauto. Itse seurailisin hetken aikaa ylipäätään kaikkia kiinalaisia täyssähköautoja, mitenkä mahdollinen jälleenmyyntiarvo kehittyy, ennenkuin lähtisin ostamaan omani.

Kiinalaiset täyssähköautot tuntuvat nyt kovasti tekevän tuloaan Euroopan markkinoille. Ymmärrän myös autojen laatutasoon liittyvät kysymykset. Autojen laatutasosta saadaan tietoa sitten, kun kiinalaisia autoja on myyty tarpeeksi monelle, ja omistajat on ajaneet autoillaan tarpeeksi paljon myös talviajoa.

Autoliikkeen myyntihallista löytyi myös BYD Han, mikä myydään jo käytettynä. Kyseinen BYD on sikäli jännä tapaus, ettei kyseisen automerkin rantautumisesta Suomeen edes ole kovin kauaa. MG ja BYD ovatkin tämän takia koeajon tarjonneen autoliikkeen mielenkiintoiset seurattavat, kuinka nopeasti menevät kaupaksi. Milloin menee kaupaksi? Heitäppä veikkauksesi kommentteihin!

Auton lainasi: Rinta-Joupin Autoliike / Jyväskylä, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti