torstai 6. kesäkuuta 2024

Viikon vaihtari - Koeajossa Toyota GR Yaris

Selasin netin automyyntipalstoja, kun vastaan tuli Toyota GR Yaris. Vuosimalli 2021, ajettu 46 000 kilometriä, hinta 43 880 euroa. Autoyksilö on varmaan puolet kalliimpi, mitä suurinpiirtein samanverran ajettu, saman ikäinen tavallinen Yaris maksaisi. Oli haettava avaimet ihan vain siksi, että pääsen todentamaan, onko autossa 20 000 eurolla fiilistä - vai saako rahalle myös jotain vastinetta?

Autossa on 1,6 litrainen, kolmesylinterinen bensamoottori. Tehoa löytyy 261 hevosvoimaa. Neliveto on lunnollisesti vakiotavaraa. Päästöt on 186 grammaa sadalle kilometrille, joten mikään ekologinen vaihtoehto ei ole kyseessä. Koska kyseessä on autohipsterin auto, on hyvä että vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali eikä automaatti.

Kun autoa katsoo sisältä ja ulkoa, ralligeenit näkyy ja tuntuu. Auto on neljäpaikkainen, ja takapenkille joutuu kömpimään etuovien kautta. Perus-Yarisissa kun nykyään olisi myös takaovet tarjolla. Kuljettajan paikalla 170 senttisen koeajokuskin on yllättävän mukava istua. Tavaratilaa ei liiaksi asti ole. Kuljettajan paikalla oltavat on hyvät, ja ajoasento löytyy kohdilleen käsisäätöjen kautta.

Kun auton käynnistää, alkaa väkisin hymyilyttää. Taajamassa auto on kaikkineen balanssissa varsinkin silloin, kun kuljettajalta löytyy tarpeeksi malttia. Auton ralligeenit näkyy ja tuntuu, sillä niin on tarkoitettu ja auton nimi velvoittaa siihen. GR tulee sanoista Gazoo Racing, mikä vihjaa suoraan Toyotan rallitalliin. Toyota GR Yarisin kehitystyötä on tehty myös Keski-Suomessa, omilla kotinurkillani, joten Jyväskylä oli koeajopaikkana siitäkin syystä oikein mainio.

Hieman mutkittelevampi Ampumaradantie sujuu autolta oikein mallikkaasti, nopeuden ollessa sallitussa viidessäkympissä. Autolla olisi epäilemättä mukava käydä ajamassa vaikkapa pohjoisen Norjan vuonoteitä! Ne on tilanteita, missä Toyota GR Yarisin hauskuus pääsee epäilemättä vauhtiin. Myös radalla olisi kiva käydä todentamassa autoa.

Normaalissa liikenteessä hauskuus pääsee vauhtiin sitten, kun kurvaa moottoritielle. Silloin saa painaa kaasupedaalia edes aavistuksen enemmän, joten lysti voi alkaa.

Autossa ei ehkä ole paljoa järkeä, mutta tunnetta sitäkin enemmän. Auto sopii hyvin ykkösautoksi kaupungissa asuvalle ja yksin asuvalle ihmiselle, tai kakkosautoksi jollekkin perheelliselle. Tämä on juuri sitä mitä itse kaipaan, eli paljon autoja testaavalle ihmiselle vaihtelua arjen harmauteen, missä moni auto tuntuu niin kovin samanlaisilta.

Kaikkein parasta - tai jonkun mielestä jäätävintä antia autossa on se syy, miksi se on suunniteltu ja valmistettu? Vain yhdestä syystä, ja se on ralli. Eikait siinä.Ostaisinko minä tämmöisen auton? Riippuen siitä, mikä on elämäntilanteeni, voisin harkita. En tyrmää autoa, vaikka tälläkin kertaa joudun peruuttelemaan auton takaisin myytävien autojen riviin. Olisihan se luonnollisesti kivaa jonain päivänä omistaa tämmöinen auto edes harrasteautona.

Sittemmin Toyota GR Yaris on uudistunut, ja tämä auto myydään tosiaan jo autoliikkeen vaihtoautona.


Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti