lauantai 6. toukokuuta 2023

Ranskanperunaa Mitsubishin logolla - Koeajossa Mitsubishi ASX

 
Uudistunut Mitsubishi ASX oli auto, jota olin hetken jo katsellut. Joskus muinoin, melko tuoreena bloggaajana ajoin silloista ASX:ää. Nyt jälkikäteen ajateltuna fiilis vanhasta ASX:stä jäi hieman laimeaksi. Syy on selvä - auto oli tuolloin varusteiltaan hieman vajaa. Tuntui, ettei autossa ollut kuljettajan paikalla tuollon muuta kuin ratti ja polkimet. Nyt vuosia myöhemmin, ainakin ulkonäkö on saatu fiksattua oleellisesti haluttavammaksi. Muutenkin on hyvä, että vanhuudesta kärsinyt ASX saatiin päivitettyä tähän päivään sopivaksi, muutamaa pykälää myyvemmäksi autoksi. Edelliseen malliin kerettiin erilaisia päivityksiä tehdä historian saatossa useita, joten vanhan elvyttäminen oli jo aika lopettaa syystäkin.

Tällä kertaa Mitsubishi ASX on samaa tavaraa uusimman Renault Capturin kanssa. Yhteyden autojen välillä huomaa selvästi. Capturista en ole vielä juttua kirjoittanut, mutta blogihommien ulkopuolella olen uusimmalla Capturillakin päässyt ajamaan lenkin. Sen perusteella Mitsubishi ASX ja Renault Captur myös tuntuvat suurinpiirtein samalta. Jos on jo ajanut toisella, pystyy päättelemään miltä toinen auto tuntuu. Se jää lopulta asiakkaan päätettäväksi, haluaako automerkin olevan Ranskasta tai Japanista. Automerkin kotimaa saattaa olla fiiliskysymys. Jos haluaa ajatella autohankintaansa puhtaasti järjellä, myös hintalappua voi katsoa, ja tehdä valinnan sen perusteella. Vanhasta ei ole säästetty enää muuta kuin nimi. Jos tuntuu, että parhaat ranskalaiset saa grilliltä, niin sitten on varmaan ostettava Mitsubishi, ja mentävä sillä grillille.

 
Ajoasento löytyy kuljettajan penkin osalta sähköllä, apukuljettajan puolella penkin säädöt joutuu hakemaan manuaalisäätöjen kautta. Taajamassa Mitsubishi ASX on peruspalikoiltaan toimiva - mitään puutteita ei ilmene. Auto on lataushybridi, ja eteneminen sähköllä on miellyttävän hiljaista. Kun polttomoottori tulee mukaan, sitä ei käytännössä huomaa mistään muusta kuin äänestä. Myös moottoritiellä meno toimii järkevyyden rajoissa, eikä valittamista ilmene muutaman tunnin mittaisella koeajolenkillä. Myöskään mitään järisyttäviä yllätyksiä ei ilmene koeajolenkin aikana - ei ainakaan väärällä tavalla. Jos itse olisin ASX:ää ostamassa, todennäköisesti valintani osuisi hybridiin.

Mitsubishi ASX:n päivittämiselle oli syytä myös senkin takia, että Mitsubishin nettisivuja katsoessa malleja on meikäläisten maassa tarjolla enää kolme: Space Star, ASX ja Eclipse Cross. Esimerkiksi Outlanderia ei tällä ehtkellä Mitsubishin suomenkielisillä sivuilla näy. Ilman mallipäivitystä olisin saattanut uutta, tämän kokoluokan autoa hakiessa kääntää katseet muihin merkkeihin. Nyt Mitsubishi kuitenkin pysyy kilpailussa mukana.

Vaikka Mitsubishin sukulaissuhde ranskalaiseen autoon on selkeä, ei se itseäni haittaa lainkaan. Autojen suunnittelussa automerkkien välinen yhteistyö on tätä päivää, ja sitä tapahtuu melkoisen runsaasti - halusi sitä tai ei.

 
Jos lataushybridi, eli PHEV ei kiinnosta, on tarjolla itselataava hybridi HEV, sekä kevythybridi MHEV. ASX on tarjolla lisäksi yksilitraisella bensakoneella, mutta itse jättäisin sen pois ainakin omista valinnoista. Valinta itselataavan ja ladattavan hybridin välillä selviää sitten, kun miettii omaa ajamistaan - ajaako paljon pitkiä reissuja, vai paljon taajamassa? Reissuihmiselle valinta on itselataava, kun paljon taajamassa ajavalle ladattava. Lataushybridissä ja itselataavassa hybridissä on hinnaston mukaan 1,6 litrainen bensapata. Kevythybridiin on tarjolla 1,3 litrainen bensapata.

Mitsubishi ASX on turvallinen valinta silloin, kun haussa on tämän kokoluokan perusauto. Hinnat alkaen malli maksaa 24 390 euroa - autonsa saa silloin yksilitraisella bensakoneella. Halvin lataushybridi maksaa 38 990 euroa.

Koeajettu auto löytyy Jyväskylästä Rinta-Joupin Autoliikkeen esittelyautojen rivistä.

 Www.rinta-jouppi.com

Päivitys 9.6.2023: Eipä tuossa kestänyt kuin kuukausi, kun lehtiotsikoissa ilmoitettiin, että Colt palaa mallistoon. Palaan asiaan koeajon merkeissä.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti