perjantai 14. huhtikuuta 2023

Viikon uutuus - Koeajossa Hyundai Ioniq 6

 
Selasin tylsyyttäni sosiaalista mediaa. Vastaan osui autoliikkeen somepäivitys, että Hyundai Ioniq 6 on heillä joskus lähiaikoina, ja ennakkomyynti on jo alkanut. Myös koeajo olisi ollut mahdollista varata. Kuvien perusteella auto vaikutti vähintään mielenkiintoiselta, ja olin kiinnostunut koeajosta. Asia lopulta unohtui ja hautautui muiden asioiden alle.

Pääsiäisen jälkeen tiistaina lähdin kiertämään autoliikkeitä, ja etsimään jutun aiheita. Hyundain liikkeen pihassa seisoi musta Ioniq 6, ja muistin välittömästi sen, mitä olin kerennyt unohtaa. Siispä koeajoaika oli sovittava välittömästi. Auto näytti silmääni vähintään yhtä hyvältä mitä kuvissa, joten odotukset olivat melkoisen kovat.

Jos Hyundai Ioniq 5 säväytti kulmikkaalla muotoilullaan, ja pikselimäisillä yksityiskohdillaan, niin säväyttää yksityiskohdillaan myös Ioniq 6. Uutuus on muotoilultaan pehmeä ja sulavalinjainen, mutta 5:sta tuttu pikselimäisyys on tallella. Myös kuljettajan paikalla Ioniq 5 ja Ioniq 6 ovat keskenään samantyylisiä. Ioniq 6:ssa on myös virtuaalipeilit, eli tavallisia sivupeilejä autossa ei ole lainkaan. Virtuaalipeilit tarkoittavat sitä, että peilien tilalla on kamerat ja näytöt. Vastaavaa on nähty myös Audilla, sekä Mercedes-Benzillä kuorma-autoissa.

Hyundai Ioniq 6 on tarjolla takavetoisena ja nelivetoisena. Nyt on kyse nelivetoisesta, ja tehoiltaan jytkymmästä mallista. Potkua konehuoneesta löytyy nyt 325 hevosvoimaa. Ajoakun koko on 77 kilowattituntia. Auton ostaminen on tehty helpoksi, sillä akkukokoja ja varustetasoja on tarjolla vain yksi, valittavaksi jää lähinnä vetotapa ja madollisesti lisävarusteita. Se mikä on ostajan kannalta kuitenkin hyvä tieto, on se, että auton perään saa laittaa 1500 kilon painoisen peräkärryn. Edelleen Suomen teillä liikkuu säköautoja ja hybridejä, joihin ei ole tarjolla minkäänlaista vetokoukkua.

170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon kohdilleen mielekkäästi. Ajoasento säädetään sähkösäätöjen kautta. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kun kokoiseni kuljettaja on saanut hyvän ajoasennon, mahtuu myös takapenkille hyvin.

Taajamassa auto on mielekäs ajaa, valittaa ei voi. Suurin totuttelua vaativa asia on virtuaalipeilit, sillä itselleni nyt oli ensimmäinen kerta, kun ajoin tämmöisellä autolla. Listallani on jo 1197 autoa, joten perinteisiin peileihin on jo kerennyt vahvasti tottua. Mielessä kävi myös, että jos Ritari Ässä vaihtaisi Trans Amistaan Hyundaihin, olisi malli ehdottomasti Ioniq 6!

Myös moottoritiellä meno on toimivaa, mutta ehdottomasti taajamassa sähköauto on taloudellisempi, koska moottorijarrua pystyy hyödyntämään. Toimintamatka on 519 kilometriä, joten myös sen osalta auto rupeaa olemaan arkikäyttöön kelvollinen. On toki hyvä muistaa, että talvella pakkasherra ottaa toimintamatkasta osansa, ja laturilla joutuu käydä jopa selvästi useammin.


Itse pidän autossa ehdottomasti siitä, että se on niin selkeästi oma itsensä, eikä todellakaan ole mitenkään kopiokoneella tehty. Tämmöisiä autoja tarvitsisi todellakin lisää markkinoille, jotta bloggaajan mielenkiinto pysyisi yllä! Tähän voisi laittaa vaikka hymynaaman.

Hyundai Ioniq 6 on hyvä auto silloin, kun auton pitää samaan aikaan kampittaa arjen harmautta, ja toimia tavallisessa arjessa. Toki noin kymppitonnin edukkaammin saisi myös muitakin toimivia sähköautoja, kuten Nissan Ariya sekä Volkswagenilta ID.4 ja ID.5, mutta uskon Hyundai Ioniq 6:n löytävän silti oman ostajakuntansa, koska mainitut sähköautomallit painivat senverran eri sarjassa. Vaikka mainitsemani verrokkiautot ovatkin pykälää suurempaa kokoluokkaa, on Hyundai Ioniq 6:ssa kuitenkin yksi selkeä etuus moneen muuhun sähköautoon - se tukee 800 voltin latausjännitettä, minkä avulla ajoakku on mahdollista saada ladattua nopeammin täyteen. Vastaavaa 800 voltin latausjännitettä tukee esimerkiksi Porsche Taycan, mikä taas painii selkeästi eri hintaluokassa Hyundai Ioniq 6:n kanssa.


Noin parin tunnin koeajolenkki ei sisältänyt vielä kovin isoa pätkää huonompia teitä, joten pidemmän koeajon tulen tekemään joskus ajan kanssa.

Hyundai Ioniq 6 maksaa takavetoisena 60 390 euroa, ja nelivetoisena 65 390 euroa. Auto löytyy Jyväskylän Autotarvikkeen esittelyautojen rivistä / www.jklauto.fi


 Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti