Perjantaina päiväni alkoi klo8:13, jolloin juna lähti kohti Oulua. Tampereella junan vaihto, ja Oulussa perillä noin klo15:30 hujakoilla. Oulussa hieman odottelua, koska pääkaupunkiseutulaisten lentokone laskeutui hieman myöhemmin. Kyyti oli luvattu minulle Oulun rautatieasemalta Rukalle, ja siitähän ne yllätykset sitten alkoivatkin. Yllätyksenä päästiin tyyppäilemään Mercedeksen uusia automalleja (kuvan Mercedes-AMG GTS ei ollut vielä perjantain listalla). Itselleni autoksi valikoitui automaattivaihteinen C250 4matic -farmari, jonka ajoin koko matkan Oulusta Rukalle. Perillä sitten majoittautuminen hotelliin, iltapala, ja Jenni Vartiaisen keikalle VIP:inä jonon ohitse! Ei suinkaan pöllömpi aloitus viikonlopulle, vaikka mittaa päivälle tulikin. Muistikuvani mukaan suunnilleen kolme ensimmäistä biisiä Jenni Vartiaisen keikalta on muistissa (Junat ja naiset, Duran duran, Mustaa kahvia). Tässä vaiheessa olin jo pesiytynyt muiden Tähtikuljettajien seuraan, ja filmi alkaa Vartiaisen osalta pätkiä.
Lauantai oli varsinainen toimintapäivä. Meillä oli aamupäivän ohjelmassa jäärata. Mercedes-Benzillä on oma aurattu jääratansa Rukalla, jonne myös me suuntasimme. Parkkihallissa tyypittelimme AMG-GTS:ää, ja jaoimme kaikille autot, joilla saimme ajaa jääradalle. GTS ei ikävä kyllä jääradalle lähtenyt. Itselläni siirtymäautona oli CLS350 4matic Shooting Brake. Perusmallin CLS oli kyllä ajettuna tätä ennen (niin nelikkona kuin takavetonakin), mutta Shooting Brake -farmarimalli oli vielä kokematta. Nytten tuli sekin asiantila korjattua. Jääradalla ensimmäiseksi jäärata-autoksi halusin ottaa ML350:n. Möhköfanttia kävin räppäämässä ympäri jäärataa, niin väistötestissä, kuin kitkaympyrässäkin. Seuraavaksi halusin tyypätä A45 AMG:n, mutta sitä odottaessa autoksi valikoitui B220 cdi 4matic. Ulkonäöllisesti ei välttämättä se mieleisin autoni, mutta ihan hyvä käydä erilaisia autoja koittamassa jääradallakin. Kolmas jäärata-auto sai luvan olla A45 AMG! Voi sitä juhlaa, kun aurinkoisella mahtavalla kelillä sai ajaa AMG:tä radalla! Tehohirviöllä oli varsin mukavaa tehdä väistötestiä, käydä kitkaympyrässä, jne.. Seuraavaksi autoksi valikoituikin E250 4matic sedan. Erittäin helppo ja looginen auto ajaa jääradalla! Neliveto on lievästi takavetopainotteinen (vetosuhde muistaakseni 45% eteen / 55% taakse). Kitkaympyrä oli varsinkin tässä vaiheessa jo yhtä nautintoa! ML350 tuntui kitkaympyrässä lähtevän vain lapasesta, kun nopeus nousi päälle 30km/h. Seuraava jääratavärkki olikin sitten CLA250 4matic Shooting Brake. Aiemmin blogissani ruodin CLA250 4maticia, jonka pikatyypit hain koeajokiertueella. Nytten koeajetun auton erona oli lähinnä se, että tämä oli se uusi Shooting brake. Eihän siinä, jääratatouhuilun jälkeen takaisin Rukakylään, ensin syömään, sekä halukkaat rinteeseen ja muihin aktiviteetteihin!
Sunnuntaina ei ollut mitään sen tarkempaa ohjelmaa. Aamusta nukkumista, olihan perjantaina ja lauantaina pitkälle yölle mennyt :). Ne jotka halusivat ja jaksoivat, saivat mennä rinteeseen, tai muihin aktiviteetteihin. Viikonlopun seremoniamestarille (Vehon edustaja) ostimme oman SLS AMG:n. Klo13 alkoi kotimatka, josta kotiuduin Jyväskylään klo23:45. Tämän kaiken kokemani myötä olen saanut paljon kiinnostuneita kysymyksiä, kommentteja, sekä myös kateutta. Tähtikuljettaja -kokemus oli automiehelle erittäin hieno kokemus, jota en vaihtaisi pois!
Meillä ei taida mitään ihan noin päheää olla edessä, mutta tää kamppis toisaalta on luonteeltaan aivan toisenlainen!
VastaaPoistaJoo, mulle tuli täytenä yllätyksenä tämä Rukan reissu! Voi olla, että toisenlaisiin tapaamisiin tyytyyvätkin Citroenilla, mikäli haluaavat saada kerralla kaikki kuljettajat paikalle. Ei nimittäin ole välttämättä helppo löytää sellaista viikonloppua, jolloin kaikki 30 ehtisivät yhtä aikaa.. Meitä oli Tähtikuljettaja -kamppislaisia Rukallakin vain noin puolet paikalla.
Poista