sunnuntai 14. toukokuuta 2023

Uusi ja sähköinen - Koeajossa Citroen e-C4 X


Citroen C4 on auto, mistä on vuosien saatossa totuttu näkemään vähän kaikenlaisia muunnelmia - C4 Cactus, C4 Aircross, C4 Picasso, ja nyt C4 X. On ollut tila-autoa, crossoveria sun muuta.. Ja jottei elämä tunnu liian helpolta, niin koko mallimerkintä e-C4 X kuulostaa aivan siltä, kuin Elon Musk olisi saanut lapsen - mikä nyt vain sattuu olemaan sähköauto. Jottei elämä kävisi myöskään liian tylsäksi, C4 X on jälleen yksi uusi muunnelma sisarmalli C4:stä. Korimalli on sukua fastback tyylisille autoille, ja mieleen tulee esimerkiksi Renault Arkana.

Stellantis on autonvalmistajana ilmoittanut sähköistävänsä automallistonsa. Stellantiksen merkkejä on esimerkiksi Peugeot, Citroen, Maserati, Fiat, Alfa Romeo ja Opel. Siksi ei ole lainkaan ihme, että Citroenillakin nyt nähtyä uutuutta saa vain ja ainoastaan täyssähköisenä. Jos Citroen C4:n haluaa vielä polttomoottorilla, on tyydyttävä siihen perinteisempään C4:ään.


Citroen e-C4 X näyttää bloggaajan silmään hyvältä. Itse pidän C4:n uudesta sisarmallista jopa enemmän kuin alkuperäisestä. Sisarmalli C4:ään verrattuna eroa on vain auton peräosa, etupään ollessa aivan sama. Mielestäni valkoinen väri sopii autoon loistavasti.

Citroenin uutuus pitää sisällään 50 kilowattitunnin ajoakun. Tehoa löytyy 136 hevosvoimaa, vääntömomentti 260 Newtonia, ja WLTP mitattuna toimintamatka on 360 kilometriä. Auto on etuvetoinen, nelivetoa ei ole tarjolla. Tekniikka on samaa kuin Citroenin muissakin täyssähköautoissa, esimerkiksi Berlingossa. Ennenkuin sanoo ajoakkua pieneksi, kannattaa katsoa kolikon toiselle puolelle - autossa on pieni kulutus, ja ajoakku on nopeasti ladattu täyteen. Se on juuri sitä, mitä itse arkiautoa valitessa arvostan. Monesti tuntuu, että sähköautoissa katsotaan toimintamatkaa ja akun kokoa, missä ei tietenkään ole mitään väärää - siinä ei vain ole kaikki. Huomiota kannattaisi kiinnittää myös latausnopeuteen ja kulutukseen, mutta se tuntuu ainakin osalla unohtuvan puheissa.

Kun oikea ajotapa löytyy, saa moottorijarrua hyödyntämällä kerättyä ajoakulle virtaa takaisin - on käytännön näyttöä, että WLTP mitattua toimintamatkaa saa kasvatettua aavistuksen ylöspäin näin. Tosin auton jarruja on syytä välillä myös käyttää, etteivät jarrut jumiudu käyttämättömyyden takia. Moottoritiellä kaikkia sähköautoja tuntuu vaivaavan sama kirous - auton toimintamatka laskee nopeammin reissuajossa kuin taajamassa - vaikka ajoakku olisi kuinka iso tahansa.

 
Varsinkin taajamassa Citroen e-C4 X on vakuuttava tapaus - aivan sama, ajaako asfaltilla vai onko alla sorapinta. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Mielestäni autossa parasta antia on tavallinen arki, josta se selviytyy oikein miellyttävästi. Ajettavuudeltaan auto on pitkälti samanlainen, kuin virkaveljenä toimiva perinteisempi Citroen C4. Myös mainittua C4:ää olen ajanut, enkä ajettavuudessa eroa löytänyt. Minä pisteyttäisin fiiliksen mukaan sen, kumman auton ostaisin - toki myös tarve ratkaisee. Hintaero ei ole C4 X:n ja perusmallin välillä mikään suuri. Citroenin parasta antia on tavallinen arki.

Auto löytyy Jyväskylän Käyttöautolta esittelyatojen rivistä, ja hintaa sillä on 43 400 euroa. -> www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti