tiistai 3. lokakuuta 2023

Mukavaa kyytiä Ranskasta - koeajossa Citroen C5X

Nykypäivän mittapuulla Citroen C5X on jännä tapaus. Ford Mondeo ja moni muu saman kokoluokan auto on tässä maassa kuopattu, koska maastoautot ja crossoverit myyvät hyvin. Citroen on päättänyt mennä vastavirtaan ja julkaista C5 kokoluokan farmarin takaisin - tosin kevyesti maastomeikattuna. Idea on sama mitä tarjoilee Volvo XC70 ja Audi A6 Allroad. Pääsin ajamaan Citroenin C5X:ää ensimmäisen kerran kesällä 2022, ja nyt kun kamerarepusta löytyi uusi Gopro, oli mielenkiintoista tehdä koeajo uudelleen. Nykyisellään Citroenilla on tarjota C5:stä parikin eri variaatiota - C5X:n lisäksi C5 Aircross. Myös Aircrossilla on tullut ajettua ja toimivaksi todettua.

Ajoon lähtenyt auto oli lataushybridi, joten päästöt on saatu pienennettyä vain 27 grammaan sadalle kilometrille. Pelkällä sähköllä pystyy päästelemään 55 kilometriä, joten kaupungissa ja taajamassa pärjää sähkölläkin. Talvella pakkasherra ottaa osansa, joten silloin latauspisteellä joutuu käymään useammin. Sähkömoottorin ja bensamoottorin yhteisteho on 225 hevosvoimaa, mikä riittää käytännössä arkiajoon hyvin.

Taajamassa Citroen C5X on leppoisa tapaus ajaa. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille käsisäätöjen kautta mallikkaasti kohdilleen, valittaa ei voi. Varsinkin pelkällä sähköllä ajaessa kyyti on miellyttävän hiljainen ja tasainen. Myös moottoritiellä meno on mukavaa - valittaa ei voi. Koeajon aikana kävin Korpilahden Satamakapteenissa kahvilla, joten autoa tuli isommallakin tiellä testattua. Mikään ei pistä autossa häiritsevästi silmään.

Citroen C5X:n parasta antia on tavallinen arki silloin, kun arkeen tarvitsee miellyttävän ja hyvillä sisätiloilla varustellun käyttöauton. Myös valkoinen väri sopii autoon mallikelpoisen hyvin. Jos itse olisin ostamassa Citroen C5X:ää, ostaisin oman autoni juuri tällä valkoisella sävyllä. On myös helppo kuvitella Citroen C5X esimerkiksi taksikäyttöön.

On hyvä että Citroen C5X löytyy nyt mallistosta, jotta on olemassa massasta erottuvia ja arkikäyttöön toimivia automalleja. Moni auto tuntuu liian samanlaiselta, ja siksi vaikuttavat olevan vähintään tylsiä. Citroen ei ole ainakaan tylsä.

Koeajetun auton hinta on 55 204 euroa. Halvin lataushybridi lähtee hinnaston mukaan omaksi 50 729 eurolla.

Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti