keskiviikko 1. marraskuuta 2023

Jou! Koeajossa Nissan Juke

Oli perjantai. En tiennyt mitä tehdä. joten lähdin kiertämään autoliikkeitä. Saavuttuani Nissanin liikkeeseen, silmään pisti Juke - Nissan Juke. Koska keli oli kohdillaan, päätin lämpimikseni tiedustella koeajoa. Se järjestyi samalta istumalta. Juke on Qashqaita pienempi, hassun hauskasti muotoiltu auto. Siitä joko tykkää tai ei. Itselläni on Nissanista varsin kotoisat fiilikset, koska kaksi ensimmäistä omaa autoani olivat Nissaneita. Varsinkin ensimmäisellä omalla autollani, vuosimallin 1989 Nissan Sunnyllä, päästelin menemään 50 000 kilometriä, ennenkuin se ruostui niin puhki, että kyllästyin jokavuotiseen hitsaamiseen ennen katsastusta tai katsastuksen jälkeen. Luottamus Nissaniin oli löytynyt ja edelleen tallella.

Jukesta on saatavilla myös hybridimalli, mutta nyt konepellin alla mylvii bensakone - kyllä, edelleen näinä päivinä, jolloin liikenteen sähköistyminen on päivän sana. Moottorin tilavuus on tasan yksi litra. Tehoa löytyy 114 hevosvoimaa. Vaihteistona on automaatti, koska uudet manuaalivaihteiset autot on nykyään selkeässä vähemmistössä. Autossa olevan varustetason nimi on N-Connecta. Koska autoja on kiva testata myös hieman pidemmillä ajolenkeillä, otin suunnaksi Konnevedellä sijaitsevan Mierontien. Ajattelin palkita itseäni ja laittaa elämäni risaiseksi. Siispä perillä ostin itselleni pullan ja Colan. Mierontie on itselleni tuttu paikka jo useamman vuoden takaa, jolloin opin paikan eräältä tutultani.

Taajamassa auto on leppoisan mukava ajaa, eikä valittaa voi mistään. Fiilis on alkuun hieman jännä, koska noh, nykyään suurin osa uusista autoista on vähintään hybridejä, koska liikenne on viimevuosina ollut voimakkaasti sähköistymässä. On ollut jännä seurata, kuinka paljon automaailma on muuttunut vuodesta 2014, jolloin aloitin kirjoittamaan tätä blogiani. Juke hoitaa kuitenkin bensakoneisenakin homman loistavasti kotiin, kun ajatukseen sähköisen voimalinjan puutteesta vain tottuu. Osaan paremmin kuvitella vanhemman auton ilman sähköistä voimalinjaa, mutta uusi on aina uusi, hieman toinen.

Myös moottoritiellä meno on varsin toimivaa. Vaihteisto vaihtaa toimivan oloisesti, löytäen vaihteen mukavuusalueen sisäpuolelta. Jos auton pääsääntöinen käyttäjä on lapsiperhe, saattaa olla hyvä idea katsoa isompaa Qashqaita. Mutta jos auto menee pääasiallisesti esimerkiksi työmatkakäyttöön, saattaa myös Jukella pärjätä hyvin. Selvää on, että jos bensakoneista autoa tekee mieli, niin autonsa kannattaa mennä tilaamaan nyt, kun sellaisia vielä on saatavilla. Voi tosin olla, että polttomoottorille on luvassa jatkoaikaa ihan siksi, koska sähköbensaa on ruvettu myymään myös Suomessa. Vaikuttaakohan sähköbensa kuinka autoilun tulevaisuuteen? Oma arvioni on, että jos saatavuus ja hinta on kohdillaan, mahdollisesti.

Odotan sitä, että autoliike saa Jukesta hybridin ajoon, jolloin pääsen talviolosuhteissa ajamaan Jukella edes kerran. Moni uusi tai uudehko auto loistaa silloin kun ei ole talvi, mutta nyt saatiin Keski-Suomeen lumet koeajon ja jutun julkaisun välillä.

Nissan Juke maksaa halvimmillaan 23 185 euroa.

Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti