perjantai 27. lokakuuta 2023

Viikon vaihtari - Koeajossa Infiniti FX35

Oho! Siinä oli ensimmäinen ajatukseni, kun bongasin kotini lähellä olevasta autoliikkeestä Infinitin! En ollut aikaisemmin ajanut Infinitillä metriäkään, en edes istunut sellaisen sisällä, joten autoa oli todellakin lähdettävä katsomaan. Olen erittäin paatunut automies, joten ei ole enää täysin selvää, että näillä kilometreillä löytyisi ajettavaksi automerkki, jollaista en ole ajanut metriäkään elämäni aikana. Jos minulle löytyy ajettavaksi jokin automerkki, jollaista en ole vielä ajanut, on kyseessä varmasti suht harvinainen auto. Infiniti täyttää tämän määreen mennen tullen ainakin Suomessa. Jos mopoauto lasketaan mukaan, ajettuja automerkkejä on listallani nyt 57.

Mutta mikä ihme on Infiniti? Kyseessä on Nissanin luksusmerkki, joka on suunnattu varsinkin Amerikan markkinoille. Keajopäivänä Infinitejä löytyi Suomesta netin myyntipalstoilta kaikkineen 7 kappaletta, ja ne kaikki ovat tuontiautoja. Autoliikkeestä löytynyt ja koeajoon lähtenyt auto oli Infiniti FX35, jossa moottorin virkaa hoitaa 3,5 litrainen V6 - tottakai bensakoneella. Tehoja löytyy 280 hevosvoimaa, päästöjä 289 grammaa sadalle kilometrille. Vaihteistona on automaatti, ja auto on nelivetoinen. Auton vuosimalli on 2007, ja ajettu sillä on jo 239 000 kilometriä.

Ajoasento löytyy täysin sähkösäätöjen kautta. 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon mieluisaksi. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kun säätää rattia kohdilleen, tuntuu jännältä se, että mittaristokin liikkuu samalla! Kun auton lopulta käynnistää, tarjoilee kutoskone varsin uskottavan ja mieluisan äänimaailman. Valittaa ei voi. Taajamassa meno on varsin mukavaa, vaikka autolla rupeaakin olemaan jo ikää jonkun verran. Arkikäyttöä ajatellen myös takapenkki on järkevän kokoinen, ja siellä viihtyy myös aikuinen.

Moottoritiellä meno on varsin toimivaa, paketti on toimivan oloisesti balanssissa. Paketti vaikuttaa kokonaisuutena ajatellen toimivalta senkin jälkeen, kun moottori on ajettu lämpimäksi. Ainoa sanominen tulee kuljettajan puolen sivulasista, minkä sähkömekanismi tuntuu helposti vekslaavan ikkunaa ylös alas, kun ikkunan yrittää laittaa kiinni. Kokonaisuutena ajatellen auto on kuitenkin ikäisekseen ja kilometreihin nähden järkevässä kunnossa.

Infiniti FX35 maksaa 8880 euroa. Jos mietitään sitä, ostaisinko mieluummin Teslan tai vanhan Infinitin, ostaisin mieluummin vanhan Infinitin, ja 100 000 eurolla bensaa. Koska Tesloja näkee kotinurkilla oleellisesti enemmän kuin Infinitejä, löytyy Infinitistä sen takia oleellisesti enemmän fiilistä. Auto on tuotu Suomeen vuonna 2018. Toisaalta on hyvä, ettei kaikkia automerkkejä näe Suomessa liikaa, jotta paanuteellakin automiehellä riittää vielä autounelmia ainakin vielä hetkeksi.

Muiden myynnissä olevien Infinitien hintoja katsellessa huomaa, että autojen hintataso on noin kymppitonista ylöspäin. Muita myynnissä olevia malleja on esimerkiksi QX ja EX.

Ensimmäisestä ajelusta Infinitillä jäi hyvä fiilis. Tuttavapiirissäni on Nissan-ihmisiä, joten koen, että tämän koeajon jälkeen minulla jäi heille jotakin kerrottavaa. Kenelle minä suosittelen Infinitiä? Jos olet fanaattinen autoihminen, niin silloin sinulle! Jos olet järkevää autoilua kannattava henkilö, suosittelen silloin ajamaan Skoda Octavialla.

Ja lopuksi vielä, avatkaapa minulle, mistä toi Infinitin logo juontaa juurensa?

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti