maanantai 15. huhtikuuta 2024

Törkeän hauska kampe! Koeajossa Hyundai i30N Fastback

Kun sisällöntuottaja bongaa autoliikkeen pihasta jotain mielenkiintoista, on asiaan tutustuttava. Nyt vastaan tuli vaihtoautona myytävä Hyundai i30N, josta oli aikaisempien koeajokokemuksien mukaan todella hyvät ja positiiviset fiilikset. Tällä kertaa auto oli ehkä jonkun mielestä tylsän harmaa, mutta pellin alta paljastuui kuitenkin mehevä pihvi, mikä on kaikkea muuta kuin tylsää ja harmaata! Avaimet oli käytävä hakemassa koeajoa varten - muuta vaihtoehtoa ei ollut.

Aikaisemmin olen ajanut Hyindain sporttisemmista N kirjaimen omaavista autoista kolme: i30N:n lisäksi i20N ja Kona N. Tästä johtuen i30N lähti ajooni siis toistamiseen. Nyt ajoon lähtenyt auto on vuosimallia 2019, ja ajettu se on 89 000 kilometriä. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen bensakone, mistä löytyy tehoja 275 hevosvoimaa. Auto on etuvetoinen, ja vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. Jonkun mielestä neliveto voisi olla paikallaan, mutta onneksi ainakaan automaattivaihteistolla tätä ei ole menty pilaamaan.

Kuljettajan paikalla 170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon käsisäätöjen kautta kohdilleen. Taajamassa auto on leppoisan oloinen ajaa niin kauan, kuin kuljettajalta löytyy malttia. Jos malttia ei löydy, karkaa nopeudet äkkiä liian korkeiksi. Alustatuntuma on urheilullisuuden nimissä kova, joten välttämättä kyseessä ei ole huonoselkäisten auto. Moottoritiellä se lysti vasta alkaakin, kun saa ajaa vauhdikkaammin kuin taajamassa! Nopeusrajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa. Myös auton kosketusnäytön valikoita selatessa nykyihmisellä on hauskaa, sillä valikoiden kautta löytyy yhtä sun toista.

Olisi todella mielenkiintoista päästä testaamaan Hyundain N mallimerkinnän omaavia autoja radalle. Olen päässyt käymään Alastarolla ja Ahvenistolla kyllä, mutta aivan muissa merkeissä ja muiden tahojen kutsumana.

Koeajon jälkeen kaikkein harmittavinta oli peruuttaa auto takaisin autoliikkeen pysäköintiruutuun. Olisin halunnut ostaa auton itselleni! Mutta mutta, minun tulotasollani joutuu odottamaan seuraavaa koeajoa, jolloin saa pitää jälleen hauskaa edes hetken.

Kokonaisuudessaan Hyundai i30N on törkeän hauska auto ajaa! Jos ostaisin Hyundain, olisi i30N yksi potentiaalinen tapaus. Isoin miinus on nelivedon puute, mutta muuten mitään miinusta on hankala keksiä, jos auton pitää samalla toimia arjessa hyvin.

Hintaa autolla on 23 880 euroa.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti