torstai 9. marraskuuta 2023

Viikon uutuus - koeajossa BYD Dolphin

BYD on Suomessa melko tuore automerkki. Heti alkuun saatiin myyntiin kolme mallia - Han, Tang ja Atto3. Tämä kolmikko tuli koeajettua heti, kun koeajoautot oli saatu Jyväskylään jälleenmyyjälle. Silmämääräisen arvion ja koeajojen perusteella jälki oli vahvasti premiumin suuntaan, vaikka näin en aina olisi uskonut kirjoittavani kiinalaisista autoista. Siihen on syynä niin maailmanpoliittinen tilanne kuin kiinalaisten tuotteiden huono maine.

Nyt on Suomeen asti saatu kaksi uutta täydennystä BYD:in mallistoon - Seal ja Dolphin. Sealin olen nähnyt vain esittelyhallissa, kun satuin sopivasti paikalle auton saapuessa Jyväskylään. Nyt hetkeä myöhemmin pääsin ajamaan toisella uutuudella, Dolphinilla. 

Autouutuuden teholukemat on arkikäyttöön toimivan oloiset - 204 hevosvoimaa, ja WLTP mitattu toimintamatka 427 kilometriä. Auto on etuvetoinen, ja ajoakun koko on 60 kilowattituntia. Lukemia katsellessa mieleen tulee BYD:in toinen halvemman pään malli, Atto3.


Dolphin tarkoittaa suomeksi delfiiniä. En tiedä aukeaako mallinimen logiikka minulle heti, mutta noh, auton voisi nimetä aika paljon pöllömminkin. Sen kuitenkin tiedän, että BYD tulee sanoista Build Your Dreams, vaikka se voisi ihan yhtä hyvin tarkoittaa Bring Your Dollars - anna sinun dollarisi.

Kun autoon istuu sisälle, tulee ensimmäisenä mieleen sama hauska fiilis, kuin aiemmin ajamassani Atto3:ssa. Dolphin on samaan aikaan myös laadukkaan oloisesti viimeistelty, eikä mikään paista häiritsevästi silmään. Ainoastaan vaihteenvalitsinta mietin muutaman sekunnin, mutta logiikan ymmärsin varsin nopeasti. Lopulta senkin osalta toimintalogiikka on varsin selkeä ja looginen, ja matka voi alkaa.

Kuljettajan paikalla ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kun lähtee ajamaan, auto on taajamassa toimivan oloinen ajettava. Jyväskylän Ampumaradantiellä kävin myös ajamassa, koska autoa oli mukava testata hieman mutkaisemmalla tiellä viidenkympin alueella. Siitä auto selvisi järkevyyden rajoissa. Auton parasta antia on selkeästi tavallinen arki, silloin kun matkan määränpäähän on oltava hauska!

Myös 80 kilometrin rajoitusalueella auto hoitaa hommansa mallikkaasti, mutta sähköautot kuitenkin ovat taloudellisempia taajamassa. On varsin mielenkiintoista nähdä, kuinka BYD tulee myymään, koska kiinalaisista merkeistä MG on lähtenyt myymään hyvin. Myös käytettyjen kiinalaisten sähköautojen myyntihinta kiinnostaa minua kovasti, mitä se tulee muutaman vuoden päästä olemaan, kun autoja rupeaa Suomestakin löytymään käytettyinä. Ehkä aika näyttää senkin.

BYD Dolphinin hinnat alkaen malli maksaa 34 990 euroa. Kumpi olisi minun valintani BYD:iltä, Dolphin vai Atto3? Tähän en osaa suoraa vastausta antaa, mutta jos auton osto olisi minulle ajankohtainen, tekisin autovalinnan varmasti jossain määrin tunteella. Kun auto maksaa kymmeniä tuhansia euroja, oikeanlainen fiilis on tärkeää. Ja tietysti se, että auto sopii omiin käyttötarpeisiin. Jos BYD:it kiinnostavat, suosittelenkin käymään tutustumassa autoihin liikkeessä, ja mahdollisuuden tullessa koeajamaan autoja.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti