maanantai 20. marraskuuta 2023

Koeajossa Hyundai Kona Electric

Tämä postaus on saanut odottaa itseään luvattoman kauan. Ennenkuin lumet tulivat Jyväskylään, koeajossani oli uudistunut Hyundai Kona electric. Ennen lumien tuloa otetut kuvat kieltämättä näyttävät jo vanhoilta, mutta blogiin sisältöä on saatava. Juttua kirjoittaessa Jyväskylän keli on jo talvinen, ja kieltämättä senkin takia uusi koeajolenkki autolla olisi paikallaan. Talvikoeajo on hieman eri kuin kesäkoeajo, tai syksyn koeajo.

Hyundai on aina osannut tehdä hyviä käyttöautoja, ja on hyvä esimerkki siitä, että hyvän käyttöauton ei ole aina pakko tulla Saksasta tai Japanista. Hyundai Konasta on tarjolla myös hybridi, mikä löytyi myös autoliikkeen esittelyautojen rivistä ennen tätä sähköautoa. Koeajoa kuitenkin odotin niin pitkään, että sähköauto saatiin koeajettavaksi. Tähän on syynsä, sillä muutos autoalalla on väistämätöntä.

Ulkonäöllisesti uuden Hyundai Konan erottaa vanhasta, sillä uusiksi on mennyt silmämääräisesti arvioiden kaikki mahdollinen - paitsi nimi. Tykkään Konan muotoilussa siitä, että se erottuu selkeästi kilpailijoistaan. Nykyään moni automalli tuntuu ja näyttää samalta, koska konserniyhteistyö on monta kertaa vähintään selvää. Hyundailla myös esimerkiksi Ioniq 5 ansaitsee erityismaininnan rohkeasta muotoilusta. Kona ei ole muotoilultaan kuitenkaan aivan niin retro kuin mainittu Ioniq 5, jollaista olen joskus aiemmassa vaiheessa päässyt koeajamaan.

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevyyden rajoissa kuntoon. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää ja loogista, kaikki löytyy sopivilta paikoiltaan. Taajamassa Hyundai Kona on varsin leppoisa ajettava, eikä moitteen sijaa ole. Myös moottoritiellä meno toimii, vaikka taajamassa sähköauto on taloudellisempi. Sisätilojen osalta auto on senverran hyvällä mallilla, että myös lapsiperheen mummolareissutkin onnistuvat hyvin. Esimerkiksi takapenkille mahtuu hyvin.

Hyundai Kona electriciin on tarjolla kaksi erilaista ajoakkua - 48 kilowattituntia ja 65 kilowattituntia. Koeajoautossa on näistä jälkimmäinen. Isomman ajoakun kanssa autossa on tehoa 217 hevosvoimaa, pienemmän ajoakun kanssa 156 hevosvoimaa. Varustetasoja on tarjolla kolme - Comfort, Style ja Premium, nyt autossa on Premium. Myös vetokoukku on mahdollista valita mukaan, isommalla ajoakulla sallittu vetopaino on 750 kiloa, kun taas pienemmällä 300 kiloa. Auto on etuvetoinen.

Koska Koreasta tulee parikin potentiaalista käyttöautoa - Kia ja Hyundai, kumman minä valitsisin? Hyundai Konan sisarmalli on Kia Niro, jollaista olen myös joskus aikaisemmassa vaiheessa ajanut. Se kumpi sopii paremmin käteen, selviää käymällä koeajolla. Autovalintaan vaikuttaa vahvasti omat mieltymykset, elämäntilanne ja maksukyky.

Nykyään moni auto on hyvä ajettava, ja on mahdolista, että päätyisin Kian ja Hyundain välillä siihen, kummassa on taitavampi myyjä. Silloin kun tuote on hyvä ja kunnossa, fiiliskysymykset ratkaisevat paljon. Hyundai Kona electric maksaa halvimmillaan 39 990 euroa.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti