tiistai 23. huhtikuuta 2024

Viikon uutuus - Koeajossa Toyota C-HR


Uudistunut Toyota C-HR oli yksi niitä autoja, minkä koeajo oli odottanut itseään. Lopulta vain menin Toyotan liikkeeseen kysymään koeajoa, ja koeajon myös sain. Toyotan uutta Priusta kävin ajamassa jo aiemmin, ja on todettava, että Toyotalla autot on muuttuneet vain ja ainoastaan paremmiksi - ainakin haluttavuuden osalta. Mielipidettäni ei ole lahjottu mitenkään. Myös vanha C-HR oli mielestäni haluttavan näköinen auto jo ennen uudistuksia, mutta nyt uusi on mennyt vahvasti uusiksi. On hyvä, että C-HR aikoinaan saatiin piristämään Toyotan joskus muinoin niin tylsän harmaata yleisilmettä.

Konehuoneessa mylvii nyt 1,8 litrainen bensapata, ja auto on hybridi. Ajoasento löytyy kohdilleen manuaalisäätöjen kautta, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon kohdilleen sopivasti. Taajamassa auto on leppoisan ja mukavan oloinen ajaa. Alustatuntuma on hyvin balanssissa, eikä ylimääräisiä häiriöääniä kuulu autoon sisälle.

Toyotan C-HR vaikuttaa kaikkineen olevan tasaisen vahvaa suorittamista, ja tulee fiilis, että jos suosituksiani kysytäisiin C-HR:ästä, suosittelisin käymään koeajolla. Lähinnä vain mietin, miksi olen odottanut uuden C-HR:n koeajoa näin kauan. Toisaalta, mitäpä väliä tuolla on, pääasia on se mikä fiilis autosta välittyy.

Moni asia on Toyota C-HR:n kohdalla niin balanssissa, ettei valittamiselle jää sijaa. Kyse on ennemminkin siitä, kuka tykkää mistäkin. Joku tykkää Toyotasta ja joku jostakin muusta. Toyota C-HR uppoaa arvioni mukaan paremmin nuorempaan väkeen, kuin vaikkapa Toyota Yaris Cross.

Myös moottoritiellä auto on toimivan olonen, ja kaikki toimii mukavuusalueen rajoissa. Mikään ei yllätä kielteisesti, sillä Toyota on aina osannut tehdä teknisesti hyviä autoja. Olen usein aikaisemmin ajatellut, että Toyotat ovat tylsän harmaita autoja, joiden kohdalla ostopäätös pitää tehdä järjellä. Muotoilullisesti Toyota on vihdoin oppinut tekemään haluttavia autoja, joten kehityskulku on sen osalta hyvä. Hyvä siksi, että on ostajia, joiden kohdalla tunnepuoli vie ostajaa todella paljon. Jos oikeaa fiilistä ei löydy, auto jää silloin kauppaan. Nyt fiilistä on yritetty löytää.

Ainakin tällä hetkellä Toyotan henkilöautoista Prius ja C-HR uppoaa minuun kaikkein parhaiten, voisin ajaa kummalla tahansa autolla mielelläni pidempiäkin aikoja. Aivan sama, käyttäisinkö autoa yksityishenkilönä, vai olisinko yrityspäättäjä, joka on hankkimassa firmalleen autokalustoa. Mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja niinpä C-HR piti peruutella takaisin autoliikkeen esittelyautojen riviin. Valitettavasti tuloluokassani joutuu jäädä odottamaan seuraavaa koeajoa, milloin ikinä se sitten tuleekaan.

Auton parasta antia on ehdottomasti muotoilu ja teknisesti vahva maine. Toyotalla selvästi tiedetään mitä tehdään.  Priuksen ja C-HR:n koeajojen jälkeen huomaan hieman jo odottavani sitä, mitä uutuuksia Toyotalta vielä onkaan tulossa.

Halvin C-HR lähtee omaksi 35 994 eurolla. Hinta ei ainakaan vaikuta pahalta kun suhteutaa siihen, minkälaisen vastineen auto ostajalleen tarjoilee. Kannattaa poiketa itse tutustumassa autoliikkeessä autoon, ja kokeilla sopiiko auto omiin tarpeisiin.

Auton lainasi: Ok Auto Jyväskylä / www.okauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti