keskiviikko 5. huhtikuuta 2023

Koeajossa sähköistynyt Citroen Berlingo


On vähihtään loistojuttu, ettu EU:n jäsenmaista Saksa pisti hanttiin polttomoottorikieltoa ajatellen. Siitäkin huolimatta autokanta jatkaa väistämätöntä sähköistymistä, sillä EU:n päästönormit tulevat muutaman vuoden sisään vain kiristymään entisestään. Yksi takaraja on vuosi 2025, mikä on nurkilla aivan pian.

Nyt esimerkiksi Citroen Berlingoa saa vain ja ainoastaan sähköisellä voimalinjalla. Aiemmin tarjolla oli myös bensa ja diesel, mutta ne on virallisesti jääneet taakse menneisyyteen - korimallin pysyessä toki edelleen samana. Koska automalliin on luvassa uudistuksia, bloggaajalle se tietää todellakin koeajoa.

Sähköisessä Berlingossa on 50 kilowattitunnin ajoakku, sekä moottorissa tehoa 136 hevosvoimaa. Vääntömomentti on 260 Newtonia. Toimintamatka on WLTP mitattuna 281 kilometriä - talvella tietysti vähemmän, kesällä taajamassa pärtsäillessä jopa aavistuksen enemmän. Mukava tieto on se, että autoon saa vetokoukun - tosin perään saa laittaa vain 750 kilon painoisen kärryn. Koukku helpottaa esimerkiksi siinä, että siihen saa kiinni esimerkiksi pyörätelineen.

Toinen selkeä loistojuttu on se, että autojen saatavuus rupeaa pikkuhiljaa olla paremmalla tasolla. Juuri tätä koeajettua Berlingoa odotettiin autoliikkeen esittelyautojen riviin vuosi. Viime perjantaina Saarijärvellä järjestetyssä autonäyttelyssä kyselin radiolähetyksen juontajana autojen toimitusajoista, ja ne tuntuvat kääntyneen jo parempaan.

 
Taajamassa ajotuntuma on varsin järkevän oloinen, miellyttävä. Myös moottoritiellä meno toimii jotenkin, mutta oma kokemukseni on, että taajamassa tämä on selkeästi mukavampi tapaus. Plussaa on annettava ehdottomasti sisätiloista, jotka on todellakin kunnossa - sisään mahtuu aikuinenkin tosi hyvin.

Isoin miinus tulee toimintamatkasta, sillä toimintamatkan osalta parempia tapauksia on olemassa. Sähköisellä Berlingolla kuitenkin pärjää hyvin silloin, kun auto ja oikea tarve kohtaavat. Yksi tämmöinen voisi olla esimerkiksi taksissa. Polttomoottoria tulee ikävä silloin, kun on tarve ajaa paljon pitkää matkaa - silloin on olemassa mahdollisuus, että ostaja suuntaakin katseensa niihin automalleihin, joissa on pidempi toimintamatka. Ajotuntuman osalta auto on jopa mukavampi kuin polttomoottoriversio - sanon tämän silti, vaikka minut on tunnettu jopa sähköautovastaisena henkilönä. Mutta toisaalta, kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, ja vain muutos on pysyvää. Päästöt on saatava painettua alas jotenkin, ja nyt on autoalalla vastuunkannon aika.

Plussaa on annettava myös Citroenin tiepalvelulle, koska aivan yllättäen jouduin soittamaan koeajon aikana tiepalvelun numeroon. Koeajolla ilmennyt ongelma ratkesi tiepalvelun auttamana nopeasti, ja matka pääsi jatkumaan. Itse en ole kertaakaan aiemmin joutunut soittamaan minkään merkin tiepalveluun, joten kokemusta näistä ei sen enempää ole. On hyvä, että ensimmäisestä kerrasta jäi positiivinen fiilis.

Auto on etuvetoinen, eikä monista sähköautoista tuttua takavetoa ole tarjolla. Myöskään nelivetoa ei ole, mutta toisaalta tällä pärjää siellä minne auto on tarkoitettukin.

Citroen Berlingon hinnat lähtee 41 940 eurosta. Kun suhteuttaa auton hinnan ja sisätilat, on se toki plussan arvoinen suoritus. Koeajettu auto löytyy Jyväskylän Käyttöauton esittelyautojen rivistä.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti