keskiviikko 26. huhtikuuta 2023

Mehukkaimmat koeajot, osa 4

 Selailin jälleen kerran ottamiani valokuvia, ja mietin, mitä kaikkea on vosien varrella tullut koeajettua. Kun listalla on likimain 1200 autoa, mahtuu joukkoon ihan mitä vain mopoautosta paloautoon. Koska harrasteautokausi on aluillaan, ja vappu on tulossa, ajattelin jälleen tehdä blogijutun mehukkaimmista koeajoistani, ja valitsin jälleen listalle muutaman mielestäni mielenkiintoisen ja mainitsemisen arvoisen auton.

Tällä kertaa kaikki listan autot olen ajanut vuonna 2017. Kaksi vaihtoautoa, yksi uusi. On äärimmäisen mielenkiintoista ajatella, kuinka autoala on vuoden 2017 jälkeen muuttunut, ja kuinka se tulee muuttumaan vaikkapa seuraavan kolmen vuoden aikana, sillä päästörajat kiristyvät jälleen 2025.

Mehukkaiden autojen listaa voisi minun osaltani jatkaa vaikka loputtomiin, ja koeajoilta voisi kertoa vaikka mitä tarinoita, mutta oma ratkaisuni on edetä pala kerrllaan. Ehkä joskus kokoan näistä sitten kirjan.

Mercedes-Benz S55 AMG


Selasin Jyväskylän autoliikkeiden myyntipalstoja, kun silmiini osui Mercedeksen S55 AMG pitkällä akselivälillä. Auton keulilla mylvii 5,5 litrainen V8, tietysti bensapata. Tämän korimallin tunnus oli W220, ja tämä on toinen ajamani tämän korimallin Mercedeksen Ässä. Tuoreempia Ässiä olen ajanut enemmän, varsinkin tätä seurannut W221 korimalli on tullut koeajoilla tutuksi.

Auto on tuotu käytettynä maahan Japanista, ja se oli myynnissä Jyväskylän Kamuxilla. S55 AMG ei ole Suomessa mitenkään erityisen yleinen auto - ainakaan netin myyntipalstojen perusteella, koska autoja on nyttenkin myynnissä vain kuusi kappaletta.Vaikka koeajosta on kulunut jo vuosia, muistan auton siitäkin huolimatta hyvin - syy on selvä, automallia saa senverran etsiä, että uutta koeajomahdollisuutta ei ole tullut ainakaan Keski-Suomessa.

Koeajon perusteella S55 AMG on luonteeltaan enemmän hienostunut kuin räyhäisä. Sittemmin korvaavaksi malliksi saatiin S63 AMG. Ainakin pari kappaletta tuoreempaa S63 AMG:tä tiedän Jyväskylän seudulla pyörineen, joista toinen oli Coupe, ja toinen perinteinen sedan. W220 korimallin Ässästä ei varsinaisesti Coupea ollut, vaan Coupen virkaa hoiti CL sarja. Ainakin yksi CL55 AMG löytyy Jyväskylästä.

Volvo 240, vuosimalli 1987


Kiersin Jyväskylän alueen autoliikkeitä, ja pihassa seisoi kutsuvana vuosimallin 1987 Volvo 240, tottakai automaattivaihteilla. Olen syntynyt vuonna 1987, enkä ollut tuolloin vielä kertaakaan koeajanut tämän korimallin Volvolla, joten hain avaimet myyjältä. En muista enää auton kilometrimäärää, mutta omistajia oli kolmessakymmenessä vuodessa ollut vain neljä, eli mistään kiertopalkinnosta ei ollut kyse.

Auto herätti paljon nostalgisia fiiliksiä, sillä kun olin lapsi, vanhemmillani oli hetken aikaa manuaalivaihteinen Volvo 240. Siitä autosta aika on jättänyt jo kauan aikaa sitten. En tiedä missä koeajamani Volvo 240 menee nykyään, mutta selvää on, että vuonna 2017, kun tämäkin koeajo tehtiin, tämän mallin Volvoja näki autoliikkeissä enää harvoin. Joskus menneinä vuosikymmeninä Volvo 240 on ollut huomattavan paljon yleisempi auto.

Iveco Stralis tienhoitoauto

Ajoin joskus menneinä hyvinä aikoina autokoulussa BC ajokortin. Minulla oli yhteen aikaan myös kuljettajilta vaadittu ammattipätevyys, ennenkuin ammattipätevyyskortti meni vanhaksi. Saisin ammattiluvat edelleenkin voimaan ammattipätevyyden jatkopäivät käymällä. Joskus halusin olla rekkamies, mutta enää niihin hommiin minulla ei ole mitään pakottavaa hinkua. Minulla on ihan hyvät oltavat sisällöntuottajana. Toisinaan kuitenkin on mukava käydä ajamassa isojakin kuorma-autoja, ja sellainen fiilis sattui tulemaan, kun Niemi-Korpi oli saanut pihaansa esittelykäyttöön Iveco Straliksen.

Koeajopäivänä autossa oli sivuaura ja alusterä kiinni, autoon on mahdollista kytkeä myös etuaura. Ajettavuudeltaan auto on kuin tavallinen kuormuri, mutta sivuauran takia auto vaatii normaalia enemmän tarkkaavaisuutta, sillä sivuaura tuo autoon noin puolisen metriä lisää leveyttä. Aurakuskin työtä helpottamaan autoon on rastitettu esimerkiksi automaattivaihteisto. Auto oli myös neljäakselinen.

Autokouluautona ajokorttia suorittaessa oli vuosimallin 1989 Scania 113H 340, ei voi kun todeta että vuonna 2017 kuorma-autot olivat täysin toista maata. Tähän voisi laittaa hymynaaman. Harmi kun minulla ei kyseisestä Scaniasta ole kuvaa, olisi ollut mukava lisä tälle listalle!

Lopputulema

Mehukkaita autoja olisi tarjota vaikka kuinka paljon. Jos haluat jostain tietystä autosta lukea, niin laita kommenttia blogipostauksiin, niin yritän järjestää.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti