keskiviikko 25. lokakuuta 2023

Parempi kuin koskaan ennen - Koeajossa Toyota Prius

Kun aikoinaan suoritin Valokuvaajan ammattitutkintoa, muistan opettajan kommentoineen, että "kamalaa jos auto on keltainen, ja jokin muu kuin Lamborghini". Kun katson uutta Toyota Priusta, tietysti keltaisena, on uhmattava tuota kommenttia, ja todettava keltaisen värin sopivan autoon hyvin. Muutenkin pidän uuden Priuksen muotoiluja varsin onnistuneena. En tiedä mitä Toyotan taikapajalla on tehty, mutta selkeästi kuitenkin jotakin.

Uusi Prius on niin houkuttelevan näköinen, että on todellakin käytävä hakemassa auton avaimet. Auto suoraan sanottuna kutsuu ajamaan! Omissa asenteissani Toyota on perinteisesti ollut teknisesti hyvä ja toimintavarma auto, mutta tylsän harmaa, ostohalut on pitänyt hakea muualta. Prius vaikuttaa selvästi olevan tähän poikkeus! Auto näyttää haluttavalta - niin haluttavalta, mitä arkiauto voi vain olla.

Sama haluttava linja jatkuu auton sisällä. Ajoasento löytyy kohdilleen käsisäätöjen kautta, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. 170 senttinen koeajokuski ei voi valittaa. Kaikki vaikuttaa olevan arkikäyttöä ajatellen varsin kohdillaan. Pakko korostaa, että tämä on täysin oma mielipiteeni, Toyotan maahantuoja tai jälleenmyyjä eivät ole maksaneet, lahjoneet tai ympäripuhuneet minua. Myös takapenkillä on aikuisenkin ihmisen hyvä olla, ja tavaratila on arkikäyttöä ajatellen järkeävästi muotoiltu.

Taajamassa auto on miellyttävä ja hiljainen ajaa, koko paketti on hyvin balanssissa. Myös moottoritiellä meno on varsin toimivaa, eikä valittamista löydy. Jos ajaisin edellisen korimallin Priuksella, auto todellakin menisi tämän neprusteella heti vaihtoon - en epäröisi asiaa hetkeäkään! Prius on mielestäni haluttavin tämän hetken uusi Toyota, mitä Euroopan markkinoille on saatu.


Myös pelkällä sähköllä auto kulkee hyvin, sillä optimioloissa sähköllä voi ajaa noin 70 - 80 kilometriä. On hyvä huomioida, että talvella pakkasherra ottaa tästä osansa. Syy sille, miksi Toyota ilmoittaa toimintamatkan tuollaisella toleranssilla, löytyy eri varsutetasojen mukana erilaisista varusteista. Esimerkiksi vanteet on eri varustepaketeissa eri kokoa - Active varustetason mukana toimitettavat vanteet on 17 tuumaiset, Style ja Premium varustetasoissa 19 tuumaiset.

Toyota Prius on mennyt kaikkineen täysin uusiksi, ja sen huomaa.

Tällä kertaa Toyota Prius saapuu myyntiin vain lataushybridinä. Siihen syy on puhtaasti siinä, että päästöt on saatava alas. Näin on päästöt saatu painettua jopa 11 grammaan sadalle kilometrille. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen bensakone, joten ilman sähköistä voimalinjaa päästöt olisivat selkeästi isommat. Tehoa löytyy 223 hevosvoimaa.

Latasin koeajolta kuvamateriaalia LinkedIniin heti tuoreeltaan. Näyttökertoja tuli minun mittapuulla varsin hyvin, ja autosta saatiin aikaan hyvät keskustelut. Uutuuden suurin puute tällä hetkellä vaikuttaa olevan se, että vetokoukkua ei ole tarjolla. Markkinoilla kuitenkin on jo hybridejä ja täyssähköautoja, joilla peräkärryä saa vetää. Jos tämän asian kanssa pystyy elämään, Prius tarjoaa paljon vastinetta rahalle. Vielä kun malttaa odottaa vuoden tai pari, niin tämänkin korimallin Priuksia rupeaa pikkuhiljaa ilmaantua vaihtoautoina myyntiin, joista kalleimmat kilometrit on ajettu pois.

Toyota Prius maksaa halvimmillaan 43 939 euroa. On helppo kuvitella, että autolla ajaa esimerkiksi taksiyrittäjä, tai lataushybridiä arvostava työmatkalainen. Miksei myös lapsiperhe silloin, kun auton ei ole pakko olla farmari.

Tästä on hyvä jatkaa. Toyota näytti jälleen kerran omaavansa kyvyn tehdä hyviä ja toimivia autoja. Kunhan on muistanut tankata autonsa, ongelmaa ei pitäisi olla.


Auton lainasi: Ok Auto, Jyväskylä / www.okauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti