keskiviikko 10. toukokuuta 2023

Aja kuin pääministeri - Koeajossa BMW 760 Li


Sain vinkin autoliikkeestä - heillä olisi tarjolla vuoden 2003 BMW 760 Li. Auto on tuotu Japanista vuonna 2016, ja on todella vähän ajettu - vain 67 000 kilometriä. Auton ikään suhteutettuna mittarilukema on erittäin pieni - vain noin 3300 kilometriä vuoteen. Pienet kilometrit on normaaleja Japanista tuoduille autoille, eikä tämä BMW ole siinä mikään poikkeus. Tästä esimerkkinä aikaisemmin ajamani Mercedes-Benz S 55 AMG, joka oli myös tuotu Suomeen käytettynä Japanista. Mercedeksen tapauksessa saatiin sosiaalisessa mediassa hyvät keskustelut aikaan Japanista tuoduista autoista ja niiden historiasta.

Auton tuontihistorian näkee BMW E65 korimallin tapauksessa esimerkiksi perästä: takavalojen välissä oleva punainen valojuova on vain tuntiautoina tuoduissa 7 sarjalaisissa. Virallisen maahantuojan kautta tuoduissa autoissa sitä ei ole.

Ulkoisesti auto on siistissä kunnossa, ja varustelistaus on bloggaajan syntilistaakin pidempi. Konehuoneessa mylvii kuusilitrainen V12, tietysti bensalla. Varusteista mainitaan jopa Minidisc, josta tosin en itse ole viimevuosina kuullut enää mitään. Istuinlämmitys on myös takapenkille, lisäksi ilmastointiautomatiikka on vakiotavaraa. Auton huoltohistoria ei ole tiedossa, mutta autoa on kuitenkin huollettu Suomeen tuonnin jälkeen. Lisäksi auto on vain yksillä renkailla - jos haluaa toiset renkaat, joutuu käydä rengasliikkeen kautta. Tosin mikään talviauto tämä tuskin on, sillä auto on takavetoinen, ja potkua konehuoneesta löytyy 445 hevosvoimaa. Toki takavetoisella ja tehokkaalla nykyautolla pärjää talvellakkin, mutta minä alkaisin jo pikkuhiljaa säästelemään autovanhusta.

Kuljettajan paikalla tunnelma on Bemarille varsin tuttu ja turvallinen. Kun auton käynnistää, kuusilitrainen V12 mylvii bassovoittoisen miellyttävästi. Käyntiääni ei ole mitenkään räyhäisä, vaan asiallinen. Kone kuulostaa tervekäyntiseltä myös sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi. Vaikka tieto huoltohistoriasta on jäänyt jonnekkin matkan varrelle, on kaikki muu kuitenkin tallessa.

Taajamassa BMW 760 Li vaikuttaa varsin leppoisalta autolta. Auto on niin hyvin balanssissa, että ison pörssiyhtiön johtaja, tai jonkun valtion pääministeri voisi juoda takapenkillä aamukahvinsa, ja lukea läppäriltä aamun sähköpostit ja muut tehdä pakkopullalta maistuvat paperihommat. Myös moottoritiellä meno on varsin miellyttävää, ja auto vaikuttaa kaikkineen toimivalta. Saksalainen autonrakentaja ja autonsuunnittelijat on aikoinaan tehneet hyvää työtä, ja sen huomaa nyt.

Tämmöisen auton tapauksessa takapenkki on varmaankin se tärkein ja oleellisin paikka. Olen jo pitkään pohtinut sitä, kummalla on miellyttävämpää - kuljettajalla vai takapenkin matkustajalla? BMW 760 Li on auto, jollaisen takapenkillä on matkustanut esimerkiksi Matti Vanhanen pääministeriaikoinaan. Auton mallimerkintä vihjaa, että kyseessä on Lang malli, eli vakiomallia pidemmällä akselivälillä. Pidennetty akseliväli hyödyttää takapenkin matkustajia isomman jalkatilan muodossa.

 BMW 7 sarjalle kilpailevia malleja on esimerkiksi Mercedes-Benz S, Audi A8 ja Volkswagen Phaeton. Jos kuusilitrainen V12 tuntuu liian järjettömältä, on tarjolla pienempiäkin koneita bensana ja dieselinä, esimerkiksi 730i ja 730d, mitkä molemmat ovat rivikutosia. 750i on V8, 760i:n ollessa ainut V12. Koska tämän auton ostaja todennäköisesti on autoharrastaja, niin uskoisin V12 moottorin kelpaavan.

Nykyinen maailmanpoliittinen tilanne sorsii vahvasti isoja polttomoottoreita. Siksi BMW 7 sarjan V12 moottorille on jo jätetty hyvästit, ja tämmöiset autot löytyvät enää vaihtoautorivistöstä. Päästöt on nykymittapuulla jopa syntisen jäätävät - 330 grammaa kilometrille. Siksi tämmöisen auton koeajo oli minulle tärkeää suorittaa nyt, koska autoja on vielä saatavissa. BMW aikoo olla edustusautojen osalta esikuvana muille, sillä täyssähköinen i7 on jo julkaistu ja myynnissä.

Olen vielä sen ajan autonörtti, joka tykkää siitä, että autot ovat oikeita autoja, eivätkä pyörien päällä olevia tietokoneita. Vaikka ajoasento löytyy täysin sähkösäätöjen kautta, mitään turhaa digiä autossa ei kuitenkaan ole.

Onko BMW:n seiskasarjaan ikinä ollut mitään lisättävää? Mielestäni ei. Farmarina edustusluokan sedania ei ole ikinä saanut, eikä ole koskaan tulossakaan, joten sitäkään ei voi laskea puutteeksi.

Auto on ollut uutena erittäin hieno ja messevä. Koeajomahdollisuudesta on helppo olla innoissaan vielä vuosikymmenten jälkeenkin. Olen autoiluhistoriani aikana muutaman kerran ajanut BMW 7 sarjan autoilla: 740d ja 730d, joten nyt pääsin ajamaan ensimmäistä kertaa bensakoneista BMW:n 7:aa. Sittemmin mallisto on täydentynyt esimerkiksi lataushybridillä, jollaista olisi mielekästä kokeilla.

BMW:n E65 korimalli sai faceliftin vuonna 2005, jonka jälkeen myös moottorivalikoimaan tuli muutoksia. Tämä on toinen ajamani E65 korimallin BMW 7, joten jos suht edullista BMW 7:aa hakee, ja hyvän auton löytää, voin antaa suositukseni.

Vaihtoautona myytävä 760 Li maksaa enää 19 500 euroa, joten kalleimmat kilometrit on todellakin ajettu pois jo kauan aikaa sitten. BMW 760 on vaihtoautona senverran harvinainen tapaus, että netin myyntipalstoilla myytävät autot on laskettavissa vain yhden käden sormilla. Toinen näistä autoista on tässä, ja se löytyy Jyväskylästä (tilanne juttua kirjoittaessa koeajopäivänä 9.5.2023).

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti