tiistai 11. huhtikuuta 2023

Harrastekauden aloitus: American Car Show 2023


Pääsiäisenä se jälleen alkoi minulla - harrasteautokausi 2023! American Car Show on osaltani kuulunut pääsiäisperinteisiin monena vuotena alkaen 2009. En ole tarkkaan laskuissa pysynyt siitä, kuinka monesti olen käynyt, mutta ensimmäisen kerran olin tapahtumassa vuonna 2009. Koronan takia vuodet 2020 ja 2021 jäivät luonnollisesti väliin, mutta 2019, 2022 ja nyt 2023 on tullut peräkkäin tapahtumassa käytyä. Kaikkineen tämä vuosi oli ainakin kuudes kertani tässä tapahtumassa. Koronan lisäksi muitakin välivuosia on ollut, mutta enää en usko välivuosiin ilman pakottavaa syytä.

Kaikilla käyntikerroilla juurikin American Car Show on ollut pääsyy sille, miksi menen Jyväskylästä Helsinkiin. Muistan vieläkin syyn, miksi ensimmäisen kerran tapahtumaan lähdin - olin huomannut tapahtuman mainoksen V8 Magazinesta, ja ajattelin, että ACS voisi olla kiva, haluan sinne! Suuntasin tapahtumaan silloin ensimmäisellä autollani, mikä oli vuosimallin 1989 Nissan Sunny. Enää en autoa omista, joten junaliput olin varannut jo hyvissä ajoin, jolloin sai liput ostajan kannalta parhaaseen mahdolliseen hintaan.

Vehon toimesta tapahtumassa nähtiin Mercedes-Benz SLS AMG vuodelta 2012.

Helsingissä perillä tapahtumaan on helppoa löytää - esimerkiksi junalla tullessa jää pois Pasilan asemalta, mistä on lyhyt kävelymatka Helsingin Messukeskukselle. Autolla tullessa mieleeni on jäänyt, että oli helppo päätellä edessä ajavasta autoletkasta suurimman osan menevän American Car Show:hun, joten perille pystyi navigoida ilman navigaattoriakin, vaikkei olisi mitenkään kummoista paikallistuntemusta.

Huomattavaa on ehkä myös se, että minkään muun harrasteautotapahtuman osalta minulla ei ole ollut (vielä ainakaan) näin pitkää perinnettä, kuin juuri American Car Show:n kanssa. Tapahtuma vakuutti minut kerrasta!

Karonin osastolla nähtiin esimerkiksi keltainen, KRN-1 kilpinen Chevrolet Corvette.

Yleensä olen tapatumassa ollut aina pitkäperjantaina - en oikein osaa selittää mistä se juontaa juurensa, mutta näin se on aina ollut. Tänä vuonna kävin ensimmäistä kertaa messuilla lauantaina, vaikka tapatuma on minulle tuttu reilusti yli vuosikymmenen ajalta. Voi olla, että jatkossa palaan pienen hairahduksen jälkeen takaisin ruotuun, ja messupäiväksi palautuu jälleen perjantai.

Tuttuun tapaani aloitin fiilistelemään tapahtumaa sosiaalisessa mediassa viimeistään menomatkalla - niin Linkedinissä kuin Facebookissa. Instagramiin tuli ladattua somepostaukset tapahtuman ajalta.

Tapahtumana American Car Show on järjestetty vuodesta 1978 alkaen, ja on nykyään Suomen suurin alan harrastajien pääsiäistapahtuma.  Tapahtumaa varten oli valjastettu Helsingin Messukeskuksessa tilaa 32 000 neliötä. Keli suosi, ja aurinko paistoi Helsingissä erittäin mukavasti. Ihmisiä tuntui olevan messuilla varsin mukava määrä, mikä on tietysti vain hyvä asia.

Mad of Cars -autoliike oli tuonut paikalle esimerkiksi Ferrari SF90 Stradalen.

 Ajoneuvoja tapahtumassa on näytillä laidasta laitaan - Jenkkiautot tietysti pääosassa, lisäksi omana alueenaan tuningautot ja moottoripyörät. Perinteiseen tapaan myös alan firmoja on paikanpäällä, sekä erilaisia myyntikojuja alkaen pienoismallikauppiaista. Itse ostin yhdeltä pienoismallikojulta omaan kotiani hyllyn päälle kolmannen 1:24 kokoisen Ferrarin pienoismallin. Ferrarin tuon kokoluokan pienoismalleja on varsinkaan Jyväskylästä ollut todella vaikea löytää, koska Ferrari on brändistään todella tarkka, myös pienoismalliautojen osalta.

Autojen lisäksi messutapahtumassa oli muutakin oheisohjelmaa - esimerkiksi livemusiikkia ja showpainia! American Car Show on toistaiseksi ainut paikka, missä olen nähnyt showpainimatsin oikeassa elämässä. En oikein tiedä mitenkä se liittyy tapahtuman teemaan, mutta onpahan muuten suhteellisen brutaalia settiä - huh huh!

Miksi sitten minä tykkään käydä tämmöisissä tapahtumissa? Syy on puhtaasti sosiaalinen, sillä alan piireissä minulla on paljon tuttuja. Kaikki on jaettuna paljon mielekkäämpää, kun harrastekalustoa on ensin rakenneltu ja puunattu talven yli talleissa joko yksin, tai pienellä porukalla. Ilman sosiaalista puolta en näkisi tämmöisessä tapahtumassa paljoa järkeä. Autojen lisäksi tärkeää on toinen ihminen, ja tämmöinen tapahtuma kokoaa hyvin yhteen samanhenkistä porukkaa.

Carvista oli RAM:in maahantuojana osastollaan RAM malliston kanssa

Mikä tämän vuoden tapahtumassa oli parasta? Mielestäni tapahtuman järjestäjä oli tehnyt hienoa työtä, ja tapahtuma oli tänäkin vuonna hienosti toteutettu. Autohullu messukävijä sai tapahtumassa paljon silmänruokaa ja samanhenkistä seuraa, joten ennakkoon ostetun 25 euron messulipun hintaan sai vastinetta. Ennakkolippu oli muutaman euron edullisempi kuin ovelta ostettu lippu. Lisäksi sisäänpääsy nopeutui ennakkolipulla, koska ainakin lipputiskille oli jonoa ainakin minun tullessa paikalle.

Vaikka autot ja päästöt ovatkin nykyään lähes kirosanan maineessa, on hienoa nähdä, kuinka harrasteautoilu elää ja voi hyvin. Omalta osaltani en jaksa uskoa harrasteautoilun kuolemaan ainakaan vielä hetkeen - kyllä harrasteautoilulle vielä oma paikkansa varmasti löytyy.

American Car Show on jatkossakin osana minun pääsiäisperinteitäni, tavataan tulevinakin vuosina tapahtumassa ja moikataan!

Suosittelenko minä tapahtumaa toisille? Jos harrasteautoilu kiinnostaa, niin todellakin.

Moottoripyöristä moni oli rakenneltuja.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti