perjantai 20. lokakuuta 2023

Uutta ja aivan mahtavaa - Koeajossa Mercedes-Benz E300e

Mercedeksen uusi E-sarjalainen oli jälleen auto, jollaisen koeajo olin odottanut kuin kuuta nousevaa. Varsinkin merkkiasiantuntijat huomaavat vanhan ja uuden erot heti, mutta tuttuja Mercedeksen piirteitä on havaittavissa varisnkin silloin, kun menee istumaan kuljettajan paikalle. Ensimmäisen kerran otin Mercedeksen uudesta E-sarjalaisesta tyypit syksyn koeajokiertueella, mutta jutuntekoon pääsin kunnolla vasta hetkeä myöhemmin.

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja penkin säätöihin löytyy napit Mercedekselle tyypillisesti ovesta. Myös ratin osalta säädöt on sähköiset. Hallintalaitteiden sijoittelu toimivaa, ja moni asia on uudempia Mercedeksiä ajaneelle jo ennestään tuttua. Ratin vasemmalta puolasta löytyy digimittariston säädöt, oikealta puolelta oikeanpuoleisen näytön säädöt. Vaihteet on Mercedekselle tyypillisesti viiksessä. Autojen digitalisoitumisessa on se mukava puoli, että nyt kun olen Mercedeksen järjestelmiä oppinut käyttämään, niin esimerkiksi mittaristoa saa mukautettua mieleisekseen. Myös mittariston kautta saa näkyviin haluamansa datan.

Tuntuu että aiemmin autojen ajettavuudessa oli isompia eroja kuin nyt, nykyään eroja löytyy enemmän autojen ohjelmistoista, koska bloggaajaurani aikana digitaalisten ominaisuuksien määrä on kasvanut uusissa autoissa valtavasti. Olen kirjoittanut blogia vuodesta 2014 alkaen. Automaailma on muuttunut noin kymmenessä vuodessa paljon, ja muutos tulee edelleen jatkumaan, koska päästömääräykset ajan kanssa väistämättä kiristyvät.

Taajamassa ajotuntuma on leppoisan miellyttävä, eikä valittamista ole. Varsinkin sähköllä ajotuntuma on hiljainen ja todella tasainen! Pelkällä sähköllä pääsee ajamaan optimioloissa noin sata kilometriä. Paketti on miellyttävästi balanssissa. Homma toimii hyvin myös moottoritiellä. Polttomoottorin ja sähkömoottorin kautta tehoa saadaan irti yli 300 hevosvoiman edestä, mikä riittää arkikäyttöä ajatellen sopivasti.

Myös auton äänentoisto on varsin uskottavalla tasolla. Maahantuojan tuotepäällikkö esitteli koeajokiertueella äänentoistoa mielellään, ja sitä koeponnistettiin oikein huolella parkkipaikalla. Dolby Atmos mudossa oleva ääni on erittäin vakuuttava, eikä häviä Finnkinon elokuvateatterille pätkääkään! Hauska ominaisuus on lisäksi se, kun auto tottelee puhekomentoja - tosin vain englanniksi. Puhekomennot on aloitettava sanomalla "Hey Mercedes", ja sen jälkeen voi vaikkapa kysyä, "How you think about BMW?". Vastaavaa voi kysyä vaikkapa Audista, ja vastauksiin on piilotettu kuitteja kilpailijoille. Tästä olen jakanut esimerkkivideon sosiaalisen median kanaviini.

Mallimerkintä E300e tarkoittaa sitä, että auto on lataushybridi ja bensakoneella. Konepellin alla mylvii kaksilitrainen ja neljäsylinterinen polttomoottori. Kaukana alkaa olemaan ne ajat, jolloin Mercedeksissä mallimerkinnän numerosarja kertoi moottorin litratilavuuden. Mallimerkinnän numerosarja nykyään lienee jotakin korkeampaa matematiikkaa, mitä minä en vielä ymmärrä. Esimerkiksi mallistossa oleva E400e on myös kaksilitraisella bensakoneella, josta on vain otettu enemmän tehoa ulos.

Halvimmillaan uusi E300e maksaa 77 314 euroa. Jos autonsa haluaa dieselkoneella, jää hinnaksi enää 68 345 euroa. Paljon rahaa toki, mutta rahalle saa vastinetta. Uusi E-sarjalainen on hieno auto ajaa, jos tähän maailmantilanteeseen vielä polttomoottoriauton haluaa ostaa. Tai no hybridejähän kaikki uudet E-sarjan Mercedekset nykyään on.

Auton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti