perjantai 7. huhtikuuta 2023

Blogihistoriani Mehuisimmat koeajot - Osa 3

Olen kirjoittanut autoblogiani vuodesta 2014 alkaen. Toiminta on vuosien saatossa muuttunut ammattimaisemmaksi, ja minut on ehtinyt vuosien saatossa näkemään ja kuulemaan useammassa eri mediassa - Sanomalehti Keskisuomalainen, Radio Keskisuomalainen, Suur-Jyväskylän lehti, sekä vuosina 2015 - 2022 toiminut Autovouhotus. Myös Helsingin Sanomat on kirjoittanut minusta aukeaman jutun, kun tuhannes ajamani auto tuli täyteen.

Blogihistoriani aikana olen tehnyt toisinaan erilaisia välitilinpäätöksiä. Autovouhotuksen loppumisen jälkeen olen tehnyt muutaman postauksen mehukkaimmista koeajoista. Koska kevät tulee ja harrasteautokausi on aluillaan, on mielestäni aika jälleen muistella mehuisimpia koeajoja. Nämä autot on nyt enemmän tai vähemmän harrastesarjalaisia omista arkistoistani.

Minun osalta harrasteautokausi starttaa tänäkin vuonna Helsingin Messukeskuksesta, kun lauantaina menen käymään American Car Show:ssa. Sopii tulla nykäisemään hihasta, mikäli nähdään.

BMW i8 vuosimallia 2014

 
Elettiin vuotta 2019, kun bongasin sattumalta netin automyyntipalstalta vaihtoautona myytävän BMW i8 vaihtoauton. Autoa en ollut aiemmin ajanut, joten mielenkiinto heräsi heti. Samalta istumalta säntäsin välittömästi katsomaan autoliikkeeseen autoa. Syynä oli puhtaasti se, ettei tätä BMW:n lataushybridiä liian usein näe Keski-Suomen alueen autoliikkeissä. Siispä lähdin koeajolle ja jutuntekoon.

Minun ruumiinrakenteella autoon sisälle meneminen ja pois tuleminen on oma taiteenlajinsa. Olen 170 senttinen, ja auto on minua suurinpiirtein rinnuksiin asti. Tämä on yksi niistä koeajoista, mitä varmasti tulen muistamaan vielä pitkään. BMW i8:sta on tehty myös avoversio, jollaista olisi todellakin mehukasta päästä ajamaan!

BMW i8 on sikäli jännä auto, että muut i-sarjan autot, kuten i3 ja i4, i7 ja tuleva i5, ovat täyssähköautoja - ei kuitenkaan tämä i8.

Auto oli myynnissä Jyväskylässä Rinta-Joupin autoliikkeessä.

Seat Arosa

Selasin tietokoneelta koeajamieni autojen valokuvia, ja vastaan osui hauska pieni Seat Arosa. Muistin välittömästi auton ja koeajon vuodelta 2018, joten se oli merkki siitä, että auto oli nostettava esiin tässä blogipostauksessa. En edes muista mitä autoa olin alunperin menossa katsomaan autoliikkeeseen, mutta tämä se ei ollut. Päätin välittömästi tämän auton nähtyäni, että haluan koeajaa Seat Arosaa. Siispä alkuperäinen koeajoauto sai jäädä.

Koeajo kannatti, sillä Seat Arosan koeajomahdollisuutta ei ole enää tämän jälkeen tullut. Tekniikaltaan auto on vastaava kuin saman konsernin Volkswagen Lupo. Jos itse ostaisin hauskan ja pienen auton, missä on edulliset ylläpitokulut, voisi Seat Arosa ja Volkswagen Lupo olla potentiaalisia autoja.

Olen tällä hetkellä ajanut 1196 autoa, joten on aika paljon, jos näinkin helposti muistan jonkun yksittäisen koeajon. Ennen koeajopäivää olin nähnyt Seat Arosan vain valokuvista, Volkswagen Lupo oli sentään tullut minua vastaan Jyväskylän kaduilla. En tiedä minne tämä Arosa sittemmin myytiin, mutta minä en ole tätä täällä enää nähnyt.

Auto oli myynnissä Jyväskylän Autotarvikkeella.

Toyota GR Supra

Oli vuosi 2020, ja olin juuri palannut Jyväskylään Ylläksen reissulta. Vuoden 2020 MM-ralli oli juuri alkamassa Jyväskylässä. Palasin loman jälkeen sorvin ääreen, ja lähdin kiertämään autoliikkeitä - kunnes Toyotan liikkeessä bongasin jotain mieluisaa! Toyotan GR Supra oli koeajokiertueella Jyväskylässä, joten varasin koeajon välittömästi.

Toyota GR Supra on läheistä sukua BMW Z4:lle, ja sen huomaa. Toyotaksi auto oli veikeä, sillä takavetoista polttomoottorista Toyotaa ei ollut markkinoilla hetkeen. Fiiliksen puolesta Toyota GR Supra on mieluisa tapaus, mielellään olisin ajanut tällä pidempäänkin. Moni Toyota on joskus tuntunut tylsän harmaalta, mutta GR Supra ei ole missään tapauksessa tylsä saati harmaa.

Toyota GR Supran koeajokiertue kävi tuolloin Jyväskylän OK Autossa.

Minkä minä näistä kolmesta ottaisin?

Minun tallistani voisi ihan hyvin löytyä vaikka kaikki nämä kolme autoa. Jos harvinaisuutta ajattelisin, ottaisin BMW:n tai Seatin. Jos auton tulisi olla uusi, ja haluaisi vaikkapoa leasingsopimuksen, olisi ainoa vaihtoehto Toyota. Jokaisessa listatussa autossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Listan autoista Toyota on enää ainut, mitä saa uutena.

0ma vastaukseni siihen minkä ottaisin, riippuu varmasti senhetkisestä elämäntilanteesta.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti