keskiviikko 19. huhtikuuta 2023

Mikä ihmeen Truckmasters? Koeajossa kuorma-autoksi muuttunut Toyota Land Cruiser


Viimeaikoina on otsikoissa ollut kuorma-autoksi muutetut autot. C-kortillisiksi on aiemmin muutettu Euroopassa myytäviä pick-upeja, kuten Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Isuzu D-Max, sekä Truckmastersina myytävä Toyota Hilux. Nyt on ollut kyse muustakin, kuten Toyota Land Cruiser, Mercedes-Benz GLS ja kuorma-autoversiona kummajainen Mercedes-Benz Vito - näistä on myös saanut C-kortillisia muunnelmia, ja syynä on puhtaasti verotekninen kikkailu. Auto on silloin viisipaikkaisenakin autoverovapaa.

Kun bongasin Jyväskylässä Toyotan jälleenmyyjän pihassa Land Cruiserin, jossa komeili keulalla Truckmastersin logo, viimeaikaiset otsikot tulivat mieleeni. Truckmastersin tuotteet olivat aiemmilta juttukeikoilta tuttuja, sillä olin tutustunut heidän tuotteisiinsa aiemmin Toyota Hiluxin muodossa. Truckmastersilla on ideana muuttaa kuorma-autoiksi jo olemassaolevia autoja, ja nyt heidän mallistosta löytyy Toyotalta kaksi järeää maastoautoa - Hilux ja Land Cruiser.


Kävin tälläkin kertaa pyytämässä myyjältä auton avaimet. Olin toki ajanut Toyotan Land Cruiseria aiemminkin, mutta siitä oli jo jokunen vuosi aikaa. Viimeksi ajamani Land Cruiserin vuosimalli oli 2013, joten oli mukavaa päästä myös todentamaan, minkälaisia muutoksia autoon on tullut noin kymmenessä vuodessa.

Päällisin puolin katsottuna auto näyttää aivan tavalliselta Land Cruiserilta. Silmiin pistää lähinnä Truckmastersin markkinointiviestintä, esimerkiksi logo auton perässä ja keulassa. Ratissa oleva Toyotan logo muistuttaa auton alkuperästä. Pohjimmiltaanhan tämä on Toyota, ja myydään uutena Toyotan liikkeen kautta. Jos ei ole tarkkana, saattaa äkkiä mennä sekaisin B ja C1 kortilliset versiot - tieto selviää rekisteriotteelta. Auto rekisteröidään luokkaan N2G, mikä tarkoittaa suomeksi C1-ajokortin vaativaa kuorma-autoa. Jos peruspaku rekisteröitäisiin kuorma-autoksi, rekisteröitäisiin se luokkaan N2, nyt lisänä oleva G kirjain taas viittaa siihen, että autolla pääsee pahemmasta paikasta.

Kuorma-auto tästä on saatu nostamalla kokonaispaino 3505 kiloon. Kokonaispainon korotus on saatu aikaan taka-akselin muutoksilla. Lisäksi on täytynyt asentaa myös rajoitin. Suurin sallittu perävaunun vetopaino on 3000 kiloa, mutta on hyvä muistaa, että tapauksista riippuen tarvitaan ajokortissa merkinnät C1E tai CE. B-kortillisessa Land Cruiserissa vetohommiin riittää aina ajokortin merkintä BE, eikä muuta tarvita.

Takaa saa auki vaikkapa vain takaikkunan, jos tilanne niin vaatii.

Auto lähtee napista käyntiin, ja autosta löytyy vielä perinteinen käsijarrukahva. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Land Cruiser on iso auto, ja sen huomaa, sillä sisätilat on melkoisen isot. Taajamassa auto on melko helppo ajettava, eikä ongelmia ilmene. Myös moottoritiellä meno on mukavuusalueen rajoissa, joskin rajoittimen takia ohitettavia riittää. Paljon pitkiä matkoja ajavan kannattaa toki itse miettiä oma autontarve, haluaako ostaa autonsa B kortillisena vai C1  kortillisena, koska B kortillisella saa ajaa rajoitusten mukaan myös moottoritiellä. Silloin matka-aika esimerkiksi Lapin lomareissuilla on helposti tunnin nopoeampi.

Viisipaikkaisen Toyota Land Cruiserin saa halvimmillaan 105 872 eurolla. Kun autonsa ostaa C-kortilliseksi muunnettuna, hinta on sen jälkeen enää 77 558 euroa. Mainitut hinnat sisältävät ALV:n. Hintaero rupeaa nätisti sanoen olemaan tavallisen duunarin vuosipalkan verran, saattaa käydä mielessä erilaisten vaihtoehtojen miettiminen. Se mihinkä kukakin sitten päätyy, on jokaisen itsensä mietittävissä.


Itse ainakin mielenkiinnolla odotan, milloinka nämä kuorma-automuunnokset veronkiertomielessä lopetetaan, vai annetaanko asian vain olla ja jatkua? Selvää kuitenkin tuntuu olevan, että kuorma-automuunnoksien tekeminen tulee jatkossakin jatkumaan niin kauan, kun niiden veroedut sallitaan.

Kuka tämmöisen kuorma-autoversion sitten ostaa? Voisin kuvitella, että yrittäjät, varsinkin koneyrittäjät on yksi potentiaalinen kohderyhmä, jolle tämän luokan auto uppoaa täysin. Heillä on monesti C-kortit valmiina, mielenkiintoa autoja ja koneita kohtaan, sekä firmat, jotta autosta saa vähennettyä ALV:n. Toisaalta ihmisten kanssa kuorma-automuunnoksista jutellessa on saattanut tulla puheeksi kyseisen toiminnan eettisyys, sillä ilman verohyötyä näitä ei tehtäisi. On jännä ajatella, että kyseessä on tavallaan laillinen veronkierto.

Tämä auto löytyy Jyväskylästä OK Auton esittelyautojen rivistä. Www.okauto.fi

 Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti