tiistai 10. lokakuuta 2023

Tutustumisen arvoinen auto - Mercedes-Benz G 400d

Ferrarin lisäksi on olemassa yksi toinenkin auto, johon olen aina halunnut päästä tutustumaan tarkemmin. Se on Mercedeksen G-sarja, jollaista ei näe Keski-Suomen alueella ainakaan liian usein - toisinaan kyllä. Kun kerrankin tuli mahdollisuus tehdä autoon lähempää tuttavuutta, mahdollisuus oli todellakin käytettävä!

Mielenkiintoista Mercedeksen G-sarjalaisessa on se, että auto suunniteltiin ja julkaistiin alkujaan jo 1970 luvulla. Sen jälkeen auton ulkonäkö ja perusfilosofia on pysyneet suurinpiirtein samoina, suurimpien päivityksien löytyessä pellin alta. Auto on myös digitalisoitunut vuosien saatossa, kuten on moni muukin malli automaailmassa.

Testiin lähtenyt auto oli Mercedeksen G 400d, mikä on hinnaston mukaan miedoin tämän hetken Suomessa tarjolla oleva G-sarjan malli. Kyseinen auto on dieselkoneella. Myös G-sarja on sähköistymässä, ja EQG on tekemässä tuloaan, joten mielenkiinnolla odotan, mitä on luvassa sitten kun EQG on virallisesti julkaistu. Tämän hetken tilanne on se, että G 400d maksaa ilman lisävarusteita 225 000 euroa, ja hinnasta autoveroa on noin 100 000 euroa.

G 63 AMG maksaisi 406 000 euroa, josta autoveron osuus on noin 200 000 euroa. Tästä johtuen Suomesta löytyy G-sarjan Mercedeksiä, jotka on muutettu kuorma-autoiksi. Vaikka muunnoksella onnistuu välttämään Suomen poskettoman autoveron, virallinen maahantuoja ei tarjoa C-kortillista muunnosta. Mallistosta löytyy myös bensakoneella oleva G 500, mikäli haluaa bensakoneisen auton, mutta G 63 AMG tuntuu liian kalliilta. Selvää kuitenkin on, että valmistaja ja maahantuoja haluaa siirtää katseen vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin.

Koska auto maksaa paljon, ja autoveron osuus on aivan järjetön, herää kysymys, miksi tämmöisiä autoja pitää sitten valmistaa? Vastaus on helppo - koska kysyntää, ja toisinaan myös tarvetta on. On ihmisiä, joihin auton suorat linjat ja kulmikas muotoilu vetoaa.

G-sarjalainen on kohtuullisen maastokykyinen auto, joka on ollut valtakunnan mediassa esillä poliisin ostaessa sellaisia panssariautoiksi.  Myös Jyväskylässä on voinut bongata poliisin G-sarjalaisen panssari-Mersun. Lisäksi tarkkasilmäiset on voineet nähdä ainakin menneiden vuosikymmenten G-sarjalaisia Puolustusvoimien käytössä.

Historian saatossa miedompiakin G-sarjalaisia on Suomessa ollut, ja näitä voi löytää edelleen netin automyyntipalstoilta. Hintahaarukka vaihtelee vajaasta 20 000 eurosta noin 500 000 euroon. Jos haluaa edullisen auton, on katseltava 1980 ja 1990 luvuilla valmistettuja autoja. Näitä on kohtuudella tarjolla edelleen, mikäli autostaan ei halua maksaa samaa hintaa kuin hyvästä omakotitalosta. Yhteenlaskettuna Mercedeksen G-sarjalaisia löytyy netin myyntipalstoilta muutamia kymmeniä.

Sisätiloiltaan G-sarjalainen ei ole millään mittapuulla Mercedeksen isoin malli. G-sarjalaisen omaan henkilökohtaiseen käyttöön hankkivat varmasti lähinnä ne, jotka haluavat ostaa itselleen paljon fiilistä. Fiilis on suoraan sanottuna erilainen kuin missään GLC:n ja GLE:n versiossa, jotka tuntuvat G:hen verrattuna aivan kaupunkiautoilta.

Aikoinaan Mercedeksen S-sarja säväytti minua paljon. Mercedeksen Ässällä olen päässyt ajamaan useampiakin kertoja. G-sarjalainen on Mercedekseltä toinen, mikä säväytti minua huomattavan paljon. Pieni tutustumislenkki autolla on asia, minkä muistan taatusti vielä vanhainkotiin saakka. Tulavaisuudessa uusien autojen voimanlähteenä kuitenkin jotain muuta kuin fossiilisia polttoaineita, siirtymä on jo täydessä vauhdissa. Lopulta vain muutos on pysyvää.

Maahantuojan sivusto: www.veho.fi

Autoliikkeen sivusto: www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti