maanantai 16. maaliskuuta 2015

Vaihdokkiarvio: BMW M5 sedan V10 - Nälkä kasvaa syödessä

Olihan Audille jotain vertailukohtaa saatava. Siihen tarkoitukseen sopiva auto voisi olla BMW M5, joka sekin on ryyditetty 5-litraisella bensatoimisella V10 koneella. E60 -korimalli oli tuotannossa vuosina 2004 - 2010, ja tämä koeajoauto on vuosimallia 2006, sekä ajettu 224tkm. Audista poiketen tässä ei ole nelivetoa, mutta eihän se koeajoa estä. Myös Bemarista on saatavilla farmariversio. Tälläkin kertaa kyseessä on alkuperäinen Suomi -auto, ja varsin kattavasti varusteltu sellainen

Ajaminen, ominaisuudet..
Ahtamaton V10 tarjoilee tehoja mukavat 507hv. Vakiotilassa tehoja tarjoillaan 400hv, loput tehot löytyvät erillisen M-napin takaa, jolloinka myös luistonesto kytkeytyy pois päältä. Vaihteiden vaihtamisesta huolehtii 7-pykäläinen sekventiaalivaihteisto (SMG drivelogic), jota on erittäin kätevä käyttää puoliautomaattisesti. Jalkatilasta löytyvät polkimet ovat perinteisen automaattivaihteiston tapaan siis kaasu ja jarru. Vaihteita sisään laittaessa tulee pieni vaihtoviive, mutta varsinkaan manuaalimiehille tästä ei liene haittaa. Autossa on kuppimaiset nahkapenkit, sekä niiden säädöt ovat täysin sähköiset. Sivuttaistuki penkeissä on hyvällä tolalla, kuten odottaa sopii. Rattiin saa hyvän otteen, eikä ratti tunnu kädessä yhtään rimpulalta. Ohjaustuntuma on hyvin suunniteltu, parkkipaikalla kevyt, liikennenopeuksissa jäykempi - ja syytä tähän näkisin olevankin. Alustatuntuma on urheiluautomainen, tuntuu hieman jäykähköltä / kovalta.
Urheiluhenkeä autoon on luotu myös sisälle, esimerkiksi hiilikuitujäljitelmällä. Aiemmin ajamastani Audista poiketen esimerkiksi käsijarru ei ole sähköinen, vaan perinteistä kahvamallia. Kaikin puolin kaikki tuntuu tässäkin autossa toimivan moitteitta, minkäänlaisia nitinöitä ja natinoita ei kuulu - vaikka auto elämää onkin jo kerennyt näkemään. Selvästi Saksassa siis osataan urheilullisten premium -autojen tekeminen!
Kun auton kanssa pääsee sinuiksi, on sillä helppoa ja hauskaa ajaa. Pesässä oleva vaihde ja nopeus heijastetaan myös tuulilasiin, mikä on myös hävittäjälentokoneista tuttu ominaisuus. Varusteina tässä autossa on esimerkiksi navigointijärjestelmä, sekä ilmastointiautomatiikka. Rahamiehellä taittuu kesälomamatkat siis mukavasti, ja rahattomallakin automiehellä silloin, mikäli on valmis nukkumaan kesänsä teltassa, tai auton takapenkillä. Kulutuslukemia autolle en mitannut, mutta täysin selväähän se on, että viisilitrainen V10 ainetta vie - siitä ei mihinkään pääse.
Perus 5-sarjan mallista auton erottaa ulkoisesti muutamat yksityiskohdat, joilla on luotu autolle räyhähenkeä. Sisäpuolella eroja tuntuu olevan enemmän. Pakoputkia takana löytyy tuttuun tapaan huikeat neljä! Siviilielämässä ajan aina vaatimattomampia autoja, jotenka tämä M5 rupeaa olemaan jo kunnioitusta herättävä kapine.

Lopputuomio
Hintaa autolla on 35 900 e, eikä se blogitekstiä kirjoittaessa ole vielä kauaa ollut myynnissä. Nettiautossa suoritettu vertailu osoittaa, että hintakin tällä autolla on kohdillaan, mikäli verrokeiksi otetaan saman ikäinen ja suunnilleen saman verran ajettu M5. Suoritetun koeajon sekä hintavertailun pohjalta suosittelen.

Autoa myy: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / Vaihtoautopäällikkö Jussi Nissinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti