torstai 12. maaliskuuta 2015

Vaihdokkiarvio: Audi S6 V10 Quattro - Kun tavallinen ei riitä

Löysin jotain, jota oli aivan pakko kokeilla: Audi S6 Avant V10 Quattro, vuosimallia 2007. Tämä perhefarkku on ajettu 191tkm, mutta on edelleen timmissä kunnossa kilometreihin nähden. Esimerkiksi nitinöitä ja natinoita ei kuulu, mikä kertoo laadusta. Teholukemaksi 5,2 litraiselle bensakoneelle luvataan 435hv, jotenka kiireisemmänkin ihmisen luulisi ehtivän ;). Auton kiinnostavuutta uskoisin lisäävän sen tiedon, että kyseessä on alkuperäinen Suomi-auto, ei mikään Saksan tuonti. Nimittäin paljoahan näitä ei näillä leveysasteilla liiku.. 
Ajaminen, ominaisuudet..
 Ulkonäöltään S6 näyttää tavalliselta A6:lta, mikäli ei hoksaa katsoa tiettyjä yksityiskohtia. Näitä yksityiskohtia on esimerkiksi S6 logo, joka koristaa niin keulamaskia, rattia, mittaritaulua, penkkejä (huom - myös takapenkit!), kuin auton perässäkin takakonkin luukkua. Auton keulassa on myös V10 logo, ja takana pakoputkia on näkyvillä 4! Lisäksi tämän aikakauden Audeissa ledivalot eivät vielä olleet vakiona kaikissa vakiomalleissa, toisinkuin nykyään niitä rupeaa näkemään jo vakiomalleissakin - ja vähän kaikilla merkeillä. Urheiluautomaisuudesta huolimatta ulospäin tehdyt muutokset ovat siis varsin hillittyjä.. Tämä miellyttää varsinkin itseäni.

Ajoon lähdettyäni heti ensimetreistä kävi selväksi, että autossa on todella paljon ruutia ja vääntöä! Paljoakaan kaasua ei tarvitse näyttää, kun käy hyvin selväksi, että nyt mennään, eikä meinata.. 6-portainen automaattivaihteisto vaihtaa miellyttävän oloisesti, ja S-asento sekä kickdown hoitaa tarvittaessa kiihdytykset korkeammilla kierroksilla, etsien kaikkein optimaalisinta vääntöaluetta.. Suorastaan kahelia! Auto on helppo, ja suorastaan hauska ajaa - joskin nopeusrajoitusten noudattaminen saattaa olla vaikeata.. Kulutuslukemaa en autolle mitannut, mutta onhan se selvää, että 5,2 litrainen V10 ainetta vie, ilmaiseksi se ei kulje. Autossa on rajoitin asetettu 250km/h, kuten Saksalaisissa autoissa tapana on. Alustatuntuma tiehen on jämpti, ja uskoisin toimivan varsin hyvin myös suuremmissakin nopeuksissa.

Mukavana lisänä autossa on myös peruutuskamera, jonka tuottama kuva on selkeätä. Mikäli tämänkään avustuksella ei saa autoa peruutettua, on syytä mennä autokouluun! Parkkiruutua kuvaavat värilliset viivat myös taittuvat ratin liikkeiden mukaisesti, kertoen minne perä on menossa.
Reittiini sisältyi myös kaupunkiajoa, johonka tämä auto sopii ainakin silloin, mikäli kuljettajana on suurempitehoisiin autoihin tottunut henkilö. Katseita tämä tuntui keskustan liikennevaloissa hieman keräävän, olisiko ollut V10 logo huomion viejänä, ja nuori poitsu kuskina, tjsp..
 
Myös takapenkin matkustajat matkustavat herroiksi.
Kuppimaiset puolinahkapenkit ovat myös takana. Etupenkeille säädöt ovat sähköiset, ja hyvä ajoasento löytyy, eikä säätimien käyttö loppujen lopuksi mitään salatiedettä ole.. Hyvä ajoasento luonnollisesti löytyy myös isollekkin miehelle, ongelmia ei ole eikä tule. Myös hallintalaitteet on mielestäni sijoitettu autossa varsin järkeville paikoille, kuten tämän hintaluokan premium autoissa odottaa sopiikin. Ainakaan itsellä ei ollut minkäänlaisia ongelmia hallintalaitteiden käytettävyydessä. 
Konehuone on todella tiiviiksi pakattu, ja konepellin avaamalla käy kyllä selväksi se tosiasia, että tämä on rahamiesten auto. Ylläpitokulut ovat varmasti luokkaa aika isot, mutta tosi automieshän nukkuu vaikka teltassa, jotta saisi omistaa edes kerran elämässään V10 koneisen auton ;). Aina ei vain riitä tavallinen..
Mikäli itse olisin tämän luokan autoa ostamassa, olisi valinta ehdottomasti farkku - syystä että mikäli elämäntilanne johonkin suuntaan muuttuu, saattaisi silti auton pystyä pitämään. Itselleni jäi tunne, että kilometrejä ei varsinkaan tässä koeajamassani autossa tule pelätä - paketti on varsin toimiva ja kunnossa. Kannustankin menemään rohkeasti autokaupoille!

Myyjäliike: Hämeen Auto / Jyväskylän toimipiste
Hinta: 34 980e

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti