tiistai 16. toukokuuta 2023

Ökysedan on nyt sähköinen - Koeajossa BMW i7 xDrive60


Vuoden 2022 lopuilla olin BMW i7:n Suomen ensiesittelyssä Helsingin keskustassa. Illan päätähti oli näytillä, ja tarjottiin mahdollisuutta ottaa autosta kylmät tyypit, eli suomeksi sanottuna sai käydä istumassa kuljettajan paikalla ja takapenkillä. Esittelyauton varustepaljoutta pääsi ihmettelemään. Illan toinen päätähti, eli kokki, oli loihtinut kylkeen hyvät tarjoamiset - se ei ollut kylmää. Kaikesta näki hyvin, että luvassa on todella hieno auto, hienoa iltaa unohtamatta. Ajamaan ei tuolloin vielä päässyt. Baijerilaisvalmistaja vaikutti tehneen vähintäänkin hyvää työtä suunnitellessaan ja valmistaessaan autoa. Suoraan sanottuna en malttanut odottaa sitä, milloin pääsen ajamaan i7:aa, odotukset sähköistä luksustason edustussedania kohtaan olivat kovat

Vihdoinkin toukokuussa 2023, auto oli saatu Jyväskylän Hedinille koeajoja varten. Minulle tarjottiin mahdollisuutta koeajoon, ja koeajo todellakin kiinnosti. Hintaa autolla on kaikkien varusteiden kanssa 201 000 euroa, ja lähtöhinnat alkavat 147 000 eurosta, joten lisävarusteita on rastitettu mukaan ihan vain muutama. Jos auton hinnan haluaisi suhteuttaa johonkin, sillä saisi muutaman Teslan.

BMW kertoo, että i7 on ensimmäinen täyssähköinen edustusluokan sedan. Esimerkiksi Mercedeksen EQS:ää BMW:llä ei nähdä suorana kilpailijana.


BMW i7 näytti autoliikkeen pihassa yhtä namupalalta, kuin lokakuussa 2022 Tapahtumatalo Bankissa. Varusteita autossa on kaikenlaista, esimerkiksi neliveto on vakiotavaraa. Mainittavaa on myös panoramakatto.

Kaikesta näkee, että BMW ottaa tosissaan edustusluokan autojen sähköistämisen. Varusteita on todellakin niin paljon, että kestää tovi päästä kaikesta jyvälle. Suorittamani muutaman tunnin koeajo ei tähän riitä, ellei kotiläksyt ole huolella tehtynä.


Ajoasento löytyy kaikkineen sähkösäätöjen kautta, ja kuljettajan paikalla on erittäin mukava istua. Itselleni uutena ominaisuutena tuli se, että kuljettajan ovi sulkeutuu sen jälkeen, kun kuljettaja istuu paikalleen, ja painaa jarrupedaalia. Sitten vain turvavyö päälle, auto käyntiin ja ajamaan.

Tehoa konehuoneessa on 544 hevosvoimaa, vääntömomentti on 745 Newtonia. Tehoja on noin 100 hevosvoimaa enemmän, mitä aiemmin ajamassani V12 koneisessa BMW 760 Li:ssä - Mainittu ero tuntuu  jo jossakin. Koska sähköautoissa tehot on käytössä nyt eikä vasta kohta, niin BMW i7 todellakin lähtee kuin nappi housuista, jos niin haluaa. Auto kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,7 sekunissa, mikä on aika hyvin suhteutettuna siihen, että auton kokonaispaino on 3250 kiloa, ja omapaino 2715 kiloa.


Taajamassa BMW i7 on isosta tehoreservistä huolimatta varsin leppoisa ajaa - varsinkin silloin kun kuljettajalla on tarpeeksi malttia. Myös isommalla tiellä poikkesin, missä auton eteneminen oli varsin vakuuttavaa. Viimeisenä oli mutkaisempi Ampumaradantie Jyväskylässä, jossa testaan usein koeajoautojani. Viidenkymmenen kilometrin rajoitusalueella auto käyttäytyy mutkaisella tiellä loistavasti.

Koeajo jätti hyvän fiiliksen, ja auto on kaikkineen laadukkaasti valmistettu. Juttelin myyjän kanssa siitä, että takapenkin matkustajallakin on keskimäärin varsin mukavat oltavat. Takapenkillä ison konsernin toimitusjohtaja tekisi töitään varsin leppoisasti, ja joisi aamukahvinsa kahdeksan ruuhkassa.


BMW i7:n ostaminen on tehty helpoksi - ainakin vielä, sillä hinnastossa on tällä hetkellä vain yksi malliversio tarjolla. Esimerkiksi ajoakku on 101,7 kilowattituntia, mikä on oikeastaan ihan hyväkin, koska iso ja painava auto myös kuluttaa paljon.

BMW i7 xDrive60 on loistoauto, minkä koeajoa kannatti odottaa. Koska kuitenkin kysytään, ostinko auton, on tuotettava pettymys: Omassa tuloluokassani tämän auton ostaminen ei ole mahdollista, joten palautin auton autoliikkeeseen. Voisin harkita auton tilaamista sitten, kun taloustilanne sen sallii.

Takakontista löytyy tilaa varsin mukavasti.

Jos auton mukavuutta mietitään matkustajan näkökulmasta, on sähköauto varsin mukava tapaus. Ajan kanssa autokanta väistämättä sähköistyy, siitä kiitos EU:n. Tavalliselle palkansaajalle tämmöinen ökysedan tuskin on ykkösvaihtoehto ainakaan vielä hetkeen.

Lähtisinkö vertaamaan tätä aiemmin ajamaani BMW 760:iin? En tiedä vertailisinko, sähköautolla ja polttomoottoriautolla varmasti on mallistonsa paikkansa ainakin vielä hetken.

 

 Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti