perjantai 12. huhtikuuta 2024

Dethleffs XXL i9800-2 on todellakin XXL - koeajossa julmetun kokoinen asuntoauto

Autoliikkeen pihassa oli jo hetken pistänyt silmään julmetun iso asuntoauto. Katselin autoa jo ennen pääsiäistä sillä silmällä, että haluaisin koeajaa juuri tämän. Lopulta pääsisäisen jälkeen pyysin autoa koeajoon - ja koeajo järjestyi!

Auton alustana on Iveco, ja sen on varustellut asuntoautoksi Dethleffs. Mallimerkintä on todellinen nimihirviö - Dethleffs XXL i9800-2. Auto on niin iso, että se todellakin on XXL! Auton kokonaispainon takia kuljettajalla on oltava vähintään BC ajokortti. Myös pituutta on paljon, sitä löytyy noin 9 metriä. Takaylitys on merkittävä.

Myös auton hintalappu on näyttävä - reilu kymmenvuotiaasta autosta saa maksaa 89 980 euroa. Vuositasolla veroja autosta saa maksaa hieman yli 800 euroa.


Auton tiedoista voisi mainita, että konehuoneessa mylvii kolmelitrainen dieselkone. Vaihteistona on automaatti, ja auto on ajettu 76 000 kilometriä. Vuosimalli on 2013, joten ikäänsä nähden kilometrit on varsin kohtuulliset. Auto on takavetoinen, ja mukana tulee kesärenkaat ja talvirenkaat. Auto on rekisteröity kuudelle, samoin yöpymispaikat on kuudelle. Alustan merkiksi valikoitunut Iveco on sikäli jännä, että asuntoauton alustana näkee useammin joko Fiat Ducatoa tai Ford Transitia. Tämä on ensimmäinen kerta, kun ajan Ivecon asuntoautoa! Ivecoja olen kyllä muuten päässyt ajamaan, samoin asuntoautoja.

Autoon pääsee sisään vain yhdestä ovesta! Monta kertaa myös kuljettajan paikalle olisi oma ovensa, mutta nyt sitä ei ole. 170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon mieluisaksi, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Käsijarru on kuljettajan vasemmalla puolella, mikä saattaa vaatia alkuun hieman totuttelua. Kun siihen tottuu, on käsijarrun sijainti tämän auton kohdalla ehkä hyväkin asia. Nyt se ei todellakaan ole tiellä, kun poistuu kuljettajan paikalta.

Taajamassa meno on toimivaa sen jälkeen, kun muistaa auton akselivälin ja pitkän peräylityksen. Ahtaalle parkkipaikalle autolla ei tee mieli joutua.

Moottoritiellä homma toimii sitten, kun pääsee vaihteistosta jyvälle. Nopeamminkin vaihtavia vaihteistoja on tässä maailmassa nähty, mutta tämänkin kanssa pärjää sen jälkeen, kun kuljettajalla on tarpeeksi malttia. Neljän tunnin mittaisella koeajolla ei ilmennyt mitään koeajossa havaittavia vikoja. Huomaan pitäväni autosta sitä enemmän, mitä enemmän autolla olen ajanut.

Kenelle tämä aivan julmettu asuntoauto sitten sopii? Varmasti jollekkkin, jolla on esimerkiksi kausipaikka jollakin leirintäalueella. Jos haluaa poistua leirintäalueelta vaikkapa autolla, voi olla hyvä pohtia joko asuntovaunua tai pienempää asuntoautoa. Onneksi kuitenkin tässä asuntoautossa on tarpeeksi säilytystilaa silloin, kun haluaa kuljettaa mukanaan vaikkapa polkupyöriä, joilla pääsee liikkumaan sujuvasti myös lähialueille.

Pidän myös siitä, että tämä on sen aikakauden auto, jolloin kuljettajan paikalla ei ollut niin älyttömästi digitaalisuutta. Perusmukavuudet löytyy, kuten Webasto ja ilmastointi, jotta matkustajilla on eri olosuhteissa mukavat oltavat. Matkutamon puolella tarjolla on myös televisio, jolloin leirintäalueella parkissa ollessa viihdykettä on tarjolla.

Ostaisinko minä tämmöisen julmetun ison asuntoauton? Se riippuu niin tilanteesta, minkälaisia keseäretkiä onkaan suunnitelmissa. Jollekkin tämä sopii, toiselle taas ei. Auton isot sisätilat on tietysti plussaa silloin, kun autossaan haluaa asumalla asua.


Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti