perjantai 12. toukokuuta 2023

Viikon vaihtoauto - Koeajossa Mercedes-Benz SLC 180

 
Kun kävin koeajamssa BMW 760 Li:tä, autoliikkeen esittelyhallissa pisti silmään punainen avoauto. Auto oli mallia Mercedes-Benz SLC 180. SLC on suoraa jatkoa Mercedeksen SLK:lle, joka esiteltiin vuonna 1996. SLK sai korvaajakseen SLC:n vuonna 2016, joten auto on aivan tuotannon alkuvuosilta. SLK oli minulle mallina tuttu, olin sellaista ajanut aiemmin pariinkin otteeseen, mutta SLC oli jäänyt väliin. Syy lienee se, ettei SLC:tä ole kovin usein Keski-Suomen alueen autoliikkeissä vastaan tullut. Myöskään koeajkiertueilla ei ole SLC:tä ollut ainakaan silloin, kun minä olen semmoisilla käynyt. Ja tunnetusti käyn koeajotapahtumissa usein - kysykää vaikka maahantuojilta ja autliikkeistä.

Tilaisuus teki tälläkin kertaa varkaan, ja SLC:n koeajo oli diilattava. Myös siksi, että bloggaajaurani aikana monta kertaa olen keväällä ja kesällä edes kerran tai pari käynyt ajamassa avoautolla. Se on yksi perinteistä, joista olen pitänyt kiinni, eikä tämäkään kevät ja kesä mikään poikkeus ole. Aikaisempina vuosina ajamiani avoautoja on olleet esimerkiksi Ford Mustang Convertible, BMW M4 Cabriolet, Volkswagen T-Rock Cabriolet, sekä Amaerikasta tuotu Saab 9-3 Cabriolet.

Ensimmäistä kertaa SLC nähtiin Mercedeksen mallimerkintänä vuosina 1971 - 1981, mutta nyt ajat on toiset, ja moni asia on muuttunut vuosikymmenten saatossa. Vanha SLC vaatisi aivan oman blogitekstin, joten siihen en paneudu tässä sen enempää. Juttua kirjoittaessa löysin netin myyntipalstoilta muutaman uudemman SLC:n, lisäksi muutaman vanhan, mutta kumpiakaan ei ollut myynnissä mitenkään runsain määrin.

 
Minulla oli Vehon järjestämän Tähtikuljettaja kampanjan kautta A 200 AMG Line muutaman viikon vuosina 2014 - 2015. SLC:n ohjaamo sisältää varsin paljon tuttuja elementtejä saman aikakauden Mercedeksestä, ja tunnistan ne edelleen. Ratti, mittaristo, kojelauta.. Mitään kulttuurishokkia ei tule Mercedestä fanittavalle henkilölle. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Ainoa minkä minä jouduin tarkistamaan, oli se nappi, mistä katto avataan ja suljetaan, mutta sekin nappi löytyi varsin loogisesti. Uudemmissa Mercedeksissä digitaalisten ominaisuuksien ja ohjelmiston määrä on kasvanut, niin autot saattavat silloin vaatia enemmän totuttelua kuin tämä.

Taajamassa SLC on kaikkineen varsin leppoisa ja helppo tapaus. Auto on takavetoinen ja teholukema on 156 hevosvoimaa. Takavetoisuus tuo auton ripauksen sporttihenkisyyttä,  mutta tehoiltaan auto ei ole mikään yliampuva ohjus. Juuri siksi tämä on teoriassa arkikäyttöön varsin miellyttävä tapaus - mutta siis vain ja ainoastaan teoriassa, ei mitään muuta. Myös moottoritiellä meno toimii vaikka katto auki, mutta jos autoaan haluaa ajaa radalla, ostaisin meiluummin Mercedes-AMG SLC 43:n. Jos kaksipaikkaisella avoautollaan haluaa ajaa arkiajoja, SLC 180 on budjettitietoisen avoautokuskin valinta.

 
Sille, miksi auto on arkikäyttöön sopiva vain teoriassa, on vain yksinkertaisia syitä. Ensinnäkin auto on kaksipaikkainen, ja toisekseen, katto auki ajaessa auton tavaratila on lapsellisen pieni - katto vie silloin auton tavaratilasta suurimman osan. Tavaratilan lastausluukku on kyllä kohtuullisen kokoinen, jopa isompi kuin Citroen e-C4 X:ssä, joka on taas tarkoitettu juurikin arkikäyttöön.

Mercedeksen SLC sopii hyvin lapsettomalle ja yksin asuvalle henkilölle, tai kakkosautoksi sellaiselle perheelle, jolla on ykkösautona jokin isompi auto. Jos ihmiset ostaisivivat autonsa aina vain järjellä, tämmöisiä autoja ei koskaan valmistettaisi. Tämmöisiä autoja tehdään siksi, koska jotkut haluavat ostaa autonsa tunteella. Loppujen lopuksi tämä on vain ja ainoastaan täysin tunnepitoinen auto, ja hyvä sellainen - ei mitään muuta.

 
Tuleeko SLC:tä ajaessa ikävä vanhaa SLK:ta? Vain silloin, kun iäkkäämmän tämän kokoluokan avoauton haluaa ostaa edullisemmin. Hintaa SLC:llä on edelleen 42 580 euroa. Toisaalta vaakakupissa painaa pienet kilometrit, seitsemänvuotiaalla autolla on ajettu vain 18 000 kilometriä. Se tekee noin 2500 kilometriä vuoteen, joten autoa on ajettu varsin säästeliäästi. Auto vaikuttaa olleen lähes talliruusu, joten omistajalla lienee ykkösautona ollut joku toinen.

On helppo kuvitella, että harrasteautoksi tämä menee jatkossakin. Ostaja on joku joka tietää mitä haluaa ja mitä saa. Koska kone on malliston miedoimmasta päästä, sopii auto parhaiten leppoisan kesäpäivän fiilistelyyn, kun kauniina päivänä haluaa poiketa jätskikioskin kautta, ja mennä sitten mieluisaan paikkaan ihan vain fiilistelemään kesää ja aurinkoa. Eihän tämä nyt AMG ole, mutta tarvitseeko aina olla? Kyllä se fiilis löytyy tälläkin, kun mukana on vain hyvää seuraa ja paljon reipasta mieltä.

Mercedeksen SLC:lle kilpailevia malleja on esimerkiksi BMW Z4.

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti